Aviseringar
Rensa alla

Integration - vad innebär det?


Ämnesstartare

Crypto:

hedersrelaterat våld t.ex

Som redan sagt, att följa lagar och att följa sociala normer känns som olika saker. Flyttar någon från Storbritannien till Sverige så handlar förväntningar om att denne ska köra på höger sida av vägen inte så mycket om kultur som om trafikregler. Jag var mer intresserad av exempel som faktiskt inte är lagstiftade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag var mer intresserad av exempel som faktiskt inte är lagstiftade.

Kommer tyvärr själv inte på något konkret exempel då jag inte är särskilt beläst inom främmande kulturer. Eller jo, ett lättsamt exempel. I Kina är det helt okej att fisa och rapa vart man än går. Men det är fullkomligt tabu att snyta sig. Det är typ värre än att sätta sig ner på gatan och skita. Detta kan bli något av ett socialt problem i Sverige. Inte så att det tvunget måste ändras, men för personen i frågas skull skulle det vara bäst så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Sociala normer kan bryta mot lagar. Det är först då de blir ett problem. I övrigt är främmande sociala normer enbart farthinder i sociala situationer.

Ja, alltså, jag håller med om att sociala normer kan bryta mot lagar. Men normer och lagar är olika saker och väljer man ordet normer så antar jag lite att man tänker på mer än att bara följa lagar. Fast ja, om det inte var vad du menade så var det ju inte det.

Sming:

Men vad som främst betecknar integration är etableringen till det aktuella samhället, och vid en etablering så kan man fortfarande fungera i samhället utan att ens kulturella bakgrund kommer stick i stäv.

Det jag är ute efter är vad du anser krävs för att man i såfall ska göra det.

Sming:

mer att man slopar hela integrationspolitiken och övergår till assimilation som man hade innan.

Vad tycker du i så fall att en assimilation skulle innebära?

Sming:

Beror från vilka kulturer folk kommer ifrån från början.

Det där var ju inte ett svar på min fråga. Det där var ett illa fördold rant om att du tycker att somalier är ocivilicerade och inte passar i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Inte så att det tvunget måste ändras, men för personen i frågas skull skulle det vara bäst så.

Det känns ganska rimligt att dela in integration i en grupp saker som är nödvändiga för att personen ska kunna fungera i samhället, och en grupp saker som är nödvändig för att denne ska kunna fungera i sociala sammanhang. I så fall känns det exemplet helt rimligt att ha med i den senare.


   
SvaraCitera

placera alla negrer i ett miljonprojekt och klaga över att det inte fungerar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

!

Då tråden inte handlar om det och TS klart och tydligt frågar vad man ska göra för att integrera nysvenskarna till svenskarna så tar jag bort dina inlägg. Håll dig till ämnet i fortsättningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

Integrationen. Det är svenskar som tvingas att integreras in i det "nya Sverige"!

Återigen, har inget med tråden att göra. Jag har inte frågat om svenskarna ska tvingas integreras till det nya Sverige. Att en rubrik i en tråd innehåller ordet integration innebär inte att du kan slänga ur dig vad som helst som det får dig att tänka på och tro att du är on topic. Skriv något som har med tråden att göra eller sluta skriv överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det jag är ute efter är vad du anser krävs för att man i såfall ska göra det.

Att lära sig språket är väl en bra början. likaså att respektera lagarna landet har och följa dem. klarar av att utföra dom vardagliga rutinerna med jobb, skola och myndighet. saker som man måste kunna för att fungera i samhället.

mediakatt:

Vad tycker du i så fall att en assimilation skulle innebära?

Vad som skiljer integrationen från assimilation är anpassning.
Minoriteterna skall fullständigt anpassa sig efter oss svenskar vad gäller normer, seder och bruk, kultur. Men exakt hur man ska gå tillväga skiljer sig på sina håll, kan bara redogöra för hur jag tycker det ska vara.

mediakatt:

Det där var ju inte ett svar på min fråga. Det där var ett illa fördold rant om att du tycker att somalier är ocivilicerade och inte passar i Sverige.

Att den tar olika för olika kulturer är väl ett rätt bra svar på din fråga? och att jag sedan förklarar vad som är dom bakomliggande orsakerna gör det inte mindre korrekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

placera alla negrer i ett miljonprojekt och klaga över att det inte fungerar

Bra sätt att fixa segration i samhället var inte heller det jag undrade över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Minoriteterna skall fullständigt anpassa sig efter oss svenskar vad gäller normer, seder och bruk, kultur. Men exakt hur man ska gå tillväga skiljer sig på sina håll, kan bara redogöra för hur jag tycker det ska vara.

Vilka normer, vilken kultur och vilka seder och bruk är det du anser minoriteterna i såfall ska ta efter?

Sming:

Att den tar olika för olika kulturer är väl ett rätt bra svar på din fråga? och att jag sedan förklarar vad som är dom bakomliggande orsakerna gör det inte mindre korrekt.

Nej, det är inte ett särskilt bra svar på min fråga. Jag förstår också att olika personer har olika lätt att ta till sig nya saker och att det är enklare att integreras i ett samhälle som har mycket gemensamt med det man är van vid. Med andra ord, ungefär hur lång tid kan man förvänta sig att det ska ta för en person att lära sig ett nytt språk, att skaffa någon form av sysselsättning, att lära sig lagar, att göra andra relevanta saker? Jag är ute efter ett genomsnitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Håll dig till ämnet i fortsättningen.

Hej. Arazoid bestämde sig tydligen för att fortsätta skita i ämnet, och jag misstänker att det är lite jobbigt för moderatorer om jag anmäler alla off topic inlägg han kan få för sig att skriva. Vad göra?


   
SvaraCitera

mediakatt:

Bra sätt att fixa segration i samhället var inte heller det jag undrade över.

statusrapport från verkligheten, svarar på fråga ett och två (om man stryker "önskvärt" i fråga två).

rent geografiskt tror jag det behövs fler boendeformer på fler platser, inte att man gör om 'alla' hyresrätter till bostadsrätter. det behövs fler hyresrätter (med rimlig prissättning) i centrum och 'finare' områden för att öppna upp för billigare boendemöjligheter utanför miljonprojekten.

större kulturell spridning på arbetsplatsen är också eftersträvansvärt då samarbete mot ett högre mål enligt forskning (kommer inte ihåg vad den rapport jag tänker på heter just nu, men den är klassisk och jag kan hitta den vid ett senare tillfälle om det är önskvärt) har visat positiva effekter på gruppers relation sinsemellan.

mer stöd till sfi, mentalvård, rehabilitering för missbrukare, terapi för kriminella osv. för att ge alla åsidosatta grupper en större chans att återanpassa sig till, och känna sig mer delaktiga i samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

större kulturell spridning på arbetsplatsen är också eftersträvansvärt då samarbete mot ett högre mål enligt forskning

Då är väl en rimlig fråga hur man åstadkommer större kulturell spridning på en arbetsplats.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Då är väl en rimlig fråga hur man åstadkommer större kulturell spridning på en arbetsplats.

precis som svaret på allt annat här i samhället: kvotering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

precis som svaret på allt annat här i samhället: kvotering.

Var och hur? På arbetsplatserna i sig eller redan vid intag till utbildningar? Radikal kvotering eller måttfull kvotering?


   
SvaraCitera