Aviseringar
Rensa alla

Internationella kvinnodagen


Ämnesstartare

NiklasW: "Idag hyllar vi kvinnor", "Här är årets kvinnor", osv.

Men de väl bra att uppmärksamma och hylla vad kvinnor av världen har bidragit med trots de förtryckande strukturer, på de viset visar vi att vi har kommit en bit men det fortfarande finns jobb kvar att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Men de väl bra att uppmärksamma och hylla vad kvinnor av världen har bidragit med trots de förtryckande strukturer, på de viset visar vi att vi har kommit en bit men det fortfarande finns jobb kvar att göra.

Jo kanske..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: Sen att typ folk säger "grattis på kvinnsdagen" etc etc, det är ju rätt så efterblivet.

Hur menar du?


   
SvaraCitera

Anura:

Hur menar du?

Ja men hur fan ska man kunna få förändring i samhället om man på kvinnodagen tänker: "Oj, så jobbigt att kvinnor världen över har det piss... här får du en ros (insert kvinnlig) person, grattis förresten!!!!"

Det är ju som att på minnesdagen utav förintelsen säga "grattis på jude-dagen!! :P:P:P" 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: Ja men hur fan ska man kunna få förändring i samhället om man på kvinnodagen tänker: "Oj, så jobbigt att kvinnor världen över har det piss... här får du en ros (insert kvinnlig) person, grattis förresten!!!!"

Haha har många som säger grattis då de tror att dagen är liknande morsdag/farsdag. De verkar inte ha mycket koll på vad dagen innebär :p


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

bra även om det är dumt att samla så mycket på samma dag som en vill gå på Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh låt oss uppmärksamma kvinnor! För det gör vi ju aldrig annars...

pufffpufff : bryr mig inte


   
SvaraCitera

pufffpufff : bryr mig inte


   
SvaraCitera

kvinnor är bäst!! 😀 


   
SvaraCitera

Tickstart:
Åh låt oss uppmärksamma kvinnor! För det gör vi ju aldrig annars...

eller hur! Jag tror det finns någon man dag också va? 


   
SvaraCitera

Det är definitivt bra att uppmärksamma ojämställdhet och kvinnoförtryck och kvinnokamp osv., men en dag räcker liksom inte. Finns världsfredsdagar och räddamiljöndagar och terrorminnesdagar och massa andra dagar men man når bara de redan frälsta och de som inte bryr sig så mycket om något kommer fortsätta att inte bry sig och så fortsätter allt att vara som det brukar vara...

Men ja, man kan ju hoppas att det gör nån liten skillnad i alla fall...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:

Ja men hur fan ska man kunna få förändring i samhället om man på kvinnodagen tänker: "Oj, så jobbigt att kvinnor världen över har det piss... här får du en ros (insert kvinnlig) person, grattis förresten!!!!"

Det är ju som att på minnesdagen utav förintelsen säga "grattis på jude-dagen!! :P:P:P" 

Håller med... Men tycker dagen är viktig för uppmärksamheten, men fattar inte heller den här "grattis-grejen". 


   
SvaraCitera
grisen

Man har mor/fars dag för att hylla de och vad de gör för sina barn osv

tycker ju synd om de som får en blomma elr nåt å tycker "åh nej vad ni kvinnor suger alla andra dagar"

jag fick en med texten att vi kvinnor kämpar och har gjort mycket för jämställdhet även fast man måste förstsätta ändra så det äntligen blit jämt. Att jag har klarat allt jobbiga som hänt och är stark som person. Att jag är den bästa människan personen känner. Och att även om man borde säga sånt och skicka exttra peng till t.ex bröstcancerfonden är det bra med dagar när detta uppmärksammas.

Ansåg inte att detta var förnedrande, men det är bara min åsikt det...

Tycker allmänt att såna dagar är bra
pizzadagen, mensdagen, penisdagen, ta på bröst dagen, chokladdagen mm. Försöker fira alla, man får göra sin värld så kul som det går


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grisen: Tycker allmänt att såna dagar är bra
pizzadagen, mensdagen, penisdagen, ta på bröst dagen, chokladdagen mm. Försöker fira alla, man får göra sin värld så kul som det går

"Ta på bröst-dagen"? Nej tack


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

honolulu:
Vadå blommor, vadå "vad tycker ni om den", det är en dag för att uppmärksamma ojämlikheten som halva mänskligheten lider av och kvinnors position i samhället. 

Men visst, man kan hylla kvinnor också.

Det fjantigaste "argumentet" mot den är att "vadå det borde uppmärksammas varje dag", mm fast det ena utesluter inte det andra 

detta


   
SvaraCitera