Aviseringar
Rensa alla

Internet oändligt?


Macktorsken:

Tänkte på det nyss pga av porr som finns

man tänker mycket av porr[blush]


   
SvaraCitera
Åtta

Macktorsken:

"Förra året passerade antalet internetanvändare en miljard. Nu varnar experter för att vi snabbt närmar oss gränsen för vad internet i sin nuvarande form klarar av. Och frågan är vem som ska betala för utbyggnaden."

Skulle gissa på att de menar att vi börjar få slut på IP-adresser. Någonting som löses med IPv6.


   
SvaraCitera

Internet är väl bara ett nätverk? Precis som ett telefonnät eller vägnät eller vad fan som helst?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Hört att det finns en gräns för hur mycket kapacitet internet har. Man trodde det skulle vara omöjligt att fylla, men kommer behöva fyllas ut, får se på vilkas bekostnad.

Finns inget att fylla. Skulle internet bara bestå av en dator med 500GB utrymme, så skulle denna nätverk kunna utvidgas genom att koppla in ytterligare en dator med 500GB utrymme.

Macktorsken:

Ingenting är oändlig.

Internet är ju i ett abstrakt perspektiv oändligt. Det enda som begränsar är antalet datorer som är uppkopplade till det och förstås saker som IP-adresser.


   
SvaraCitera

Först och främst så finns inte Internet, det är ett samlingsnamn för operatörernas nät och sammankopplingarna däremellan. Telia har sitt nät och AT&T har sitt. Sedan finns punkter där de kopplas samman.

Internet är inte heller oändligt, då man med en sifferkombination aldrig kan få ett oändligt antal kobinationer. Däremot så kan man utöka antalet kombinationer när det behövs genom att göra adresserna större.


   
SvaraCitera

Hostas inte servern från datorn den är skapad på?? [confused]


   
SvaraCitera
Åtta

MrFr3drik:

Hostas inte servern från datorn den är skapad på?? [confused]

Uhh...? Jo, om man med server menar t.ex. Apache, IIS eller dylikt. Men i vardagligt tal menar man oftast en serverdator, d.v.s. en dator som agerar server, när man säger "en server".


   
SvaraCitera

Åtta:

Uhh...? Jo, om man med server menar t.ex. Apache, IIS eller dylikt.

och inte ens då mina apachebinärer är varken kompilerade eller kodade på maskinen som kör dem just nu..


   
SvaraCitera
Åtta

grön_apa:

och inte ens då mina apachebinärer är varken kompilerade eller kodade på maskinen som kör dem just nu..

Ja jo, sant. Jag läste inte hans inlägg så noga.


   
SvaraCitera