Aviseringar
Rensa alla

International Baccalaureate?


Ämnesstartare

Vilket jobbigt namn. [n]

Jaja, någon som går det eller?
Är det kul?

Kommer med fler frågor så fort någon svarat.
För funderar verkligen på och gå det.

[love]


   
Citera
Ämnesstartare

går det nu.
kul är att ta i. man känner för att dö varenda dag. skulle inte kunna tänka mig läsa något annat. och ska bli najs att lämna sverige om 1,5 år.
gå bara ib ifall du gör bra ifrån dig i skolan och är beredd på att offra mycket fritid, eller sömn. eller så kan du ju alltid vara organiserad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Faulkner:

organise

känner för att dö? [sad] vado?
vadå offra mycket fritid eller sömn? är det SÅ mycket plugg?
hur högt måste man ha i matte och engelska typ, stod på hemsidan att man skulle ha höga betyg i det men asso, MVG typ elr? eller räcker VG. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså, beror ju främst på vilka ämnen man väljer. om du är intresserad av att bli läkare så måste man ha biologi hl och kemi hl och jag är kass på att göra saker, så sitter just ned med 4 labrapporter, men hade jag gjort dom samma dag som jag fått dom så hade jag inte behövt ta igen :P.
har klasskamrater som egentligen inte har så mycket läxa eftersom dom tar math studies och filosofi och bara ett no ämne sl.
I den skolan jag går på behövde man bara 220 poäng. Så VG i allt räcker. Vi fick iaf ta prov när vi ansökte som testade våra engelska kunskaper och matte kunskaper, men har man klarat av 9:ans matte utan problem så klarar man det provet, samma med engelska tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Faulkner:

beror ju främst på vilka ämnen man väljer.

alltså, man kan ju välja typ inriktningar, jag vill bli psykolog? jag vet inte hur det funkar där på IB och så. [blush]

Faulkner:

estade våra engelska kunskaper och matte kunskaper, men har man klarat av 9:ans matte utan problem så klarar man det provet, samma med engelska tror jag.

okej, låter awesome. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Faulkner:

känner för att dö varenda dag

Faulkner:

offra mycket

Sanningen...

Faulkner:

filosofi

Vilken skola går du på egentligen?

xKiTTiEHx:

bli psykolog

Vill du bli en sån som skriver ut roliga piller måste du typ bli läkare först, vilket suger...

Jag går hursomhelst sista året på IB nu, och jag känner att det inte hade varit värt det om det inte varit så att jag varit så desperat efter att plugga. Många av mina vänner tycker att jag är den IB-eleven med mest fritidsliv av de de känner, men det får jag jobba sjukt hårt för att bibehålla. Vill man hålla på med fritidsaktiviteter får man se till att omvandla dem till CAS, så man kan göra det och få cred för det samtidigt.

Ämena jag läser är Filosofi, Svenska, Tyska, Psykologi, Matte (den lättaste.. :P) och Environmental systems.

Vill man bli psykolog tror jag nog man kan välja lite vad som helst, men antagligen gärna biologi och psykologi...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är typ det :D.
alltså beror på skolan, vissa skolor erbjuder psykologi, andra inte, men dom flesta gör det nu för tiden. En tjej i klassen som ska bli psykolog studerar math studies, philosphy hl , psychology hl och biology sl

man väljer antingen 2 no ämnen och 1 so eller 2 so och 1 no.
eller så kan man ha musik eller bild beroende på vad skolan erbjude:D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

iver ut roliga piller måste du typ bli läkare först, vilket suger...

jaha.. fan. [sad]

standby:

Många av mina vänner tycker att jag är den IB-eleven med mest fritidsliv av de de känner, men det får jag jobba sjukt hårt för att bibehålla

jasså, är det så lite fritid. varför det då ? [surprised] trodde det var som ett vanligt gymnasium typ bara att det är engelska ämnen osv.. [shake]

standby:

Ämena jag läser är Filosofi, Svenska, Tyska, Psykologi, Matte (den lättaste.. :P) och Environmental systems.

okej, var de ämnena svåra första året? eller alltså, måste man vara jävligt bra i skolan för att kunna klara dom ? [sad] själv är jag inte superbra, utan mer medel liksom.

Faulkner:

man väljer antingen 2 no ämnen och 1 so eller 2 so och 1 no.
eller så kan man ha musik eller bild beroende på vad skolan erbjude:D

åh musik skulle jag vilja ha. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Faulkner:

man väljer antingen 2 no ämnen och 1 so eller 2 so och 1 no.
eller så kan man ha musik eller bild beroende på vad skolan erbjude:D

uh... inte helt sant. Det är grupperat. Sakerna man måste ha är: 1 förstaspråk, 1 till språk, 1 humanistämne, 1 naturvetenskapligt ämne, 1 mattekurs. Sedan är det sjätte ämnet valbart, där man väljer mellan allt skolan har att erbjuda (fast man får inte ta en till mattekurs; vissa skolor har dock further mathematics för SL-elever), alltså ett till språk, ett till humanistämne, en till science, eller musik/konst... Det är lite böjligt. Se till att kolla med din skola om de verkligen kan erbjuda de kurserna du vill ha, annars är du aningens fucked.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xKiTTiEHx:

jaha.. fan.

ptja, finns ju de som faktiskt tar hand om sina klienter också, inte bara trycker i dem piller. Det finns alltid hopp.

xKiTTiEHx:

jasså, är det så lite fritid. varför det då ? [surprised] trodde det var som ett vanligt gymnasium typ bara att det är engelska ämnen osv..

Det kan man tro. Och man kan behandla det som så också, men det kommer märkas i slutbetyget sedan...

xKiTTiEHx:

okej, var de ämnena svåra första året? eller alltså, måste man vara jävligt bra i skolan för att kunna klara dom ? [sad] själv är jag inte superbra, utan mer medel liksom.

Filosofi, Environmental Systems, Math studies och Swe A1 klarar vilket mongo som helst av. Det är dock rätt krångligt att få högsta betyg i filosofi och svenska. Observera att man väljer higher level eller standard level, som bestämmer på vilket djup man ska plugga det specifika ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tillhör ish (helsingborg) men anser mig inte vara en elev där eftersom dom fittar rundor och åt upp mina förra skola.
in other words we merged. :<. vilken skola går du på?
vilka läser du hl och sl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Faulkner:

åt upp mina förra skola

lol 😛

Jag går på katedalskolan i uppsala...

HL: Phil, Psych, Swe a1
SL: Math st, ES, German B...

Vad har du själv att skryta med? 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför german b?:OOO

hl: bio, psych, chem, swe b
sl: math, eng a1

finns en katedral skola i lund med!
vad ska du studera efter ib? vad har du i predicteds?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Faulkner:

varför german b?

Hade Russian ab initio först, sen ångrade jag mig... och fick inte hoppa på en literaturkurs >.<

swe B hl? why?

Katedralskolor finns det lite överallt, har jag erfarit... Jag vet inte, jag vill kanske gå på hawaii pacific university, kanske gå PPP på oxford kanske kanske... Har inte fått några predicted, och de skulle ändå vara uppfuckade iom språkkursskiftet. Vad har du själv? Får man tippa på 42p? XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är tyskan enklare än ryskan?

swe b hl? because it's so damned easy. since I had to have a b language and I already know swedish I might as well get a free hl!! 😛
vad är ppp för program?
har inga predicteds eftersom jag bara går i ib1:P Hoppas på 45 min bara jag får 42 eller mer så är jag nöjd. i värsta fall så mördar jag min psykologi hl 😛


   
SvaraCitera