Aviseringar
Rensa alla

Internetköp?


Skummat från nätet...

Lagen säger att ingen under 18 år får ingå avtal, men att du får köpa saker för egenintjänade pengar om du är över 16 år.

Egentligen får du inte ens gå och köpa godis som 12-åring, men man bryr sig ofta inte om det lagrummet i normala fall.

Från Swedbank får du ett Visa ungdomskort, men det fungerar inte att handla från internet med. Om du vill göra det måste du vänta tills du fyllt 16 och skaffa ett riktigt Visa eller Mastercard från Nordea eller Handelsbanken, Swedbank har ingen tjänst för att kunna handla online under 18 år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner: Om du vill göra det måste du vänta tills du fyllt 16

Ja, det var det jag trodde

Men då undrar jag varför jag lyckades med att utföra en transaktion på twitch.tv tidigare i dag.


   
SvaraCitera

123fendas: Men då undrar jag varför jag lyckades med att utföra en transaktion på twitch.tv tidigare i dag.

Vad betalade du med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Vad betalade du med?

Handelsbanken Frikort Maestro


   
SvaraCitera

123fendas: Handelsbanken Frikort Maestro

Handelsbanken Frikort Maestro får du tydligen ut iom att du fyllt 13 år. Lite märkligt tycker jag men det står så på bankens hemsida. Det måste ha med att göra att i princip har alla kontanter upphört.

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/barn-och-unga/under-18-ar

Hur du sedan får använda kortet har jag ännu inte funnit. Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Handelsbanken Frikort Maestro får du tydligen ut iom att du fyllt 13 år. Lite märkligt tycker jag men det står så på bankens hemsida. Det måste ha med att göra att i princip har alla kontanter upphört.

Ja, jag har haft det i flera år.


   
SvaraCitera

chatta med handelsbankens kundtjänst och fråga


   
SvaraCitera

123fendas: Hur fan skulle jag få kreditskulder?

Genom att ha ett kreditkort - vilket du gissningsvis med tanke på vad lagen säger om att ingå avtal inte kan ha om du är under 18.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Genom att ha ett kreditkort - vilket du gissningsvis med tanke på vad lagen säger om att ingå avtal inte kan ha om du är under 18.

Hjärta

Ser jag ut som sortens person som skulle hamna i skuld?

I alla fall, ja, jag var förvirrad av terminologin


   
SvaraCitera

123fendas: Ser jag ut som sortens person som skulle hamna i skuld?

I alla fall, ja, jag var förvirrad av terminologin

Vet ej, känner ej dig, men krediter är för väldigt många en fälla man lätt faller i, unga som gamla. 

Det är inte konstigt. Vi kallar ju det rent allmänt för kreditkort, det är bara på senare år jag sett och hört uttrycket "debit" (kort utan kredit som du bara kan betala med så länge tillräckligr med pengar finns på ditt bankkonto) användas i Sverige - och då på sättet "kreditkort debit". Det är ganska förvirrande. Tror det är meningen att kreditkort är kreditkort och det utan kredit är bankkort? Vet än idag inte ens själv. 

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84: Det är inte konstigt. Vi kallar ju det rent allmänt för kreditkort, det är bara på senare år jag sett och hört uttrycket "debit" (kort utan kredit som du bara kan betala med så länge tillräckligr med pengar finns på ditt bankkonto) användas i Sverige - och då på sättet "kreditkort debit". Det är ganska förvirrande. Tror det är meningen att kreditkort är kreditkort och det utan kredit är bankkort? Vet än idag inte ens själv.

Jag fick mitt första "kreditkort" av mina föräldrar när jag var 16 år. Pappa stod som kontohavare. Men det var ett rent kreditkort dvs allt jag handlade på kortet var ett "lån" av banken. Med ett tak på 5K kronor. Dvs när jag handlat för 5K kronor så gick det inte längre att handla på kortet. I slutet av varje månad kom en faktura på månadens köp (från ca 15 månaden innan > 15 i betalningsmånaden). Betalade man hela beloppet den sista i månaden så var det räntefritt. Sköt man däremot upp betalningen så blev det skyhög ränta.  Tumme ned

Har ett likadant kort idag med mig som kontohavare. Handelsbanken Allkort heter det. Det är ett rent kreditkort fast nu har jag 25K kronor som beloppsgräns. Får fakturan i slutet av varje månad som jag betalar den sista varje månad. Kortet är alltså inte anslutet till något bank- eller lönekonto utan allt jag handlar "lånar" jag av banken varje månad. GRATIS! Men detta förutsätter naturligtvis att jag betalar HELA fakturan innan den sista i varje månad. Vilket jag ALLTID gör.

Eftersom jag jobbar sedan flera år tillbaka och dessutom äger egen fastighet på landet så är jag extra noggrann med att sköta min ekonomi. Trots att (ocker)skatterna är extremt betungande. Vilka jävla idioter som bestämt att vi ska betala skatt på vårt boende.  Ledsen  Skeptisk

Och till de som undrar - handlar man från seriösa sajter så är det 100% säkert att handla på kort på nätet! Banken brukar stå som garant.


   
SvaraCitera

stoner: Jag fick mitt första "kreditkort" av mina föräldrar när jag var 16 år. Pappa stod som kontohavare. Men det var ett rent kreditkort dvs allt jag handlade på kortet var ett "lån" av banken. Med ett tak på 5K kronor. Dvs när jag handlat för 5K kronor så gick det inte längre att handla på kortet. I slutet av varje månad kom en faktura på månadens köp (från ca 15 månaden innan > 15 i betalningsmånaden). Betalade man hela beloppet den sista i månaden så var det räntefritt. Sköt man däremot upp betalningen så blev det skyhög ränta.  Tumme ned

Har ett likadant kort idag med mig som kontohavare. Handelsbanken Allkort heter det. Det är ett rent kreditkort fast nu har jag 25K kronor som beloppsgräns. Får fakturan i slutet av varje månad som jag betalar den sista varje månad. Kortet är alltså inte anslutet till något bank- eller lönekonto utan allt jag handlar "lånar" jag av banken varje månad. GRATIS! Men detta förutsätter naturligtvis att jag betalar HELA fakturan innan den sista i varje månad. Vilket jag ALLTID gör.

Eftersom jag jobbar sedan flera år tillbaka och dessutom äger egen fastighet på landet så är jag extra noggrann med att sköta min ekonomi. Trots att (ocker)skatterna är extremt betungande. Vilka jävla idioter som bestämt att vi ska betala skatt på vårt boende.  Ledsen  Skeptisk

Och till de som undrar - handlar man från seriösa sajter så är det 100% säkert att handla på kort på nätet! Banken brukar stå som garant.

Jag hade i min ungdom aldrig mer än ett maestro. Kreditkort med faktisk kredit har jag vägrat ha fram tills en händelse för två år sedan. Jag har alltid irriterats av försök att locka mig med förbeviljad kredit på 30-60k. Men för två år sedan fick jag ett sms mitt i natten. Pga suspekt köp med mitt kort hade banken spärrat det och skulle skicka nytt. Det handlade om en skitsumma på 300nånting kr men problemet var att jag har inga eller nästan inga kontanter så jag kunde inte handla mat eller tanka bilen, jag var helt låst. Jag lånade en femhundring av en kompis men jag frågade banken om råd för tänk om detta hänt när jag varit på en utlandssemester? Även där är det som mest 50 euro i plånboken som gäller. Så jag fick tipset på ett kreditkort hos banken som är spärrat för internetköp - enda anledningen till att jag idag har kreditkort. Jag har iofs använt det för att betala hyrbil eftersom självriskreducering (80-160 kr per dygn beroende på firma) ingår, men har i sådana lägen precis som dig alltid betalat allt, även om det iofs är rimlig ränta.

Hjärta


   
SvaraCitera

Storchen84: Jag hade i min ungdom aldrig mer än ett maestro. Kreditkort med faktisk kredit har jag vägrat ha fram tills en händelse för två år sedan. Jag har alltid irriterats av försök att locka mig med förbeviljad kredit på 30-60k. Men för två år sedan fick jag ett sms mitt i natten. Pga suspekt köp med mitt kort hade banken spärrat det och skulle skicka nytt. Det handlade om en skitsumma på 300nånting kr men problemet var att jag har inga eller nästan inga kontanter så jag kunde inte handla mat eller tanka bilen, jag var helt låst. Jag lånade en femhundring av en kompis men jag frågade banken om råd för tänk om detta hänt när jag varit på en utlandssemester? Även där är det som mest 50 euro i plånboken som gäller. Så jag fick tipset på ett kreditkort hos banken som är spärrat för internetköp - enda anledningen till att jag idag har kreditkort. Jag har iofs använt det för att betala hyrbil eftersom självriskreducering (80-160 kr per dygn beroende på firma) ingår, men har i sådana lägen precis som dig alltid betalat allt, även om det iofs är rimlig ränta.

Har man bara stenkoll på sin ekonomi så är det definitivt inget fel på kreditkort. Men det förutsätter naturligtvis att man inte handlar mer på kortet än om man haft cash i fickan. Kreditkort kan ju vara rena döden för den som går ut på krogen och halv tre på natten i fyllan och villan bestämmer sig för att bjuda hela krogen på drinkar.
Men sköter man bara kreditkortet på rätt sätt och kanske det viktigaste - betalar hela beloppet som fakturan visar i slutet av varje månad - så anser jag att kreditkort är klart bra.

Dessutom ingår det väl ett antal försäkringar om man råkar ut för olyckor utomlands förutsatt att man betalat resan med kortet liksom även hotellövernattning plus logi vid flygförseningar.

Jag handlar allt på nätet med kort liksom EBAY.COM via Paypal och jag har aldrig varit med om några bedrägerier.

Btw, förr fick man inte ens hyra bil i USA om man inte hyrde bilen via ett  kreditkort. Jänkarna ansåg att var man inte betrodd att inneha ett kreditkort så var man heller inte betrodd att hyra bil. Mycket glad


   
SvaraCitera

stoner: Har man bara stenkoll på sin ekonomi så är det definitivt inget fel på kreditkort. Men det förutsätter naturligtvis att man inte handlar mer på kortet än om man haft cash i fickan. Kreditkort kan ju vara rena döden för den som går ut på krogen och halv tre på natten i fyllan och villan bestämmer sig för att bjuda hela krogen på drinkar.
Men sköter man bara kreditkortet på rätt sätt och kanske det viktigaste - betalar hela beloppet som fakturan visar i slutet av varje månad - så anser jag att kreditkort är klart bra.

Dessutom ingår det väl ett antal försäkringar om man råkar ut för olyckor utomlands förutsatt att man betalat resan med kortet liksom även hotellövernattning plus logi vid flygförseningar.

Jag handlar allt på nätet med kort liksom EBAY.COM via Paypal och jag har aldrig varit med om några bedrägerier.

Btw, förr fick man inte ens hyra bil i USA om man inte hyrde bilen via ett  kreditkort. Jänkarna ansåg att var man inte betrodd att inneha ett kreditkort så var man heller inte betrodd att hyra bil. Mycket glad

Har det inte alltid varit jävligt lätt att få kreditkort i USA? Eller kanske inte jävligt lätt utan snarare att amerikanerna har (mycket) lättare än andra att få det?

Sen tror jag mer det handlade om att det var (är?) lättare att spåra och hitta en person genom kredithandlingar än på något annat sätt - särskilt idag när samhället är mer kontantlöst och uppkopplat. 

Hjärta


   
SvaraCitera

Tack för information och råd.


   
SvaraCitera