Aviseringar
Rensa alla

Intag av energi och träning


Ämnesstartare

Har suttit igång med träning igen och är lite osäker över var energikravet kan ligga någonstans. För det första så får jag i mig för lite kolhydrater som det ser ut just nu, men jag tycker att mitt proteinintag borde kompensera för det.

Däremot så består mina dagar av att cykla över 6 kilometer per dag och en del gående, detta är nackdelen. Så jag kan inte låta bli att misstänka att kroppen behöver en hel del energi. Cyklar man i vanlig ordning varje dag och ska träna när man kommer hem, får musklerna sin nödvändiga vila då? Hur mycket kolhydrater kan tänkas behöva för att kompensera för cyklingen?

Jag tränar inte på gym utan gör bara rutinövningar som armhävningar och liknande för att stärka upp kroppen och bli lite mer muskulös. Är alltså inte ute efter att bli biff och jag vill inte trycka i mig gainers. Några ideer på enkla sätt att uppfylla näringsbehoven?


   
Citera

Kolhydrater är överflödiga. Sikta in dig på att få i dig fetter istället. Och protein såklart.

Några enkla tips är att äta tre fasta mål, mellanmål mellan målen. Släng i dig massa frukter och nötter. Nötter är nyttigt, riktigt proteinrika och framförallt, fettrika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Kolhydrater är överflödiga. Sikta in dig på att få i dig fetter istället. Och protein såklart.

Jo jag var inne på dessa tankar själv. Men just fetter, hur ska man enkelt få i sig dessa. Jag själv har inga problem med att ta några skedar olivolja, men jag antar att detta inte är något någon annan skulle göra? [rolleyes]

passaro:

Några enkla tips är att äta tre fasta mål, mellanmål mellan målen.

Kan tyvärr inte göra det, har varken ha tid eller orken. Då kanske jag låter lat, fast det är inte fallet. Det är sällan jag orkar laga middag utan äter ute istället. Nuförtiden vaknar jag och åker på skolan och kommer hem på kvällen dessutom.

passaro:

Nötter är nyttigt, riktigt proteinrika och framförallt, fettrika.

Vilka typer av nötter? Har letat tidigare och hittar alltid en påse för 100 kronor. Skulle kunna äta på lyxrestaurang för det priset varje dag, måste finnas något billigt alternativ antar jag eftersom många föreslår nötter?


   
SvaraCitera

sylar:

Men just fetter, hur ska man enkelt få i sig dessa. Jag själv har inga problem med att ta några skedar olivolja, men jag antar att detta inte är något någon annan skulle göra? [rolleyes]

Det går alldeles utmärkt.

Annat är t.ex. hela ägg, oliver, nötter, som sagt, fiskolja, rött kött osv

sylar:

Kan tyvärr inte göra det, har varken ha tid eller orken. Då kanske jag låter lat, fast det är inte fallet. Det är sällan jag orkar laga middag utan äter ute istället. Nuförtiden vaknar jag och åker på skolan och kommer hem på kvällen dessutom.

Ah okej. Det finns en metod som många talar gott om. Fungerar väldigt bra och passar då även din situation väldigt bra. Den heter Warrior Diet.

Går ut på att du bara äter massa frukter, grönsaker och nötter under hela dagen, vid typ två timmar innan läggdags så äter du ett stort jävla mål mat, vad som helst, men du skall äta mycket. Under dagen så dricker du vatten, te och/eller kaffe.

Testa och se, om du vill, som sagt så har det gett bra resultat.

sylar:

Vilka typer av nötter? Har letat tidigare och hittar alltid en påse för 100 kronor. Skulle kunna äta på lyxrestaurang för det priset varje dag, måste finnas något billigt alternativ antar jag eftersom många föreslår nötter?

Vilka nötter som helst egentligen. Dock i naturligt skick, d.v.s inga chilinötter, eller honungsrostade osv, utan helt vanliga, naturliga nötter. Jordnötter, cashewnötter, valnötter, paranötter osv osv. Även då frön; pumpafrön, solrosfrön osv.

Turkaffärer brukar ha rätt billiga nötter och frön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Annat är t.ex. hela ägg, oliver, nötter, som sagt, fiskolja, rött kött osv

Great, då är allting covered i matväg.

passaro:

Ah okej. Det finns en metod som många talar gott om. Fungerar väldigt bra och passar då även din situation väldigt bra. Den heter Warrior Diet.

Går ut på att du bara äter massa frukter, grönsaker och nötter under hela dagen, vid typ två timmar innan läggdags så äter du ett stort jävla mål mat, vad som helst, men du skall äta mycket. Under dagen så dricker du vatten, te och/eller kaffe.

Perfekt, trodde aldrig att något som var skräddarsytt för mina konstiga dagar skulle finnas [cool]
Antar dock att det inte är hela världen om man ändrar lite i dieten och lägger till mjölk som dryck också/istället?

passaro:

Vilka nötter som helst egentligen. Dock i naturligt skick, d.v.s inga chilinötter, eller honungsrostade osv, utan helt vanliga, naturliga nötter. Jordnötter, cashewnötter, valnötter, paranötter osv osv. Även då frön; pumpafrön, solrosfrön osv.

Ah synd, jag som funderade på chilinötter. Nåja, införskaffar väl pumpafrön eller liknande, låter exotiskt.


   
SvaraCitera

sylar:

Antar dock att det inte är hela världen om man ändrar lite i dieten och lägger till mjölk som dryck också/istället?

Ser inga problem med det. Mjölk är bra.


   
SvaraCitera

sylar:

Har suttit igång med träning igen och är lite osäker över var energikravet kan ligga någonstans. För det första så får jag i mig för lite kolhydrater som det ser ut just nu, men jag tycker att mitt proteinintag borde kompensera för det.

aldrig känt dig hungrig efter träning, energikrävande aktiviteter? ät dig mätt med rätt mat så ordnar sig allt..

kroppen är smart, behöver den energi säger den det till dig med hjälp av hunger, om jag är ute en hel dag/tränar blir jag hungrig snabbare än om jag sitter framför datorn en hel dag, då kan jag helt kan hoppa maten då jag inte känner hunger eftersom kroppen inte behöver sin energi... dock kan man få sina sockerryck om man äter detta ibland om man inte äter på länge, men det släpper efter man inte ätit det på ett tag..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sexmeister:

aldrig känt dig hungrig efter träning, energikrävande aktiviteter?

Jo.

sexmeister:

ät dig mätt med rätt mat så ordnar sig allt..

Då var en av frågeställningarna vad som är "rätt" mat. Svaret på frågan är ju alltid svaret på frågan, men vad är svaret så att säga. Så visst är rätt mat svaret, fast vad är rätt mat.

Men som sagt, bortser man från det som jag skrev ovan, så kan jag inte laga fina grytor hemma eftersom jag är på skolan hela dagen till kvällen. När jag väl kommer hem och har 4 timmar egen tid så vill jag ogärna laga mat, fast man är väl illa tvungen. Resterande dagen är det dock önsketänkande.


   
SvaraCitera

passaro:

solrosfrön

Tipstipstips, 25 spänn för 2x500g på Netto just nu. Goda som fan är de dessutom.


   
SvaraCitera

sylar:

fast vad är rätt mat.

jag ska inte dra fram ett värsta schema av mat nu... men det tar inte mer än 10 min att göra en rätt... jag gör själv mitt käk ibland...

en dags måltid kan se ut såhära för mig

frukost
gröt (3min i micron, billigt)
ägg (koka 7min, billigt)
brunt bröd utan smör, jag äter aldrig smör, onödigt, pålägg, skinka eller keso eller både och (medel/billigt)

lunch
(äter ofta ute, tar typ kycklingsallad eller tonfisk sallad)
men att göra hemma... gör lite makaroner & köttbullar (finns stort urval av detta, ta nyttiga, vilka är nyttiga då?, läs förpackningarna å kolla vilka som är "bäst", om du inte är insatt i området får du kolla upp det NOGA! så du läser en hel text! inte några meningar från någon som hört något av någon...) + ngt grönt till det -> makaroner 5-8min, köttbullar värmer man upp på spisen ju, ca 5-8 min

mellanmål
gröt/brunt bröd, valfritt pålägg som är "nyttigt" - som frukost
ägg

middag
grönt, med bruna bönor, tonfisk, tomater, gurka + valfritt som du tkr om, majs, paprika, avokado, kyckling osv, man kan ha mer eller mindre på.. även byta ut o variera för att få olika smaker olika dagar / testa på nya grejer i sin sallad.. nyttigt å går riktigt fort att göra! 10 min

kvällsmat
gröt/brunt bröd, valfritt pålägg som är "nyttigt"
ägg

som du ser är de mindre målen likadana typ... tidigare åt jag gröt som en häst, hela tiden, lärde mig tycka om gröt utan att ha ngt i eller bara med mjölk... kunde innan inte äta det utan att må illa om jag inte hade sylt i... men de mindre målen äter man oftast ändå likadant... om man så har flingor till frukost så tar man ju alltid det till kvällen eller efter jobbet/skolan... då är det lika bra att ta gröt som är billigare å nyttigare för dig...

om du inte har tid med allting så finns det ju alltid shakes du kan göra, måltidsersättande pulver som innehåller allt du behöver, dock rekommunderar jag dig att inte endast äta detta, men funkar fint iaf en gång om dagen, typ ist för middag, ät dock då lite bröd till så du får ngt riktigt i dig, glöm inte frukt heller... alltid bra att ta en frukt lite då o då, även vid måltiden/efter... det har jag gjort förut, även fortf, äter även protein pulver då jag fått i mig för lite av detta någon dag...

för yttliggare info om vad som är rätt mat o bra kost vid träning får du söka lite mer själv, finns redan på nätet, orkar inte ta upp hela historian [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Tipstipstips, 25 spänn för 2x500g på Netto just nu. Goda som fan är de dessutom.

Ah se där. Har letat efter billiga nötter. Men vad tusan är Netto för ställe : /

sexmeister:

för yttliggare info om vad som är rätt mat o bra kost vid träning får du söka lite mer själv, finns redan på nätet, orkar inte ta upp hela historian [cute]

Jag vet vad som är rätt mat i allmänhet, men inte vad som är rätt mat när man inte har tid. Eller jag kanske ställer för höga krav? Jädrans rutiner.

Gröt är väl isåfall snabbt och enkelt som du säger. När man är hemma dvs.


   
SvaraCitera

sylar:

Jag vet vad som är rätt mat i allmänhet, men inte vad som är rätt mat när man inte har tid. Eller jag kanske ställer för höga krav? Jädrans rutiner.

Gröt är väl isåfall snabbt och enkelt som du säger. När man är hemma dvs.

skrev ju, när du inte har tid eller är hemma så kan du ta...

sexmeister:

om du inte har tid med allting så finns det ju alltid shakes du kan göra, måltidsersättande pulver som innehåller allt du behöver


   
SvaraCitera

jag cyklar tolv kilometer om dagen, fram och tillbaka från skolan, utan att märka av att det påverkar min träning i övrigt. ifall du inte cyklar i väldigt högt tempo eller i uppförsbacke så tror jag inte att sex kilometer är något du behöver bry dig om.


   
SvaraCitera