Aviseringar
Rensa alla

Instinkt...?


Ämnesstartare

Nej, just nu orkar jag inte wikipedia saken som jag brukar. Så jag frågar er något som jag tänkte på lite tidigare idag när jag tävlade stafett

När jag springer. Är det instinkt?

Jag menar, mina ben rör sig snabbt, riktigt snabbt. Går signalerna till min hjärna och sedan tillbaka, medan jag medveten signalerar mina ben muskler att röra sig?

T.ex. om jag rör på min arm, så är jag ju medveten om det på en högre nivå. Jag rör på den och gör det med ett mål i tanken. Men då är det bara min arm.
Men när jag springer, så är båda mina ben i rörelse. Jag tänker inte på samma medvetna nivå, och målet är inte att röra mina ben, utan att komma mål. Först.
Självklart måste jag röra min ben ju, det är ett av målen. Men det är inte alls vad man tänker på medan man springer. Utan det kommer automatiskt.

Så kan det vara något av båda? Båda reflexmessigt och vanligt. Att en del av signalerna når min hjärna, medan en del når bara min ryggrad.

Jag vet verkligen inte. Hjälp mig[blush]


   
Citera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men i sådan fall är väl alla enkla saker instinkt, när man cyklar tänker man ju inte på att man måste trampa, det är ju bara under inlärningsprocessen.

Att vilja överleva och att vilja ha sex räknas kanske som instinkt, vet ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Springa i sig är inte instinkt vad jag vet. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det första rycket när du börjar springa kan vara en instinkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi är ju jägare till natur. Vi är byggda för att springa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker denna tråden passar bättre på flashback [wink]

Förövrigt så beror det på vilken situation människan ställs inför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men varesig situation så gäller det att springa ju. Om man blir jagad av en hund så tänker man inte att man ska röra benen. Bara överleva.
Samma sak gäller ju när man tävlar. Och när bara springer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Implicita minnen snarare än instinkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, Instinkt kanske var fel skrivet.
Mer åt reflex hållet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Berkman:

Mer åt reflex hållet?

Alltså, nej. Att springa är i sig inte en reflex, eller en instinkt. Det är något du har lärt dig, och lärt dig så pass väl att du inte behöver fundera över hur du gör det. Ungefär som att du inte behöver tänka på hur du ska göra för att prata, eller tugga, eller gå. Samma sak med springande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jasså:Y


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om en björn jagade dig så skulle det vara instinkten som "sade åt dig" att springa.

Istället är det:

mediakatt:

Implicita minnen snarare än instinkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera