Aviseringar
Rensa alla

Integrera IRC chatt med en CMS-databas


Imgood
Ämnesstartare

Hej
Ni ser väl nya chatten. Min fråga är hur man har kunnat integrera den med hemsidan så att ala har sina användernamn när de loggar in. Kan vm som helst logga in?
mvh
P


   
Citera
Åtta

Tråden flyttad från Forum PLUS/Ätstörningar


   
SvaraCitera
Åtta

Du tar den sessionsvariabel som innehåller användarens namn och petar in den såhär:

<iframe src=" http://webchat.quakenet.org/?nick=NAMN_HÄR&channels=KANALNAMN&uio=d4"  width="647" height="400"></iframe>

   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

Jag är ny när det gäller databas o sånt. kan du förklara lite mer.. menar du att jag ska go på min databas och kolla vilken cell som innehåller användare och skriva in den där


   
SvaraCitera
Åtta

Imgood:

Jag är ny när det gäller databas o sånt. kan du förklara lite mer.

<?php $user=&JFactory::getUser(); ?>

<iframe src=" http://webchat.quakenet.org/?nick=<?php  echo $user->username; ?>&channels=KANALNAMN&uio=d4" width="647" height="400"></iframe>

   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

mn kan du förklara...
Jag använder joomla


   
SvaraCitera
Åtta

Imgood:

mn kan du förklara...

Användarnamnet sparas i ett objekt. För att instansiera detta objekt så kör du:

<?php $user=&jFactory::getUser(); ?>

För att sedan få ut användarnamnet från detta objekt så kör du:

<?php echo $user->username; ?>

   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

VAr skriver jag dem. den filen jag har frame n eller i index sidan


   
SvaraCitera
Åtta

Imgood:

VAr skriver jag dem. den filen jag har frame n eller i index sidan

Den sidan som du har framen i, så klart. Hur ska du annars kunna skriva ut användarnamnet i ditt iframe-call?


   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

Fatal error: Class 'jFactory' not found in /home/a6047464/public_html/prochatrooms/chatroom.php on line 6


   
SvaraCitera
Åtta

Imgood:

Fatal error: Class 'jFactory' not found in /home/a6047464/public_html/prochatrooms/chatroom.php on line 6

Enligt dokumentationen (som jag föreslår att du läser) så ska jFactory-klassen vara tillgänglig hela tiden, men du kan ju prova require_once("/libraries/joomla/factory.php"); (den kanske ligger direkt i joomla, förresten. Du får kolla)


   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

Åtta:

Enligt dokumentationen (som jag föreslår att du läser) så ska jFactory-klassen vara tillgänglig hela tiden, men du kan ju prova require_once("/libraries/joomla/factory.php"); (den kanske ligger direkt i joomla, förresten. Du får kolla)

Alltså jag fattar inte. jag gjorde precis som du sa men fick inte d funka.. va gör jag nu. jag kolladepåden filen men aaa vad ska jag göra efter det


   
SvaraCitera

Imgood:

va gör jag nu. jag kolladepåden filen men aaa vad ska jag göra efter det

Det bästa är nog att läsa dokumentationen och få lite kött på benen den vägen tror jag.


   
SvaraCitera
Imgood
Ämnesstartare

aristoteles:

Det bästa är nog att läsa dokumentationen och få lite kött på benen den vägen tror jag.

asså snälla. skriv inte om du inte vill hjälpa . tänk om jag e dålig på englska eller att det e akut.


   
SvaraCitera

Imgood:

asså snälla. skriv inte om du inte vill hjälpa . tänk om jag e dålig på englska eller att det e akut.

Ursäkta men hjälpa dig var precis min avsikt. Att läsa dokumentationen kommer man sällan undan, och om du inte kan engelska så finns den troligen på flera andra språk.

Lite tråkigt om man ska bli vresig direkt då ingen lägger svaret i handen på dig.


   
SvaraCitera