Aviseringar
Rensa alla

Internationella kvinnodagen


Ämnesstartare

Ja, vad tycker ni om den internationella kvinnodagen? 


   
Citera

Finns internationella dagar för allt, så man kan uppmärksamma det en dag om året och skita i problemen övriga 364 dagar. Jag förstår personligen inte riktigt poängen med det. 


   
SvaraCitera
grisen

Aldrig fel att få blommor och att folk skänker extra pengar till t.ex bröstcancerfonden.


   
SvaraCitera
reben

önskar det va en presentdag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inget om den, men den är säkert bra, inget som skadar mig iaf.


   
SvaraCitera

Internationella kvinnodagen borde bli som morsdag, att man får presenter. 


   
SvaraCitera

Vadå blommor, vadå "vad tycker ni om den", det är en dag för att uppmärksamma ojämlikheten som halva mänskligheten lider av och kvinnors position i samhället. 

Men visst, man kan hylla kvinnor också.

Det fjantigaste "argumentet" mot den är att "vadå det borde uppmärksammas varje dag", mm fast det ena utesluter inte det andra 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
Vadå blommor, vadå "vad tycker ni om den", det är en dag för att uppmärksamma ojämlikheten som halva mänskligheten lider av och kvinnors position i samhället. 

Men visst, man kan hylla kvinnor också.

Det fjantigaste "argumentet" mot den är att "vadå det borde uppmärksammas varje dag", mm fast det ena utesluter inte det andra 

Preach


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min spontana känsla är att det hela känns ganska förnedrande mot kvinnor men det kanske fyller sin funktion ändå, vad vet jag, inte tänkt särskilt mycket på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu: vadå "vad tycker ni om den", det är en dag för att uppmärksamma ojämlikheten som halva mänskligheten lider av och kvinnors position i samhället. 

är inte det nåt man kan tycka saker om?


   
SvaraCitera

Tycker den ter sig bra i någon form utav undervisningssyfte. Sen att typ folk säger "grattis på kvinnsdagen" etc etc, det är ju rätt så efterblivet.


   
SvaraCitera

HeyIJustMeetYou:
Internationella kvinnodagen borde bli som morsdag, att man får presenter. 

faktiskt kanske! 


   
SvaraCitera

christover_bandy:

är inte det nåt man kan tycka saker om?

Man får tycka vad man vill, men jag syftar på det faktum att det öht ifrågasätts. Det är typiskt att en dag som uppmärksammar kvinnor på ett eller annat sätt ifrågasätts och vars syfte diskuteras. Morsdag motsvaras av farsdag, men det har aldrig varit lika stort att diskutera våffeldagen.

NiklasW:
Min spontana känsla är att det hela känns ganska förnedrande mot kvinnor men det kanske fyller sin funktion ändå, vad vet jag, inte tänkt särskilt mycket på det.

Det är inte förnedrande att uppmärksamma de förtryckande strukturer som halva mänskligheten lever under... vilket är det som är syftet med dagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pufffpufff : /bryr mig inte

lite kul kske 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu: Det är inte förnedrande att uppmärksamma de förtryckande strukturer som halva mänskligheten lever under... vilket är det som är syftet med dagen.

Känner mest att alla mediala listor och kampanjer som presenteras idag är lite förminskande. "Idag hyllar vi kvinnor", "Här är årets kvinnor", osv. Men som sagt, bara en känsla, inget att brusa upp sig över.


   
SvaraCitera