Aviseringar
Rensa alla

Inte Jung Lyssnar på musik-tråd


Ämnesstartare

JEFFERSON-AIRPLANE-WOODSTOCK-1969-JASON-
Jefferson Airplane - Live At Woodstock 1969
Psykedelisk Rock

Av någon anledning så tycker jag att inspelningar av Jefferson Airplane från utomhusevents låter lite sämre än inomhus, sången kommer liksom inte fram ordentligt av någon anledning. Men utöver det så är det väldigt bra spelat och Woodstock och så.
Won't You Try/Saturday Afternoon är förmodligen den som låter bäst.

3.5/5


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

4192768658_cfba1ee0e1_b.jpg
Steve Miller Band - Children Of The Future (1968)
Psykedelisk Rock/Blues

A-sidan är mycket bra psykedelisk rock bestående av sammanhängande spår av varierande längd från ca 1 minut till ca 7 min med inte så mycket däremellan, svårt att specificera något särskilt spår som utmärkande.
B-sidan är mer bluesrock, och i nästan samma nivå som A, en del låtar var mindre slående än andra, men Baby's Callin' Me Home och Roll With It är nice.

4.5/5 utmärkt


   
SvaraCitera

Tumme upp


   
SvaraCitera

Hittade dessa låtar för några dar sen: 
Bara låtar som jag gillar dessutom. Jag kan dela med mig av mer som jag gillar! Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

R-1718230-1286830278.jpeg.jpg

The Flaming Lips - Clouds Taste Metallic (1995)
Alternativ/psykedelisk rock

När rätt personer möter psykedeliska substanser så kan resultatet bli mycket bra, och det känns som att Flaming Lips inte hade någon brist på psykedelia att döma av onödigt invecklade låttitlar som "Psychiatric Explorations of the Fetus with Needles" och albumets titel är förmodligen en referens till den metalliska smak som kan framträda i munnen efter intag av LSD, och den inte särskilt rena syra som florerade under 80 och 90-talet gav förmodligen en hel del av det.

Vi kan börja med den bästa låten; "Bad Days", en mycket nice sång med ett för alla begripligt och nödvändigt budskap där sångaren använder sin röst helt rätt och gitarren har precis rätt mängd bett i ljudet. Den borde ha blivit en större hit.
Andra utmärkande låtar är "Brainville" som kan beskrivas som "en hel del sgt. pepper" och "Guy Who Got A Headache And Accidentally Saves the World" som kan beskrivas som "yeah (yeah) yeah (yeah)"

Mycket bra 4/5


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

R-710880-1150585902.jpeg.jpg

Veruca Salt - American Thighs (1994)
Punkig Alternativrock

Vill gilla den här skivan mycket, i princip alla låtar är klart mer än hyfsade men samtliga av dem saknar även något extra som skulle göra dem fantastiska och det känns inte helt rätt.
De bästa exemplen är "Seether", "25" och "Victrola"

3/5 tyvärr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

033_presidents-of-the-united-states-of-a

The Presidents Of The United States Of America - The Presidents Of The United States Of America (1995)
Alternativrock

Det här är riktigt riktigt bra, perfekt rockmusik och okonventionella låtar som handlar om nonsens, det är fartfyllt, glatt och lite satiriskt, kan inte säga annat än bra ord i olika konstellationer.
Innan albumet så rekommenderar jag även deras två singlar innan skivan: "Fuck California" och "Naked And Famous", också toppkvalitet.
Albumet innehåller en del nittiotalsklassiker som "Lump", "Peaches" och "Dune Buggy", alla andra spår är bra även dem med men nämner enbart "We Are Not Going To Make It" så att det inte blir alltför länktungt.

typ 4.8/5 eller nått sånt, asnice


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wax-fang-la-la-land.jpg

Wax Fang - La La Land
(2007)
Progressiv/Spacerock

Sångaren i Wax Fang har en speciell röst som får hon att låta lite, jag vet inte hittar inte rätt ord för det, men det är något speciellt och det passar musiken rätt bra i alla fall.
Som de flesta (?) blev jag bekant med musiken genom ett avsnitt av American Dad där de spelade den fantastiska låten "Majestic" från den här skivan.
Andra nämnvärd låtar är "The Doctor Will See You Now" och "Wake Up, Sleepyhead!"

Rätt bra, men några spår lite tråkigare så 3.5/5 som helhet typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

R-2223411-1341799874-8196.jpeg.jpg
Revolution - Original Motion Picture Score (1968)
Psykedelisk Rock

Ok, det här är ett soundtrack till en dokumentär om hippie-invasionen av Haight-Ashbury i San Francisco 1967 (Som för övrigt kan ses på archive.org och är alltid en nice sak att se) och inkluderas mest här för att det innehåller en del musik som enbart släpptes på soundtracket här och är awesome.

Quicksilver Messenger Service spelade in två versioner av traditionella (?) låtar, "Babe, I'm Gonna Leave You" och "Codine", båda bra men rätt standard 1967 klubb-psykedelia, gillar den förstnämnda mest.

Steve Miller Band's låtar är absolut skitbra och är material som jag tror att de spelade mycket live runt 1967 innan de började släppa skivor och så, och nämns i min privata rangordning: "Your Old Lady", "Superbyrd" och "Mercury Blues"

Resten av skivan är några låtar av bandet Mother Earth som jag tycker är rätt platta och personlighetslösa och inte tänker länka till alls pga meh.

3/5 pga mother earth, annars närmare 5


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(Ok, spam, men har inte orkat skriva i tråden på ett tag så ligger efter)

188575.jpg

Steve Miller Band - Sailor (1968)
Psykedelisk Rock/Blues

En mycket bra skiva Steve Miller Band igen, har svårt att hitta mer ord än så, gillar den nästan lika mycket som "Children Of The Future", några låtar är något mer intetsägande kanske? men fungerar utmärkt som skiva.
De låtar som fastnat bäst i minnet är "Dear Mary", "Living In The U.S.A." och "Quicksilver Girl", Gangster Of Love bör nämnas att det är en låt i förberedelse för framtiden, kom ihåg det om ni inte redan gör det.

4/5

Och så passar jag på att nämna deras första singel som inte kom med på något album "Sittin' In Circles"
4/5


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

R-6879122-1428596713-2233.jpeg.jpg

Howlin Rain - Mansion Songs (2015)
Rock/Folk

Howlin Rain's första skiva är en av de bästa saker jag någonsin hört och därför var det rätt givet att deras uppföljare och så vidare inte alls var i närheten av lika bra, men det känns som att den här skivan börjar lindra besvikelsen lite grand och även om jag fortfarande har någon skiva kvar att lyssna ikapp så känns det som att saker börjar gå åt rätt håll.Skivan börjar med låten "Big Red Moon" som definitivt kan kategoriseras som bra även enligt gamla mått, även om introt känns lite långt.
Den andra låten låter tekniskt sett helt ok men de sjunger 'hallelujah' vilket är ett snedsteg i min bok så den struntar vi i.
Efter det följer några folkigare låtar som är något tråkig respektive har potential innan låten "Wild Bush" som låter rätt bra, men inte är något som lämpar sig för åtskilliga enskilda lyssningar.
Skivan avslutas med 3 längre låtar av det lugnare slaget som tyvärr inte direkt imponerade mig, men överlag känns Mansion Songs något mer ok än typ skivan "Magnificent Fiend" där de inte riktigt verkade ha fattat vad som var så bra med deras första och körde i helt fel riktning.

3/5


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

R-660797-1455133878-9245.jpeg.jpg

Primus - Pork Soda (1993)
Alternativrock

Jag har alltid varit ambivalent till de slumpmässiga låtar jag hört av Primus då och då, är inte världens största fan av deras sound för att det känns väldigt snävt och inte lämnar mycket utrymme för variation.
Att höra en hel skiva hade lite mer av det än jag väntade mig men det är fortfarande en rätt tight grej.
I alla fall, "My Name Is Mud" är mycket bra och "Welcome To This World" är helt ok.

2.8/5


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OIXQ51-1515437050-1280x1280-602557967456

Veruca Salt - Eight Arms To Hold You (1997)
Punkig Alternativrock

Så jag tänkte lyssna på deras andra skiva och se om de hade polerat upp sina kompositioner med lite mer av något "speciellt", svaret är "kanske lite".
Gillar Benjamin, Loneliness Is Worse och andra halvan av Don't Make Me Prove It
Volcano Girls var med på ett soundtrack för någonting och verkar gillas av en del men jag tycker inte att den är något särskilt.
Plus för mycket mer talande skivomslag.

3.1/5


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The-Only-Ones-The-Only-Ones-459896.jpg

The Only Ones - The Only Ones (1978)
Postpunk typ

Sångaren i det här bandet borde aldrig någonsin försöka sig på att sjunga långsamma emotionella grejer, skivans öppningsspår The Whole Of The Law är i det närmaste outhärdligt.
Det blir som tur är bättre efter det med deras hit Another Girl, Another Planet, och resten av skivan är helt ok men inget speciellt. The Immortal Story och Language Problem var bland de bättre men inget som kommer att hamna på någon av mina spellistor direkt

2.5/5


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

R-810291-1332693912.jpeg.jpg
The Flaming Lips - Zaireeka (1997)
Experimentell Alternativrock

Ok, det här var ett album som var uppdelat på 4 CD-skivor (bokstavligen), alla skivor innehöll samma låtar men med olika delar av ackompanjemanget osv. och det var meningen att man skulle lyssna på det med hjälp av 1-4 olika cd-spelare samtidigt för att kunna sortera ut och välja vilka delar av låtarna man tyckte lät bäst och så.
Det finns säkert någon låt som jag tycker är bra i någon kombination men jag är verkligen inte hängiven nog att ta reda på vilken och hur, nämner bara att den här grejen existerar. Om jag någonsin orkar ta tag i det så uppdaterar jag.

?/?


   
SvaraCitera