Aviseringar
Rensa alla

Invandringen ökar Sveriges utrikeshandel


Ämnesstartare

Invandringen ökar Sveriges utrikeshandel

De senaste åren har såväl den svenska utrikeshandeln som invandringen ökat. Och en ny studie påvisar ett tydligt positivt samband mellan graden av utrikeshandel och invandring.

Sveriges invandrare är företagsamma. Uppskattningsvis en kvarts miljon svenska företag (varav en majoritet är små- och medelstora företag) drivs av svenskar med utländsk härkomst. Invandrare står för en femtedel av det sammanlagda nyföretagandet i landet.

Men hittills okänt är att invandringen även driver den svenska utrikeshandeln. En studie genomförd av nationalekonomen Andreas Hatzigeorgiou visar att invandringen bidrar till en ökad export och import mellan Sverige och utriket.

Hatzigeorgiou har undersökt Sveriges handel med 180 länder mellan åren 2002 och 2007 – en period då antalet invandrare i Sverige ökade med drygt 200.000 personer och den sammanlagda utrikeshandeln ökade med 50 procent.

Resultatet visar att en 10-procentig ökning av antalet invandrare från ett specifikt land ökar Sveriges export till landet med 6 procent. Samtidigt ökar importen till Sverige från samma land med 9 procent.

En ökning av antalet utlandsfödda i Sverige med 12.000 personer leder enligt studien till en ökning av exporten med sammanlagt 7 miljarder kronor, medan importen ökar med 10 miljarder kronor.

– Effekten av invandring på utrikeshandel är faktiskt större i Sverige än i andra länder där man genomfört liknande undersökningar, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Att invandringen ökar utrikeshandeln går enligt Andreas Hatzigeorgiou att härleda till faktumet att invandrares kunskap om enskilda länders affärsklimat, kultur och språk främjar handelsförbindelserna.

Att effekten är särskilt stor i Sverige kan delvis bero på den typ av produktion som finns i Sverige.

– Sverige tillverkar differentierade produkter med högt förädlingsvärde som är attraktiva utomlands, säger Andreas Hatzigeorgiou.

http://www.dn.se/ekonomi/invandringen-okar-sveriges-utrikeshandel-1.954118


   
Citera

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera

ViaNdeR:

Samtidigt ökar importen till Sverige från samma land med 9 procent.

Exakt vad importerar vi från Somalia och Irak? [bigsmile]


   
SvaraCitera

Nifelheim:

Exakt vad importerar vi från Somalia och Irak?

Nifelheim:

You can be my princess or you can be my whore.

It's possible to see the connection.


   
SvaraCitera

Ähhh den är ju inte ens ny.

Det folk klagar på är den typen av invandrare som kommer hit, ingen har väl emot sydost asiater, eller europeer, kanske i viss mån perser med. det folk stör sig på är MENA-folket.

För vad är det som Nifelheim sa, vad fan importerar vi från Irak och somalia? och vilka "affärskunskaper" dessa analfabeter lär ha bör vi knappast spekulera om, när man fan inte ens vet vad en spis är så skulle man knappast kunna bidra till att starta upp företag.

Denna artikeln var bara ett i leden för att försköna invandringen och hålla folk kolungna och inte protestera när regeringen låter dessa helt uppenbara dåliga folkslagen strömma in i landet och ta över förorterna och andra hyresområden för att sedan beté sig som svin mot den selektiva befolkningen.


   
SvaraCitera

Sming:

analfabeter

Förutfattad mening som ej stämmer överrens med verkligheten

Sming:

när man fan inte ens vet vad en spis är så skulle man knappast kunna bidra till att starta upp företag.

Påstående som inte är relevant då det inte kan appliceras på förut nämnda grupp av människor.

Sming:

inte protestera när regeringen låter dessa helt uppenbara dåliga folkslagen strömma in i landet

Sätter ett högst subjektivt värde på ett koncept som är skapat av människor med liknande ideologi men inte kan kontrolleras utifrån vetenskapliga eller liberala metoder

Sming:

strömma in i landet och ta över förorterna och andra hyresområden för att sedan beté sig som svin mot den selektiva befolkningen.

Strawman.

Jag gillar att du faktiskt själv har gått på allt det här tramset. Hur korkad får man vara?


   
SvaraCitera

Mawns:

Förutfattad mening som ej stämmer överrens med verkligheten

Okej jag erkänner, det finns en och en annan "läkare" här och var från somalia och irak. men många är dom inte [smile]

Mawns:

Påstående som inte är relevant då det inte kan appliceras på förut nämnda grupp av människor.

Nu vet jag inte hur det är du bor, men jag kan garantera dig att utanför rinkeby och rosengård så är det av absoluta nödvändighet att du kan svenska innan du startar upp ett företag.

Mawns:

Sätter ett högst subjektivt värde på ett koncept som är skapat av människor med liknande ideologi men inte kan kontrolleras utifrån vetenskapliga eller liberala metoder

Vad vill du komma fram till?

Mawns:

Strawman.

Utveckla.

Mawns:

Jag gillar att du faktiskt själv har gått på allt det här tramset. Hur korkad får man vara?

jag har valt att gå efter egna erfarenheter, samt andra som sitter i samma situation som mig själv. det är den vardagliga sanningen som sällan kommer upp i medierna. senast för en timme sedan så blev jag förföljd av ett banangäng på tion personer, som så många andra gånger, där dom ropade slagord mot mig. du är väl inte så naiv att du inte tror på det du hör bara för att du inte varit med om det själv?


   
SvaraCitera

Sming:

du är väl inte så naiv att du inte tror på det du hör bara för att du inte varit med om det själv?

Jag har blivit nedslagen av ett gäng jugoslaver helt utan anledning. Jag inser felet i vår invandringspolitik. Jag har haft flera klasskamrater som är invandrare och som jag haft skitskoj med (den med bäst betyg i klassen var dessutom somalier).

Jag ser bara ingen anledning till att gå runt och ha förutfattade meningar om alla. Vi är ju bara människor, what's up?


   
SvaraCitera

Mawns:

vår invandringspolitik.

Vilket är sunt, men alla problem begrundar sig inte i en kass integration, det beror helt enkelt för att vissa personer, och vissa kulturer är helt kassa.

Mawns:

Jag ser bara ingen anledning till att gå runt och ha förutfattade meningar om alla. Vi är ju bara människor, what's up?

Vi är inte alla individer, tyvärr. vissa har annan mentalitet än oss och den är rentav skadlig. fornjuggar (liksoma andra) som kommer hit och lär sina ungar slåss och ge sig på svenskar hjälper ingen integrationspolitik på.


   
SvaraCitera

Michee:

It's possible to see the connection.

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera