Aviseringar
Rensa alla

Integration - vad innebär det?


Ämnesstartare

De allra flesta verkar tycka att det är viktigt att invandrare integreras i samhället de invandrat till. Det låter ju ganska rimligt. Det som folk tycks vara mycket mindre överrens om är vad integration faktiskt innebär, trots att begreppet används i oerhört många diskussioner om invandring.

1. Vilka beståndsdelar anser du att begreppet integration innehåller?
2. Vilka politiska åtgärder är önskvärda för att förbättra integrationen i Sverige?
3. Hur lång tid är det rimligt att en integrationsprocess tar?

Värt att notera är att assimilering och integration inte är samma sak.


   
Citera
Ämnesstartare

mediakatt:

1. Vilka beståndsdelar anser du att begreppet integration innehåller?

kanske är korkad men förstår inte riktigt frågan? [blush]

mediakatt:

2. Vilka politiska åtgärder är önskvärda för att förbättra integrationen i Sverige?

Sluta kasta in folk i redan segregerade områden, utan när de lärt sig tillräckligt med svenska hjälpa dem att komma till en stadsdel där det både bor svenskar och invandrare så att man får ta del utav båda sidorna. Båda sin egna kultur och den svenska kulturen.

mediakatt:

3. Hur lång tid är det rimligt att en integrationsprocess tar?

Den tid det tar för individen. Alla kan inte ändra om sig lika snabbt utan låt individen ta den tid den behöver. Samtidigt vore det kanske bra om man hade mål inför varje steg i integreringen som man behöver uppnå inom en viss tid för att se hurpass bra det går att nå målen under den tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

1. Vilka beståndsdelar anser du att begreppet integration innehåller?

Språk (kunna göra sig förstådd åtminstone, svårt att få jobb annars), nödvändiga sociala normer.

mediakatt:

2. Vilka politiska åtgärder är önskvärda för att förbättra integrationen i Sverige?

Som Crypto sa.

mediakatt:

3. Hur lång tid är det rimligt att en integrationsprocess tar?

Som Crypto sa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Värt att notera är att assimilering och integration inte är samma sak.

Det visste jag, för jag håller på att läsa politisk teori!!!! [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

kanske är korkad men förstår inte riktigt frågan?

Jag undrar vilka saker som krävs för att någon ska anses integrerad i ett samhälle. Skulle kunna vara sådant som att man förstår och kan göra sig förstådd på språket som talas, att man har ett arbete, att man känner till och följer sociala normer, att man vet vilka juridiska skyldigheter och rättigheter man har.

Jag tycker mest att det är konstigt att samma handling kan ses som ett tecken på bra eller dålig integration, beroende på vem man frågar. Eller ja, jag tycker att det är konstigt att ett begrepp vars innebörd folk har så skilda åsikter om används så ofta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag undrar vilka saker som krävs för att någon ska anses integrerad i ett samhälle.

Ah på så sätt [cute]

isf att man kan göra sig förstådd och samtidigt förstår svenska själv.
lever efter dem lagar och regler som finns i Sverige och förstår att vissa saker som man kunde göra i sin kultur inte funkar här och därför inte borde fortsättas med om det är helt åt skogen fel, men går bra om det är någon som inte skadar andra, såsom t.ex ramadan.

xsaosinx:

Som Crypto sa.

Sen att det aldrig kommer ske dem närmaste 500 åren p.g.a politisk ovilja och p.g.a att det inte går så snabbt är en annan femma [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

men går bra om det är någon som inte skadar andra, såsom t.ex ramadan.

Hur förhåller du dig till den muslimska killen för nåt år sen som inte fick ett jobb p.g.a. att han inte ville ta i hand med sin kvinnliga chef?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

nödvändiga sociala normer.

Vilka sociala normer tycker du är nödvändiga och vilka är det inte?

Crypto:

vissa saker som man kunde göra i sin kultur inte funkar här och därför inte borde fortsättas med om det är helt åt skogen fel

Exempel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Hur förhåller du dig till den muslimska killen för nåt år sen som inte fick ett jobb p.g.a. att han inte ville ta i hand med sin kvinnliga chef?

Inte fick ett jobb eftersom han saknade nödvändig erfarenhet, fick a-kassa indragen eftersom arbetsförmedligen tyckte att hans beteende innebar att han var ovillig att arbeta [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Vilka sociala normer tycker du är nödvändiga och vilka är det inte?

Kan tyvärr inte komma på något konkret ifrån en verklig kultur. Men det som är normen i en främmande kultur, och som t.ex. strider emot lagen i Sverige är nödvändigt att släppa. I övrigt finns det inte mycket mer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

mediakatt:

Inte fick ett jobb eftersom han saknade nödvändig erfarenhet

Aha, trodde faktiskt att han blev nekad jobbet eftersom att han inte ville ta i hand med chefen. Men där ser man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Hur förhåller du dig till den muslimska killen för nåt år sen som inte fick ett jobb p.g.a. att han inte ville ta i hand med sin kvinnliga chef?

Som jag uppfattade det så var han inte otrevlig mot henne och förklarade varför han inte tog i hand, så jag anser att det inte var fel av honom då han förklarade det.
Dock enligt svensk kultur så tar man i hand, vilket han borde fundera på hur han vill göra, men då det inte är något harmfullt att inte ta i hand så anser jag inte att det är något han borde lämna bakom sig.

mediakatt:

Exempel?

hedersrelaterat våld t.ex


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Som jag uppfattade det så var han inte otrevlig mot henne och förklarade varför han inte tog i hand, så jag anser att det inte var fel av honom då han förklarade det.

Bra, äntligen någon som tänker vettigt.

Crypto:

Dock enligt svensk kultur så tar man i hand, vilket han borde fundera på hur han vill göra, men då det inte är något harmfullt att inte ta i hand så anser jag inte att det är något han borde lämna bakom sig.

Nej, precis. Så länge som han förklarar sin situation och ärligt hoppas att arbetsgivaren har överseende med detta så borde det vara okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Kan tyvärr inte komma på något konkret ifrån en verklig kultur. Men det som är normen i en främmande kultur, och som t.ex. strider emot lagen i Sverige är nödvändigt att släppa. I övrigt finns det inte mycket mer.

Att följa lagar och att följa sociala normer anser jag är olika saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Att följa lagar och att följa sociala normer anser jag är olika saker.

Sociala normer kan bryta mot lagar. Det är först då de blir ett problem. I övrigt är främmande sociala normer enbart farthinder i sociala situationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

1. Vilka beståndsdelar anser du att begreppet integration innehåller?

Lite svårt att säga, som du sa ovanför så skiljer det sig säkerligen mellan falangerna.

Men vad som främst betecknar integration är etableringen till det aktuella samhället, och vid en etablering så kan man fortfarande fungera i samhället utan att ens kulturella bakgrund kommer stick i stäv.

mediakatt:

2. Vilka politiska åtgärder är önskvärda för att förbättra integrationen i Sverige?

Finns inga direkta politiska åtgärder som jag skulle vilja genomföra, mer att man slopar hela integrationspolitiken och övergår till assimilation som man hade innan.

mediakatt:

3. Hur lång tid är det rimligt att en integrationsprocess tar?

Beror från vilka kulturer folk kommer ifrån från början. Desto mer främmande och olika kulturer man kommer ifrån desto svårare blir det ju. En valfri väst-europe skulle inte ha det särskilt svårt att integrera sig i Sverige.

Men för att ta mitt favoritexempel somalier, så blir det svårare. Till skillnad mot väst europen så finns det system i sverige man kan relatera till, han vet vad han ska göra för att fungera i samhället. allt från att man måste handla för att få mat, jobba för inkomst och uppträda anständigt. Men för mycket av detta är somaliern främmande för. Man vet i många fall inte hur toaletter fungerar. hur en spis fungerar, eller rentav hur en dörr fungerar. Och det är ju inte konstigt, för dom har ju aldrig använt en toalett förut, en dörr, eller en spis. Dom är i många fall inte pigga att visa upp ett gott beteende, utan likt som man gjorde i somalieland så tar man eller gör något ifall man vill det, utan hänsyn till andra. Vad är ett kösystem? Varför får jag inte knulla den kvinnan? Varför får jag inte ta mat ifrån ståndet konsum? Kan man så får man. Djungels lag råder för dom.


   
SvaraCitera