Aviseringar
Rensa alla

Internesprit


Ämnesstartare

Har kollat in en internetbutik lite, bodegashop, som verkar ha jävligt bra priser på alkohol. Vad jag förstått är det ju nu lagligt med privatimport och så vidare. När jag läste en recension på flashback kommenterade dock recensenten att ett minus är att tullen har stoppat dem många gånger.

Det jag inte förstår är vad är grejen? Varför stoppar tullen dem?

10 liter sprit för 1300 kändes annars väldigt värt [cute]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Stringburka:

10 liter sprit för 1300 kändes annars väldigt värt [cute]

är frakt medräknat då? [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det jag inte förstår är vad är grejen? Varför stoppar tullen dem?

För att det anses vara för mycket för ditt eget privata bruk, alltså räknas det som att du smugglar för att sälja vidare, vilket är olagligt osv.


   
SvaraCitera

bookmark't[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Varför stoppar tullen dem?

Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via Internet?
Svar: Om transporten med alkoholvarorna påträffas, beslutar Tullverket att omhänderta alkoholvarorna. Den skattskyldige påförs sedan beslut om skatt (alkoholskatt) samt ett transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

är frakt medräknat då? [no-no]

Japp. Den nuvarande ordern för mig och egyptis som vi överväger är: 5 liter skitvodka, 2 l kahlua, 1l amaretto, 1l absolut pears, 2l negrita, 1,4l capitan tequila, 1l skitgin, 2l mintshots. Priset inkl frakt är 2002:-

Ensamvargen:

För att det anses vara för mycket för ditt eget privata bruk, alltså räknas det som att du smugglar för att sälja vidare, vilket är olagligt osv.

Gäller ju bara om det är mer än 10 liter... men låter ju rimligt att det är problemet. Undrar om man kan lösa det så att två personer skriver under det så man slipper separata paket & frakt iaf.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

skitsystem:

Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via Internet?

Vad kommer det ifrån och hur är det det ska anmälas och så?

Skentrevlig:

bookmark't[cute]

Ej för folk under 20


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vad kommer det ifrån och hur är det det ska anmälas och så?

​Tullen


   
SvaraCitera

Stringburka:

Ej för folk under 20

Du har ju träffat mig[sad] trodde du visste hur gammal jag var!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skitsystem:

Tullen

Jag fattar inte hur det här fungerar riktigt. Var det inte uppe i domstol och fastställdes att man fick privatimportera och att alkoholskatten som gällde var den från ursprungslandet? Vad är det man ska betala liksom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Gäller ju bara om det är mer än 10 liter... men låter ju rimligt att det är problemet. Undrar om man kan lösa det så att två personer skriver under det så man slipper separata paket & frakt iaf.

Jag vet inte. 🙁 Gissade att det var anledningen till att man inte fick det genom tullen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om det funkar som jag förstod det på vad du skrev DoG, så innebär det alltså att:
Oavsett vad som händer så begår jag inget brott så länge jag inte beställer över 10 liter starksprit själv.
Om tullen kommer så får jag betala svensk alkoholskatt på det hela.

I vilket fall känns fulsprit värt att köpa där, 1000 spänn inkl skatt för 10 liter. Kommer tullen blir det ytterligare 2000 spänn, och 3000 spänn för 10 liter sprit innebär 210 spänn sjuttisen - lite dyrare än systemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

När jag läste en recension på flashback kommenterade dock recensenten att ett minus är att tullen har stoppat dem många gånger.

Beror lite på vilket fraktbolag och sånt man väljer. En del blir stoppade hela tiden. Kolla runt lite på Flashback, de kan sånt bättre där än vad jag gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Om tullen kommer så får jag betala svensk alkoholskatt på det hela.

Så får du betala alkoholskatt och transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skitsystem:

Så får du betala alkoholskatt och transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten.

Ah. Har du någon som helst koll på hur bra chans man har att få igenom det? är det liksom 1/10 att de tar det, eller är det mer 50/50?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Ah. Har du någon som helst koll på hur bra chans man har att få igenom det? är det liksom 1/10 att de tar det, eller är det mer 50/50?

Olika beroende på vart man handlar men gör som iddqd sa och kolla fb.


   
SvaraCitera