Aviseringar
Rensa alla

Invandrare


Ämnesstartare

Kom att tänka på en sak. Det finns flera svennar som utgör ett stort hat mot invandrare och det kan ju finnas många olika anledningar till detta. Men personer som är födda i Sverige och har varit uppväxta i Sverige under hela sin livstid men som har en utländsk bakgrund, räknas dem som invandrare eller svennar? Eller vad räknas dessa individer som?

Hatar svennar bara invandrare som har en skitdålig attityd och är "orten"? Eller utgörs detta hat även mot personer som har levt i Sverige under hela sin livstid men som har en annan bakgrund än svensk?


   
Citera

Jag är född och uppvuxen i USA jag blir behandlat som vilken svensk som helst typ har bara min amerikanska brytning annars funkar det bra så svenskarna hatar folk som är från "orten" som tror att dem är bättre än alla andra


   
SvaraCitera

Liksom, svennar är smygrasister, dem vill inte att samhället ska tycka det eftersom dem tror att man kommer få stora konsekvenser om man segern ens neger.
och en invandrare är invandrare, svennar kommer alltid vara svennar. Jag själv är invandrare, jag är från Polen men flyttade hit när jag var 1 år så jag är uppvuxen här. Men som sagt så är svennar som dem är och jag eller någon annan invandrare kommer vi aldrig känna oss som en Svene eftersom dem örn smygrasister och jävla råttor som gömmer sig och sina tankar.

jag skiter i om någon blev sårad men det är bara sanning som jag skriver. Och såklart jag vet att det finns ju undantag men jag drog själva svennar i huvuddrag.


   
SvaraCitera
Listus

Jag ser mig som svensk är född här, har föräldrar från andra länder, vissa säger att jag inte är svensk fast jag är född här. 

Men jag skiter i det, jag respekterar alla. Trivs för övrigt bra i delar av Stockholm som t.ex Kista där det är många nationalitieter 🙂

Samt finns många på jobbet som är lite smygrasister. När jag sa att jag ska flytta till Kista om 1-2 år så sa flera varför, det är bara massa rån o skit där. 


   
SvaraCitera

Det är lite väl mycket generalisering att säga "svennar". Olika människor ogillar människor på olika grund. Man kan ogilla grupper med människor pga deras hudfärg, landet dom är födda i, religiös tro etc. Exempelvis kan en person som är född i sverige vara mörkhyad, men fortfarande hatas - för att hen har mörk hy. Eller så kan en person som är född i bulgarien hatas för att hen är född i just bulgarien. Personen kanske inte hade hatat hen om hen varit född i säg kanske polen eller tyskland.

Vi människor är väldigt dumma djur, därför har vi uppfunnit och tror på rasism och "rasbiologi".

Hjärta


   
SvaraCitera

De är Svenskar men har inte svenskt ursprung. Det har inte jag heller dock. Jag är Jamte!


   
SvaraCitera

Jag är helt nordisk, så vitt jag vet, å jag FÖRAKTA ortenblattar. Dom kom hit å sök asyl, å sen förstö dom landet dom fick skydd i, jävla idioter är va dom är.


   
SvaraCitera

Min mamma är helsvensk men min pappa är invandrare men jag är född här och uppväxt som svensk. Jag vet att det är många i min skola som inte ser mig som det även om jag pratar flytande svenska. Jag tycker såklart att det är jobbigt eftersom att jag är lika svensk som dem, asså inte urprungligt men du fattar. Det är klart att jag stör mig på ortenbarn men jag är ju helt klart inte rasist, jag tycker att det är fler invandrare som är rasiter mot svennar än svennar som är rasister mot invandrare i den yngre generationen. De går alltid runt o kallar varandra negrar och araber men om en svensk skulle säga det till dem skulle deras värld gå under. Det är inte heller någon fråga om att orteninvandrare hatar svennar för det gör de. Jag tror inte att det är många som tänker ”oj vilket ortenbarn” om man ser en invandrare utan dom där jävla fula mjukis adidaskläderna som faktiskt försökte i skolan och som inte är ute sent och röker bara för att vara ”cool”


   
SvaraCitera

Jag gillar inte folk som kastar sten, skriker ''hora'' eller något annat otrevligt mot folk, shariapoliser, kriminella osv. För detta kan man både vara svenne och invandrare även om vissa saker utpräglar invandrare än svenskar som shariapoliser och extra dålig attityd mot kvinnor. Sen finns det ju svenskar som har dålig kvinnosyn också och det är ju inte bra det heller.
Det känns ju dumt när folk ska tycka att det är dåligt när polisen är i deras orter och stör deras kriminella verksamhet, på det ska dem känna sig utelämnade och att det är ytterst synd om dem som inte får samhällets stöd.
Sen finns det de invandrare som verkligen vill bli riktigt svenska, som vill sköta sig och som flyttar från invandrarområden till svenska områden och blir väl mottagna, de vill bli svenska och det ska dem absolut få bli. Svensk blir man inte över en dag, som vilken nationalitet som helst, man kan likväl upphöra i mer eller mindre mån att vara svensk, sen tror jag inte att man helt upphör att vara svensk, det sitter i, språket som en del tankesätt.


   
SvaraCitera

Att integreras i vilket samhälle som helst är en viljefråga. Det finns definitivt invandrare som aktivt försöker att för varje dag bli del av det Svenska samhället.

Jag känner en kille som tog sig in olagligt, men som på tre år har jobbat stenhårt för att lära sig svenska, försökt skaffa kontakter, och jobbar aktivt varje dag för att bidra till samhället. Han har min fulla respekt! Han har själv uttalat att han hyser agg mot andra invadrare som inte försöker integreras, som ger honom ett dåligt namn.

Själv så går jag på den enda skolan i min stad som under 2015 tog emot "flyktingbarn" (eller vuxna lögnare. Det är en definitionsfråga). Som har bott här längre än min kompis, som inte talar ett ord Svenska, uttalar sig på kass Engelska om hur Svenskar "luktar illa", hur de hatar det här jävla landet, och hur det borde införas sharialag i Sverige.

Från min erfarenhet, är majoriteten av de flyktingar som kommit hit som jag har stött på mer som den senare beskrivna personen.

Det ligger så mycket mer under ytan än bara rasism som många verkar vilja få det att verka som.


   
SvaraCitera

tja12345: Men personer som är födda i Sverige och har varit uppväxta i Sverige under hela sin livstid men som har en utländsk bakgrund, räknas dem som invandrare eller svennar? 

"Invandring eller immigration är en form av mänsklig migration och avser inflyttning och stadigvarande bosättning av utrikes född person i ett land." Så nej, dom är inga invandrare.

Sedan står det också..
"Vanligen inkluderar statistiken även personer som fötts i landet och återvänder efter att ha bott en längre tid i ett annat land. Den person som invandrat kallas invandrare eller immigrant."
vilket jag inte håller med om, men tydligen så är det så.

tja12345: Eller vad räknas dessa individer som?

Skulle kalla personen för både svensk och det landet han/hon kommer ifrån.


   
SvaraCitera