Aviseringar
Rensa alla

intressant kunskap om spotify


Ämnesstartare

visste ni att royalties från en stream av en spotifylåt uppgår till hela fyra öre? statistik tagen från mitt bands senaste album, verkar variera lite beroende på låtlängd och dylikt. det innebär att en spotify unlimited-användare från sverige måste lyssna på lite drygt 1225 låtar för att spotify i princip ska betala mer royalties än vad de får in från prenumerationen, och att låtar från ett album måste streamas lite drygt 10.000 gånger för att det ska betala för administrativa avgifter hos mellanhanden tunecore, per år, innan man faktiskt kan tjäna något på streamande. efter dessa 10.000 låtar så kan man köpa en flaska billigt vin per ungefär 1000 streamningar.

räknar man med en genomsnittlig låtlängd på ungefär tre minuter så innebär det alltså att varje fan måste lyssna lite drygt 230 timmar innan de finansierat en flaska stolichnaya, eller ungefär 200.000 timmar för att finansiera en gibson les paul studio. detta om man utgår från att administrativa avgifter redan är betalade.

relevant information till presumtiva rockstjärnor.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Leijonsparf:

visste ni att royalties från en stream av en spotifylåt uppgår till hela fyra öre?

Är det inte som tex google-ads på bloggar och för youtube användare med kontrakt. Reklamersättningen skalar exponentiellt med tittarna?


   
SvaraCitera

Har ditt band fått många streamningar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nehas:

Är det inte som tex google-ads på bloggar och för youtube användare med kontrakt. Reklamersättningen skalar exponentiellt med tittarna?

det har jag svårt att tänka mig, med tanke på att särskilt mycket högre ersättning än fyra öre per stream snabbt skulle innebära att många användare helt enkelt streamar för mer än vad de betalar. men det kan nog stämma i någon utsträckning. särskilt mycket mer än fyra öre per låt har jag dock svårt att tänka mig att de sträcker sig till, dock.

My dreams are her:

Har ditt band fått många streamningar?

inte särskilt. men rapporteringen laggar efter en hel del, så jag har ingen som helst koll på vad som hänt de senaste tre månaderna. kan inte föreställa mig att det skiljer markant, dock, vi har inte direkt gått in hårt för marknadsföring under den perioden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

relevant inform

Har du länk till ert band? Du kommer tjäna minst 4 öre på det!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Därför man endast använder spotify för att ta reda på om det är värt att köpa en skiva eller två


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Har du länk till ert band? Du kommer tjäna minst 4 öre på det!

http://open.spotify.com/artist/4g3DwrkCHRF9ai8EFG6Wnt

samt, förväntar mig minst 32 öre för det. det är ändå åtta låtar.

OF 5:

Därför man endast använder spotify för att ta reda på om det är värt att köpa en skiva eller två

optisk media är rätt 1997.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

optisk media är rätt 1997.

och stenkakor funkar när elen tar slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lyssnar väl igenom den några gånger till då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

och stenkakor funkar när elen tar slut.

jag skulle inte hävda att el i sig är en särskilt ändlig resurs, men oavsett vilket så gäller ju inte det argumentet för cd-skivor. fysisk media överhuvudtaget är skapligt utdaterat, enda undantaget är väl bluray, och även det är rätt knappt.

Rymdpirat:

Lyssnar väl igenom den några gånger till då.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En person hinner spela er kortaste låt ca 666 gånger per dygn (om man räknar med att den är 2,16 minuter lång). För 4 öre per strömning blir det typ 26-27kr om dygnet, dvs ~780kr i månaden. Dags att köpa några premium-konton och börja stream-farma? [wink][wink][wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

En person hinner spela er kortaste låt ca 666 gånger per dygn (om man räknar med att den är 2,16 minuter lång). För 4 öre per strömning blir det typ 26-27kr om dygnet, dvs ~780kr i månaden. Dags att köpa några premium-konton och börja stream-farma? [wink][wink][wink]

det är ju ändå en rätt okej vinst, ändå. kanske värt att testa bara för att se om det funkar. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om det är din skiva du snackar om så laddade jag ned den gratis från bloggen istället, ha ha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det är ju ändå en rätt okej vinst, ändå. kanske värt att testa bara för att se om det funkar.

Återkom med resultat. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

om det är din skiva du snackar om så laddade jag ned den gratis från bloggen istället, ha ha

lokalt lagrad musik är så 90-tal. fast inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt.

Rymdpirat:

Återkom med resultat. [smile]

skall göra, om jag orkar genomföra. jobbigt att sätta upp virtualiseringar och grejer på ett vettigt sätt, samt har ingen dator som klarar av det med någon större trovärdighet som är lätt tillgänglig.


   
SvaraCitera