Aviseringar
Rensa alla

Intresserad av mobbning.. ?


Ämnesstartare

Jo det är såhär att jag är väldigt intresserad av mobbning, eller vad man nu ska säga. Jag menar absolut inte att jag är för mobbning eller inte tycker det är hemskt. Jag tycker det är hemskt och vill hjälpa varenda unge som blir mobbad, om man bara kunde.

Det jag menar är, varför mobbar man någon? Och varför blir man mobbad? Har ni några egna tankar runt detta så får ni gärna dela med er. Om det finns någon här som mobbar kan ni väl förklara varför ni gör det, om ni mobbat folk mycket förr - förklara varför ni gjorde det, mådde ni själva dåligt? Och om det finns nån som läser detta som själv blir mobbad, förklara hur du mår utav det.. förstår att du inte mår bra, men menar, har det satt djupa spår i dig osv.

Vet att det finns ganska många trådar om detta redan men de är så uppdelade vill samla det jag vill få svar på här istället. Tack. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Sociala hierarkier, gruppdisciplinering och maktutövande.


   
SvaraCitera

Dom fattiga blir mobbbbaade av dom rika hhöhhphåhhåh

Rödingajävel:

Sociala hierarkier, gruppdisciplinering och maktutövande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har för mig att jag skrev i en precis likadan tråd bara häromdagen. [shake]

Men svaga individer möter osäkra individer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen mer som har nått å säga? ;D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

Det jag menar är, varför mobbar man någon?

Det finns studier gjorda på det här. Om jag minns rätt så handlar det om att mobbaren stör sig på den mobbade, ofta att den projicerar sina egna svagheter på den som blir mobbad.

Fungerar likadant med samhället och att vi har ett behov av att ha kriminella.

szara:

Och varför blir man mobbad?

Man är inte dålig på något sätt. Däremot kan det vara så att man är barnslig eller har dålig självkänsla. Och inte kan svara på den auktoritära mobbaren.

Hoppas det hjälpte lite, annars finns det ju en expert på UMs expertpanel som kan massor om just mobbning. Varför inte kolla på det svar han har givit och kanske fråga honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mobbade för att lägga mina problem på någon annan. Så som det brukar bli i skolor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blev mobbad för att jag var smart. På riktigt. Avundsjuka, vetni.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

varför mobbar man någon? Och varför blir man mobbad?

Människor är osäkra, det är därför de mobbar. och de som blir mobbade blir "svaga" till slut och orkar eller vågar inte göra något för att det ska ta slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minns att jag back when jag var största tönten någonsin motiverade mitt beteende med typ slicka uppåt sparka neråt, och det funkade ju också, man kunde klättra ännu ett steg typ, fyfan. Mobba eller mobbas.


   
SvaraCitera

trodde under perioden jag själv var mobbad att det måste varit mig det var fel på och även tänkt att det måste varit andras fel om dom blev mobbade. Jag fick höra så ofta att jag var värdelös att jag till slut trodde blint på det och ifrågasatte mig själv istället. Sen vid femton års ålder blev jag inlagd och träffade många andra ungdomar som jag tyckte var underbara människor men som berättade att dom inte hade en enda vän. Då insåg jag att det inte var den mobbade det var fel på utan att det finns mobbare överallt oavsett om hur folk i deras omgivning är.

det jag inte förstår är var det blir fel. Man kan väl inte födas som mobbare? Det är väl nånting som växer fram och i såfall borde det gå att förhindra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lavenderscent:

Man kan väl inte födas som mobbare?

Nä jag tror iaf att alla föds goda!!


   
SvaraCitera

För att koma till gamla utragna skämt. Det finns två sorter av människor.

Den första som är det fåtal som förstår andra idivider

Den andra som helt enkelt inte gör det. Jag är en av dem.

Av den första sorten finns det två stadier. Den fräscha som utnyttjar sin förmåga till att bli vänner och sprida glädje runt omkring sig
Det andra stadiet är när man möglat och utnyttjar sin förmåga till att förstå andra människor genom att förstöra medvetet för dem.

Den andra typen av människro finns det också två stadier av. Det första stadiet där jag är väljer man att försöka vara snäll men man misslyckas ibland på grund utav att man inte alltid förstår varandra och sprider på ibland olycka kring sig
Det andra stadiet är när du bara är inriktad på dig själv, alltså att du inte en försöker förstå andra utan bara nöjer dig med dina egna självbehag. Vilket leder till att du är dominant (vilket gillas) dock är du helt oempatiskt vilket har sina negativa effekter. ( även kallat svin, helt beroende på vilka kretsar du kretsar)

Tre av dessa fyra typer kan jag acceptera även om jag inte gillar 1 av de 3 fullt ut. Men de personer som faktiskt väljer att vara elaka emot andra när det vet bättre de kan jag bara itne förmå mig att gilla även om jag försöker. Den typen av mobbning är den form som gör mest ont och även den som är mest ond.

Varför den finns var frågan men jag vet inte det är därför jag är hamnar ibland typen som vill bra men inte alltid förstår.


   
SvaraCitera

szara:

Nä jag tror iaf att alla föds goda

jag tror alla föds som tomma målardukar. Som kan fyllas med allt möjligt både hat och kärlek så att säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lavenderscent:

jag tror alla föds som tomma målardukar.

De va smart tänkt


   
SvaraCitera