Aviseringar
Rensa alla

Invandrare - är de verkligen tacksamma?


Pundarjävel: Är man verkligen en "flykting som behöver hjälp" om man klagar på att man bor för långt ifrån stan, på skolmaten och anklagar en för rasist för minsta lilla?

Nej!


   
SvaraCitera

subhuman girl:

ja, vi har ju alla hört talas om lyxsökande londonbor som bara råkar hamna i någon håla utanför arvidsjaur och sedan bölar ut tidningen. 

seriöst. har man fått asyl i london och är ute efter storstadslivet antar jag att man stannar där.

ja men de har väl hört massa "fina" rykten härifrån? 


   
SvaraCitera

Axelinaaas:

ja men de har väl hört massa "fina" rykten härifrån? 

din hypotes implicerar väl att asylsökande är rationella aktörer som gör det som står till buds för att förbättra sin livssituation. 


   
SvaraCitera

Kalla mig dum i huvudet och rasist. Men det är skillnad på det vi kallar invandrare. 

Det finns invandrare = Folk som kommer hit, jobbar, betalar sin skatt och är glada över livet i sverige.

Sen finns det flyktingar. 


   
SvaraCitera

alla har väl rätt att klaga utöver det man är nöjd med, det är mänskligt att hela tiden önska mer och mer, det gör jag också. 


   
SvaraCitera

Reeeetooo: Sen finns det flyktingar.

*Inflyktingar? 


   
SvaraCitera

S3ON:

*Inflyktningar? 

 

nä ba flyktingar. En flyktingstatus. 


   
SvaraCitera

Känner nog mer för den gruppen som kommer hit i skrik och panik efter att ha vittnat blodbad etc


   
SvaraCitera

Reeeetooo:

nä ba flyktingar. En flyktingstatus. 

parasiter hela bunten, righttt


   
SvaraCitera

S3ON:

parasiter hela bunten, righttt

Jag har inget större emot dom. Men jag tycker det är synd att dra allt över en gräns med "invandring" 


   
SvaraCitera

Reeeetooo:

Jag har inget större emot dom. Men jag tycker det är synd att dra allt över en gräns med "invandring" 

Aa, jag ser gärna att gränserna avskaffas och alla jordborna blir enade som ett land. USE för United States of the Earth. Då väcker ni ett förakt mot marsianer ist


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

din hypotes implicerar väl att asylsökande är rationella aktörer som gör det som står till buds för att förbättra sin livssituation. 

ja varför skulle de annars söka asyl i sverige när det är tydligt att de kanske stannat i england, italien osv innan de kommer hit. Du säger jag absolut inte alla för tror inte häller att det är en extremt stor mängd av de som söker som gör exakt så

och nu vet jag inte riktigt vad rationella aktörer menas med så om jag tolkat det rätt så är mitt svar ovanstående "rätt". 


   
SvaraCitera

Om vi då tar en sak som skolmaten som exempel eftersom just detta nämns som exempel av ts...

Det är en skola - både barn som är födda i Sverige och inte som går i skolan tycker att maten är fruktansvärd och båda grupperna klagar.

Att tycka att barnen som inte är födda i Sverige inte har rätt att klaga är inte bara rasism - utan väldigt uppenbar sådan.

Jag tänker inte fråga "hur tänkte du här," för att det finns INGET som rättfärdigar att värdera människors åsikter baserat på var dom är födda - rasism bygger liksom just på att värdera människor och deras åsikter efter var dom är födda samt att alltid se utlandsfödda som mindre värda.

Var man föds är inget någon kan välja. Att vara rasist är däremot något man kan välja att vara eller inte vara.

Att sedan påstå nåt som "detta ser och hör jag överallt" känns som att man ser o hör det man vill se och höra. Man vill ha en ursäkt att klaga på invandrare/flyktingar/whatever.

Hjärta


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
ja varför skulle de annars söka asyl i sverige när det är tydligt att de kanske stannat i england, italien osv innan de kommer hit. Du säger jag absolut inte alla för tror inte häller att det är en extremt stor mängd av de som söker som gör exakt så

och nu vet jag inte riktigt vad rationella aktörer menas med så om jag tolkat det rätt så är mitt svar ovanstående "rätt".

hur är det tydligt, menar du? du skriver att det märks på hur de pratar? så du tänker alltså att någon som bott i england så pass länge att den fått en londonbrittisk accent sedan, utan att ha någon aning om hur sverige ser ut, flyttar hit självmant efter rykten om hur trevligt det är här, och sen börjar klaga över skolmaten? de kommer knappast få uppehållstillstånd som asylsökande här om de redan har det i ett annat land.

sen finns det väl tyskar som tagit sig till sverige för att skaffa sommarstuga i värmland. men den typen av klagomål som ts syftar kommer inte från folk med pengar som tagit sig hit självmant.


   
SvaraCitera
mens
 mens

subhuman girl: knappast få uppehållstillstånd som asylsökande här om de redan har det i ett annat land.

man kan ju bo någonstans illegalt. sverige är väl sedan mer attraktivt pga bättre skyddsnät.


   
SvaraCitera