Aviseringar
Rensa alla

International Baccalaureate?


Ämnesstartare

Faulkner:

är tyskan enklare än ryskan?

Nja, men läraren är lite trevligare än ryskläraren. Hon dränker dem i läxor, så jag var otroligt stressad i slutet av ettan. Då blev det till att byta.

Philosophy, Psychology and Physiology. Får jag tillräckligt bra betyg så söker jag dit...

Men så, hur är det att gå på en av de mest hatade IB-skolorna i sverige? (inget personligt, det bara är så...)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

låter kul :D:D hur mycket behöver du?

det lugnt, jag hatar det med. I switched after 9th grade from ish to filbornaskolan but WHAM the same year I changed the commune decided that there should only be one IB school in helsingborg. så himla sur jag blev. vi fick en artikel publicerad men den förvrängdes så att vi verkade som cp-apor. and ish is kind enough to treat us like second class citizens. hahaha, är det seriöst en av de mest hated ib-skolorna i sverige? trodde bara att det var filborna elever som hatade den? 😛 ahhaha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

<38 p. och bra references.. Tror dock inte att jag kommer få det, jag siktar på phil 6, psych 6, swe 7, german 5, ES 6, maths 7, men kommer väl få 6,5,6,5,5,6 på sin höjd. Förhoppningsvis går det bra i ToK och EE, jag får väl 2 eller 3 extrapoäng. Men det räcker liksom inte till ändå... Gud vet. Hawaii tar in på all 4:s, though, så det borde gå.

Ja, ni ligger i samma fack som grenna riksinternat och sigtuna, men jag vet inte om sigtuna har sitt IB kvar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men oxford är typ elaka med hur höga betyg man ska ha:(:( men like 35/36 är ju ändå jävligt bra:D vad ska du studera på hawaii då? vad handlar din ee om?

hahah fan vad najs. ish förtjänar det 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hawaii vetefan, jag bara vill flytta dit. Men det blir väl till att doktorera i psykologi eller något sådant megatöntigt....

Min EE handlar om aborter och utilitarianism.. Filosofi, alltså.
Vad ska du skriva om?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

ju de som faktiskt tar hand om sina klienter också, inte bara trycker i dem piller.

nej, det är väl klart.

standby:

märkas i slutbetyget sedan...

mm okej.

standby:

och svenska. Observera att man väljer higher level eller standard level, som bestämmer på vilket djup man ska plugga det specifika ämnet.

okej, det lät bättre. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

hawaii vetefan, jag bara vill flytta dit. Men det blir väl till att doktorera i psykologi eller något sådant megatöntigt....

fast hawaii dialekten är väl typ jobbig, eller hon på top model had jobbig iaf! men psykologi är roligt:D

standby:

Min EE handlar om aborter och utilitarianism.. Filosofi, alltså.
Vad ska du skriva om?

abort? fan vad kul och bra ämne, var det lätt att skriva?
jag vill skriva om seriemördare men vet inte riktigt hur jag skulle kunna göra det://

xKiTTiEHx:

standby: och svenska. Observera att man väljer higher level eller standard level, som bestämmer på vilket djup man ska plugga det specifika ämnet.

okej, det lät bättre.

blir mycket bättre på det sättet, slipper man syssla med äckel saker man inte orkar, som 15 böcker:P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Faulkner:

abort? fan vad kul och bra ämne, var det lätt att skriva?

Det var ganska lätt att skriva när jag kom igång, ja. Just filosofi har jag rätt lätt för generellt, eftersom jag är otroligt bra på att ordbajsa... Just därför jag har swe HL också, lättförtjänt högt betyg ;D

Seriemördaren borde visst gå att klämma in, men om du vill in på stanford kan det ju vara en bra idé att skriva om något som rör de studier du senare vill ta dig an... De blir glada för sådant, har jag hört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min kompis har precis börjat och nu för tiden kan man aldrig träffa henne, hon bara pluggar. Det första deras mentor sa till dem var "glöm fritid och sömn de närmaste tre åren"[smile]
Fast å andra sidan, vad gör man inte för att få större möjlighet att jobba utomlands?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xKiTTiEHx:

Jaja, någon som går det eller?
Är det kul?

Jag gick IB. Det var jobbigt, men hur kul som helst och lätt värt det.
Hade det inte varit för IB hade jag nog inte suttit där jag sitter just precis nu och skriver detta. Nämligen i ett jättefint studentru, mitt i Portsmouth-UK och njuter för fullo av universitetslivet här. 😉


   
SvaraCitera

Så mycket behöver man väl inte plugga?
Jag tog vara på den minsta tid jag hade över på dagen och läste lite. T.ex. på bussen, är man väntar på läraren, etc.
Sen när jag kom hem var det inte alls mycket plugg (förutom vid större inlämningsuppgifter). Utan mest laggande framför TVn, datorn, eller med kompisar. Haha
Dessutom insisterade mina föräldrar att jag skulle lägga mig runt 22 tiden. And on top of that hade jag lite personliga problem också 😛
Haha. Och IB gick som smort ändå 😛

Gäller att plugga effektivt 😛 Och roa sig tillräckligt mycket för att orka mentalt med effektivt plugg.


   
SvaraCitera

xKiTTiEHx:

MVG typ elr? eller räcker VG. [shake]

spelar väl inte så stor roll hur höga betyg du har om du är SMART


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cizzim1:

hade jag nog inte suttit där jag sitter just precis nu och skriver detta. Nämligen i ett jättefint studentru, mitt i Portsmouth-UK och njuter för fullo av universitetslivet här. 😉

Så himla fuskigt. [crazy] Men det låter jättebra. Är det svårt och komma in på IB? Behöver man ha superhöga betyg? Och är pluggandet svårt när man väl går där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lajnowh:

spelar väl inte så stor roll hur höga betyg du har om du är SMART

det har du verkligen inte rätt i. de går ju efter poängen så.


   
SvaraCitera

xKiTTiEHx:

det har du verkligen inte rätt i. de går ju efter poängen så.

nej, de går efter ett intagningsprov


   
SvaraCitera