Aviseringar
Rensa alla

Instagram meddelande.


Ämnesstartare

Lav:

Jomen polisen osv varnar för att ens klicka på länken i många andra fall, du vet bättre., Grattis  Tumme upp

Fast poliser varnar inte för allt bedrägeri som finns på nätet hörru Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

Jo men så farligt kan det inte vara. Länken skickade bara vidare mig till en hemsida som erbjöd följare till ett random pris. Hade ju varit en annan sak om jag fyllde i lösenordet osv. 

Den där länken kan ju ha loggat en massa information som inte du har en aning om. Tryck aldrig på konstiga länkar. 


   
SvaraCitera
time
 time

Låt detta stå kvar som en varning, klicka ALDRIG på länken. 


   
SvaraCitera

vincebruh:

Jo men så farligt kan det inte vara. Länken skickade bara vidare mig till en hemsida som erbjöd följare till ett random pris. Hade ju varit en annan sak om jag fyllde i lösenordet osv. 

Länken tog det till en annan sida som kan få tillgång till bland annat dina inloggningsuppgifter, dox, IP-adress etc. Det är bara och hoppas att det var reklam. Vet inte varför du över huvud taget klickade på länken? Hur gammal är du...?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malonexd:

Länken tog det till en annan sida som kan få tillgång till bland annat dina inloggningsuppgifter, dox, IP-adress etc. Det är bara och hoppas att det var reklam. Vet inte varför du över huvud taget klickade på länken? Hur gammal är du...?

Vad spelar det för roll hur gammal jag är? Du hade säkert gjort samma sak om du fick ett sånt här mail. Spela inte smart bakom skärmen för det kan hända dig en vacker dag med tro mig. Blink


   
SvaraCitera
Haien

vincebruh:

Vad spelar det för roll hur gammal jag är? Du hade säkert gjort samma sak om du fick ett sånt här mail. Spela inte smart bakom skärmen för det kan hända dig en vacker dag med tro mig. Blink

Att fråga om råd kring en sak, få ett och samma tydliga svar av alla som svarar, för att sen göra motsatsen är nästan definitionen av dum/omogen/whatever. Hur gammal är du? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Att fråga om råd kring en sak, få ett och samma tydliga svar av alla som svarar, för att sen göra motsatsen är nästan definitionen av dum/omogen/whatever. Hur gammal är du? 

Och hur mogen är man då som skriver '' Varför trycker du på länken hur gammal är du?'' Blink tror du inte att man reagerar negativt då jämfört med andra kommenterarer som svarar normalt med att låta bli?


   
SvaraCitera

vincebruh:

Vad spelar det för roll hur gammal jag är? Du hade säkert gjort samma sak om du fick ett sånt här mail. Spela inte smart bakom skärmen för det kan hända dig en vacker dag med tro mig. Blink

Har aldrig gjort samma sak om jag var i dina skor. Hoppas att du inte gör om det och accepterar att du har gjort fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malonexd:

Har aldrig gjort samma sak om jag var i dina skor. Hoppas att du inte gör om det och accepterar att du har gjort fel.

Skrev aldrig att jag gjorde något rätt heller? Jag bad om tips om hur jag borde göra? Du kommer med negativa kommentera om att jag gör fel det hänger inte ihop liksom xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om någon skriver till dig och skickar en länk utan att du har bett om det så ska du inte klicka på den. Speciellt när det sägs vara något slags erbjudande och "personen" skriver: "Hi this is a personal mail to you by me", för då är det i princip garanterat bedrägeri/virus.

Blir lättare att känna igen vad som är genuint och vad som är falskt. Hjälper att vara lite skeptisk, även om det hade varit en kompis eller bekant som hade skickat en sida till dig. Sunt förnuft.


   
SvaraCitera

vincebruh:

Vad spelar det för roll hur gammal jag är? Du hade säkert gjort samma sak om du fick ett sånt här mail. Spela inte smart bakom skärmen för det kan hända dig en vacker dag med tro mig. Blink

Jag har klickat på många vilseledande länkar, men jag har inte trott på vad de hävdar.


   
SvaraCitera

En tumregel är att sådant som någon okänd skickar till dig som låter för bra, vill uppenbarligen locka dig eller att den vill framföra någonting som kan enhance... (förbättra eller vad det heter på svenska) alltså någon främling som vill försöka förbättra någonting för dig antingen är någon form av lureri eller reklam. Och nästan all reklam som skickas på detta viset är lureri i sig.
Det skall därför undvikas att klicka på någon typ av länk som medföljer.


   
SvaraCitera

Jag hade just fått ett sånt telefon nummer idag som jag dumt nog ringde upp, sökte det på Eniro men hittade inte. Brukar vara läkargrejer men jag blev skiträdd när någon datorröst sa "congratulations" åh, hoppas det inte är animehemsidan med dess varningsfönster Gråter (ska dissa den nu, kan det ha vart den?) 

Var några månader sedan jag fick flera okända samtal. Men då sa de "this is a warning, take call.."


   
SvaraCitera
Haien

vincebruh:

Och hur mogen är man då som skriver '' Varför trycker du på länken hur gammal är du?'' Blink tror du inte att man reagerar negativt då jämfört med andra kommenterarer som svarar normalt med att låta bli?

Relativt mogen, nej "Blink".


   
SvaraCitera

vincebruh:

Skrev aldrig att jag gjorde något rätt heller? Jag bad om tips om hur jag borde göra? Du kommer med negativa kommentera om att jag gör fel det hänger inte ihop liksom xD

Negativ kommentar? Ska jag ljuga istället och säga att du har gjort rätt? Det är väl bättre att jag säger att det du gjorde var fel så att du inte gör om samma misstag eller kan du inte ta emot kritik?


   
SvaraCitera