Aviseringar
Rensa alla

Intervju om vad familj är för dig


Ämnesstartare

iddqd:

.

Bulldeg:

.

Gunvald:

,

I love Lucy:

.

Neeeowyn:

e

Hoppas att ni hade kul när ni svarade på frågorna, för jag har redan sammanställt allt. [smile]


   
SvaraCitera

Dream:

1. Vad är en familj?

Det måste vara en moder, en fader och en eller flera barn. ):

Dream:

2. Vad är det som gör en familj till en "familj"?

Att det finns en moder, en fader, och en eller flera barn..

Dream:

3. Finns det fortfarande någon sorts familjegrupp som är en idealisk familj?

Fadern ska arbeta och försörja familjen, och mamman ska vara hemma och laga mat och ta hand om barnen..
Eller ja, så behöver det inte vara, men det jag menar är att jag hellst tycker att det ska vara som förr i tiden, barnen ska ha föräldrar som tar hand om dem som förr. Nu förr tiden jobbar ju kvinnorna och barnen lämmnas in på instutitioner som dagis, fritids, dagmammor etc, och får spendera mindre tid med sina föräldrar, det är dåligt. )':

Typ -"Jag vill till mamma! [cry] Men mina föräldrar ska bara jobba, och har inte tid med mig och lämmnar bort mig till nånn statlig/kommunal dagis grej, med massa elaka gammla tanter, där jag tvingas vara hela tiden. wäääh!" ):
Önskar att vi hade det mer som innan 70-talet eller nått. ):

Dream:

4. Behöver vi familj

Familjen är viktig och sånnt ju.

Dream:

5. Regnbågsfamilj; Vad tycker du om dem?

Jag vet inte vad en "Regnbågsfamilj" är, men det låter dåligt. >:

Dream:

7. Varför söker många efter deras rötter när man t.ex. är adopterat?

De vill träffa sina riktiga föräldrar och sånnt kanske. ): Kag skulle inte villja bli bort adopterad. ):

Dream:

8. Vad tycker du om adoption?

Jag tycker det är dåligt, man ska ta hand om sina barn man skaffar. ): Inte lägga ut dem på blocket och adoptera bort dem som djur...

Men adoption kan väll vara bra, om det typ är absolut nödvädigt, föräldrarna är döda, barnet är föräldralöst och bort på gatan osv. [sad]


   
SvaraCitera

Dream:

1. Vad är en familj?

I mitt tycke utgör de som står en närmast familjen, jag anser inte att benämningen "familj" behöver vara begränsad till de man är genetiskt bunden till.

Dream:

2. Vad är det som gör en familj till en "familj"?

Hm. Sammanhållning kanske. Att man känner varandra, och oavsett om man ibland helst vill slå ihjäl någon så älskar man personen i fråga.

Dream:

3. Finns det fortfarande någon sorts familjegrupp som är en idealisk familj?

Det tror jag väl inte. Det är ju en fördel om föräldrarna är vettiga dock.

Dream:

4. Behöver vi familj

Inte nödvändigtvis den typiska "mamma, pappa och syskon"-familjen, men någon form av grupp man kan söka trygghet till och ser som sin familj.

Dream:

5. Regnbågsfamilj; Vad tycker du om dem?

Tycker inget särskilt om dem, de är precis som alla andra familjer i mina ögon.

Dream:

6. Behöver vi rötter?

Till viss del kanske. Det finns ju säkert en sorts trygghet i att känna till sitt ursprung och härstamning, men jag tror att många klarar sig utan.

Dream:

7. Varför söker många efter deras rötter när man t.ex. är adopterat?

Man vill väl känna till sin familjehistoria litegrann, veta vad man gått miste om/vunnit, hur man hade kunnat ha det osv. Många som är adopterade känner sig kanske malplacerade och vill väl hitta något ställe där de hör hemma.

Dream:

8. Vad tycker du om adoption?

Det är bra, fler borde adoptera. Lite synd att folk nödvändigtvis insisterar på att klämma ut egna ungar istället för att försöka hjälpa ett redan existerande barn som har det svårt (även om jag ändå förstår känslan av att vilja ha ett eget barn och inser att det kanske inte är det lättaste i världen att adoptera).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur viktig min familj är [bigsmile]

00:48

nuff said


   
SvaraCitera

Dream:

Hoppas att ni hade kul när ni svarade på frågorna, för jag har redan sammanställt allt.

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bulldeg:

[mad]

Du har allafall reflekterat, det är väl bra.[sad]


   
SvaraCitera

1. Vad är en familj?
En familj är en grupp människor som på ett eller annat sätt känner en samhörighet sedan länge tillbaka och oftast bor ihop? vanligtvis brukar denna bestå av en mamma, pappa och några ungjävlar.
2. Vad är det som gör en familj till en "familj"?
att de bråkar och tvingas bo under samma tak tills barnen är 20
3. Finns det fortfarande någon sorts familjegrupp som är en idealisk familj?
Nej.
4. Behöver vi familj
Ja, för jag skulle ju aldrig kunna försörja mig själv.
5. Regnbågsfamilj; Vad tycker du om dem?
go for it!
6. Behöver vi rötter?
Ja om vi är hungriga
7. Varför söker många efter deras rötter när man t.ex. är adopterat?
De vill väl veta sitt egentliga ursprung.
8. Vad tycker du om adoption?
Mycket bättre att att klämma ut ungar, de finns redan väldigt många barn i världen som behöver en familj, varför inte hjälpa dem först före man skaffar egna.

[y]


   
SvaraCitera

Dream:

1. Vad är en familj?

Ursprungligen en grupp bestående av en man och en kvinna och deras barn.

Nuförtiden är väl det enda som definierar en familj det faktum att två personer lever tillsammans med sina barn/halvbarn.

Dream:

2. Vad är det som gör en familj till en "familj"?

Antagligen mest det faktum att det finns ett barn som är besläktat med åtminstone en av de äldre personerna.

Dream:

3. Finns det fortfarande någon sorts familjegrupp som är en idealisk familj?

Idealisk? Nä, skulle inte tro det. Alla modeller har sina fördelar, tro mig, jag vet.

Dream:

4. Behöver vi familj

Tror att en familj fyller en väldigt stor funktion rent socialt och uppfostringsmässigt. Inte det att man dör om man inte har en familj (inte direkt iaf), men jag tror det kan hjälpa en person mycket.

Dream:

5. Regnbågsfamilj; Vad tycker du om dem?

Tja, vad finns det att säga. Tror att de barn som växer upp med föräldrar av samma kön kan sakna någon av det andra könet, men jag tror inte att de får några allvarliga men.

Dream:

6. Behöver vi rötter?

Det underlättar ju en hel del, men precis som med familjen döer vi inte utan dem. Kan dock vara bra att ha något att identifiera/kontrastera sig med/mot.

Dream:

7. Varför söker många efter deras rötter när man t.ex. är adopterat?

Ingen aning, antagligen för att det intresserar dem, för att det är så deras liv ser ut.

Dream:

8. Vad tycker du om adoption?

Jag har inget emot det, men jag tycker att man från myndighetshåll ska ha god insikt i vad för familj barnet kommer till, för att det inte ska utsättas för onödigt lidande.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera