Aviseringar
Rensa alla

Intuition?


Ämnesstartare

Tror ni på intuition?

Hur lyssnar man på sin intuition?

Kan man lita på den?

Har den hjälp er ur någon svår situation?

Era svar uppskattas 🙂


   
Citera

   
SvaraCitera

brukar ignorera min magkänsla, vilket slutar alltid illa.


   
SvaraCitera

Vi kan medvetet fokusera på max ~7 saker åt gången. Naturligtvis är lejonparten av all information vi tar in omedveten. Även den mesta informationsprocesseringen (dvs. "tänkandet") sker omedvetet.

Det mesta vi gör är omedvetet. Vi tänker ju inte på hur vi går för att ta ett uppenbart exempel. Men ibland händer det sig också att hjärnan kan pussla i hop riktigt bra idéer som sedan kommer upp och slår oss.

Oftast så har intuitionen ganska rätt och man bör lita på den. Om man t.ex. är med i ett frågesportprogram så funkar det oftast bäst att bara häva ut sig svaren så fort de bubblar upp för ofta är de riktiga.

Men medvetandet litar inte alltid på intuitionen utan vill säga "stopp, jag vill kolla på det här för att se om det är riktigt" och då tar det längre tid, men oftast kommer man tillslut fram till det intuitionen ville ha sagt från första början. Men det kan ändå löna sig att tänka medvetet eftersom man då tillägnar sig en medveten förståelse.

Men ibland kan det också krångla till det och man blir väldigt tveksam, man är osäker på hur man ska värdera två olika argument t.ex. Då är det oftast bäst om man inte tänker så mycket ö.h.t. utan kör på intuitionen.

Men om man t.ex. ska syssla med någonting avancerat som vetenskap, politik eller annat som man inte har stenkoll på. Då gör man ofta bäst i att inte gå på intuitionen rakt av eftersom det kan bli mycket fel om man inte är noggrann. Dessutom finns det mycket inom framförallt politik som är manipulativt, som syftar till att ge skapa en viss intuitiv känsla som kan vara förledande.

Men även där ska man lita på sin intuition då den kan ha mycket bra saker att komma med. Men den måste sedan utsättas för en medveten kritisk prövning.

Man kan säga som så att har man ont om tid så gör man oftast bäst i att gå på intuitionen. Men om man har tid att tänka efter ordentligt så är det oftast bra att göra det innan.


   
SvaraCitera

Jag går alltid efter min magkänsla. [cute]


   
SvaraCitera