Aviseringar
Rensa alla

Internetuppkoppling, telia


Ämnesstartare

Vad kan vara felet?

Jag har Telia som internetleverantör och jag upplever små avbrott på uppkopplingen. Avbrotten varar i runt en minut och kommer ganska många gånger om dagen. När ett avbrott kommer så släcks lysdioden över DSL på modemet. Den börjar sedan blinka i ca. 30 sekunder och sedan lyser den igen, och uppkopplingen är tillbaka.
Konstigt nog hade jag samma koppling till datorn och telia som internetleverantör i nästan ett år innan det här problemet började. Och då fungerade det helt felfritt.

Avbrotten förstör onlinespelande och har fått mig att förlora arbeten/information på internet.

Det är kopplat på följande sätt:

telefonuttag (första uttaget) -> ADSL-modem -> router (anslutning med sladd) -> dator

Jag har bytt både modemet, routern och alla sladdar. Jag har uppdaterat firmware på modemet och routern.

Har testat att skippa routern, men problemet kvarstår.

Visst måste det vara från deras sida?

Jag ringde deras support men de pratade bara om att jag skulle koppla det i första telefonjacket, men det har jag redan.

Om det nu skulle bli bättre med något annan internetleverantör, vilken rekommenderar ni då?

(Jag är ledsen för en dåligt konstruerad tråd, har bara klumpat fram massor med information)


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag vet inte ens om man kan begära en hundraprocentig uppkoppling? Är små avbrott något som tillhör?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Telia är ren skit bara problem Byt bredband


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nick15:

Telia är ren skit bara problem Byt bredband

Jellybeans:

Om det nu skulle bli bättre med något annan internetleverantör, vilken rekommenderar ni då?

Jag tror knappt att du läste min tråd 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan vara fel på modemet eller routerna oxå. jag har 100% upptid med telia.


   
SvaraCitera
Issen

Det är med största sannolikhet INTE från deras sida som att det är fel på deras telestation eller liknande, isåfall ska nämligen hela kvarteret ha problem.

Det du kan göra nu eftersom du bytt och testat saker... kan vara att byta DSL split alternativt koppla ur telefon och se igen, den kan störa, framförallt om den är bärbar.

Sen kan du ringa Telia och be dom skicka en talereparatör vilket inte ska kosta något så länge det inte går bortom första telejacket. Då kommer dom dit och kollar kablar, om dom är rätt i jacket, kopplar in en egen mottagare osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera