Aviseringar
Rensa alla

inskaffa Moped


Ämnesstartare

Hej.
Är snart 15 år gammal och tänkte inskaffa en moped. Dock har jag ingen aning om vad jag bör leta efter eller hur jag ska börja?

Måste jag vara 15 år för att ta förarbevis? Och måste jag ens ta förarbesvis?
Och vad bör mopeden kunna? altså hur bra ska den vara?
Jag behöver bara den för att kunna transportera mig ganska korts sträckor så ja.

tacksam för svar 🙂


   
Citera

Ocely:

Jag behöver bara den för att kunna transportera mig ganska korts sträckor så ja.

billigare att gå [no-no]


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera

Ocely:

Måste jag vara 15 år för att ta förarbevis?

Ja

Ocely:

Och måste jag ens ta förarbesvis?

Om du inte är ocool.

Ocely:

Och vad bör mopeden kunna? altså hur bra ska den vara?

Alla vet att riktiga män kan växla [cool] Så Crossmoppe [no-no] Å den måste vara röd också. Annars funkar det inte.


   
SvaraCitera

Personlig åsikt:

Slöseri med pengar. Folk på gymnasiet använder inte moped.


   
SvaraCitera

Viha:

Slöseri med pengar. Folk på gymnasiet använder inte moped.

Spara pengarna till körkortet istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rekommenderar att du skaffar en 30 moppe så slipper du betala 5000 för kortet.

kan vara riktigt skoj med moppe, sen får du dessutom trafikvana och lär dig meka lite. den bör fungera..


   
SvaraCitera

Skit i att skaffa fordom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

klass 2 förarbevis bör du skaffa för att köra o slipa få skit om du blir haffad
försäkring till moppen e sjukt viktigt första dem glor i om dem tar dig förutombeviset....
köp en gammal moppe typ puch 🙂 eller flaka moppe 😛 då blir det bra 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EU-moped = moped som man bara får köra i trafiken (bilvägar) kortet kostar ca 3700kr.
30-moped = moped som man får köra på trottoarer och bilvägar (om det inte finns någon trottoar) kortet kostar ca 1500kr

Själv rekommenderar jag 30-moped då du får köra "överallt" och billigt körkort.
Speedfight, Rieju Drac, derbi senda är bra mopeder. Köp inget kina.
Och begagnade mopeder är oftast bättre än splitter nya, då dom "gamla" är väl inkörd och då vet du att mopeden fungerar ;D

Säg till om de är något mer du vill veta 😉
Har gått kurs i moped osv. så jag vet vad jag snackar om= allt jag säger e sant [y]


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera

Du kan köpa min om du vill! 3k, jag vill bara bli av med den då jag vill köpa bil. Iofs en kinamoppe, men den är fan ta mig värd 3 000! Har bytt ut delar o mojjat med den, går utmärkt. TMS F2, 09a. Hahaha...

Edit: Köp för fan inget kina!!!1 Jag köpte min för att moder min tvingade mig. [mad] Jag rekommenderar en EU-moppe, tro mig, du vill inte köra runt i 30km/h. Ta ett EU-kort och köp en speedfight eller aerox, dom går finfint (min åsikt).

Double-edit: Ok, jag insåg just att det blev lite dubbelmoral ovan. Du får JÄTTEGÄRNA köpa min [bigsmile] Min kinapuff är unik, den går som en ferrarri [cool]


   
SvaraCitera

Ocely:

Dock har jag ingen aning om vad jag bör leta efter eller hur jag ska börja?
Måste jag vara 15 år för att ta förarbevis?
Och måste jag ens ta förarbesvis?
Och vad bör mopeden kunna?
altså hur bra ska den vara?

Förarbevis eller ej? Det är väl mest en ekonomisk o moralisk fråga. Ska du köra supertrimmat så är det väl skit samma. Ett betydligt bättre tips - håll dig borta från Kina mopparna! Köp hellre bra kvalitet från Japan typ Honda, Suzuki, Yamaha mfl. De kostar lite mer i inköp oavsett om du ska köpa nytt eller begagnat men det är sådana moppar så går i arv... från generation till generation. I motsats till Kina mopparna som är slit- o släng. [sad]

Eller varför inte en gammal veteranare? [love]

Image


   
SvaraCitera