Aviseringar
Rensa alla

Invandringens historia och dess kritiker


Ämnesstartare

Bespara mig kommentarer som tl;dr etc, läs och kommentera till topic eller GTFO.

Nu var det sagt.

Ibland på UM så kommer det fram kommentarer som tex ”invandrare bidrar inte till samhället”, ”invandrare går bara på bidrag”, ”vad har de någonsin gjort för landet?” osv i all oändlighet. Ibland byggs dessa påstående på av direkt felaktiga åsikter, som i sin tur bygger på felaktig information eller förutfattade meningar. Ni kan inte ha mer fel. Här nedan kommer förklaring.

Om vi tar och glömmer nutiden för en stund och koncentrerar oss på dåtiden, historia. Runt 1000-talet i området runt Skåne har man funnit olika typ av lämningar, vilka tyder på en invandring som ägt rum. Detta område beboddes av vender, slaviska sådana. Alltså, slaver från Polen som har invandrat och koloniserat ett område i Sverige. Denna typ av invandring vid denna tiden var faktiskt inte ovanlig. Med andra ord så är högerextremisters stolta babbel om att de är stolta, etniska svenskar bara idiotiskt, då alla vi är, på ett eller annat sätt ättlingar till just invandrare som själva valt att komma hit och därav också bosätta sig här.

Runt 1300-talet blir källorna för invandringen mer tydlig, belägg för detta kan man hitta i Erikskrönikan, i denna skrivs det att Magnus Ladulås, som då var kung vid denna tid, gynnade utländska män, man syftade då på tyskar. Vid tidpunkten då Sverige behövde piffas upp så vände man sig alltså mot Tyskland och tyskarna. Svenska familjer gifte in sig i tyska och vice versa, utbytte kulturföreteelser osv. Något som idag, bland högerextrema inte ses som något positivt. Det skedde en så stor invandring från Tyskland att städer som t.ex Stockholm och Kalmar var i lika stor grad svenska städer som tyska. Det svenska samhället formades av tyskar vid denna tid.

1500-talet och Gustav Vasa. En kung som anses, av många vara en av de mest betydelsefulla kungar för Sveriges historia. Att ha i åtanke är att han hade aldrig blivit kung om det inte vore för tyskarna och Lubeck. Sveriges senare utveckling till en stormakt hade varit bbetydligt svårare att uppnå om det inte vore för en storskalig invandring. Se urbanisering som ett exempel.

Vidare till 1600-talet och Göteborg. Alltid undrat över Göteborgs stadsbild med kanaler osv och var kanske detta kom från? Ta en titt på Nederländerna och Amsterdam. Vid denna tid så var Göteborg en holländsk stad. Runt 1600-talet invandrade det även en del folk från Belgien, Vallonien, som skulle bidra till landets utveckling av näringslivet. Hört talas om den svenska industrins fader? Säger namnet Louis De Geer er något? Jag tänkte väl det.

Allt som tiden går så blir det allt glesare i Sverige, speciellt på 1800-talet. Utvandringens tid. Detta vänder dock på 1900-talet, närmare bestämt 1930-40 talet. Sedan kom arbetskraftsinvandringen på 60-talet, från länder som Jugoslavien, Turkiet, Grekland osv. Under dessa åren så bidrog de till en ekonomisk expansion. Det intressanta är att dessa arbetare kostade mindre i bidrag och annat liknande sådant i och med att de betalade desto mer i form av skatt.

Invandringen kom att ändra karaktär till att vara en arbetskraftsinvandring till senare på 80-talet vara en flyktinginvandring. I och med den tidens alla konflikthärdar osv så kom det mycket folk från krigsdrabbade områden. Detta har dalat upp och ner väldigt mycket, från 90-talets krig i det sönderfallande Jugoslavien till, det mer aktuella Irakkriget och flyktingströmmen som kom därav. Så ser vi att det har skiftat rätt mycket genom årens gång.

Inom en snar framtid kommer nog Sverige få att uppleva en ny arbetskraftsinvandring, denna kommer bli allt mer aktuell då dagens äldre generation håller på att gå mot sitt slut och då behövs det mer folk.

För att få till en diskussion så kommer det två frågeställningar;

A) Vad lägger ni som menar på att invandrare inte har bidragit eller bidrar till det svenska samhällets utveckling fokus?

B) Om man ser till invandrings historia och dess utformning och utveckling genom historiens gång, hur tror ni att den kommer att se ut om 25 år?


   
Citera
Ämnesstartare

passaro:

B) Om man ser till invandrings historia och dess utformning och utveckling genom historiens gång, hur tror ni att den kommer att se ut om 25 år?

De s.k 'etniska svenskarna' kommer då att vara en minoritet i Sverige.


   
SvaraCitera

B.
Well, den kommer ju inte att vara så radikal som den var på 5000 f.kr och framåt (invandringen och utvandrningen). Det är synd tycker jag. Har du förresten skrivit allting själv eller är det saxat material?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Srbija:

De s.k 'etniska svenskarna' kommer då att vara en minoritet i Sverige.

Det baserar du på?

Sagitta:

Har du förresten skrivit allting själv eller är det saxat material?

Skrivit själv. Dårå?


   
SvaraCitera

passaro:

Skrivit själv. Dårå?

Okej, vad duktigt av dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Det baserar du på?

Haru inte sett de upplysande trådarna på flashback? [cute][confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Okej, vad duktigt av dig!

Haha, tack.

fistforfight:

Haru inte sett de upplysande trådarna på flashback? [cute][confused]

Håller inte till i det råtthålet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förlåt om jag skiter i dina frågor, men jag tycker att du angriper det hela på ett litet konstigt sätt. Problemet är nämligen inte att det sker en invandring till Sverige, utan snarare skalan av invandringen och bristen på vettig integrationsåtgärder. Det är från den punkten man borde utgå från i en diskussion om invandringen. Sen är det ingen vettig person som förnekar att kulturer har påverkan på varandra och att detta sker bland annat genom invandring/utvandring. Problemen uppstår när hela hela kulturens existens hotas att utrotas, men om den verkligen gör det eller inte just nu vill jag varken säga bu eller bä om. Dock vill jag inte se att det händer med den kultur jag tillhör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Håller inte till i det råtthålet.

Det är rätt! [cheers]


   
SvaraCitera

passaro:

Haha, tack.

😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Det baserar du på?

Skillnaden mellan de 'etniska svenskarnas' förökning och den resterande förökningen.

fistforfight:

Haru inte sett de upplysande trådarna på flashback? [cute][confused]

Du är för liten för flashback [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Dock vill jag inte se att det händer med den kultur jag tillhör.

Varför?


   
SvaraCitera

passaro:

A) Vad lägger ni som menar på att invandrare inte har bidragit eller bidrar till det svenska samhällets utveckling fokus?

Först: hej passaro - länge sedan! 🙂

Hur invandringen/utvandringen har sett ut historiskt sett kan knappast jämföras med vår nuvarande politik. De som är invandringskritistka i dagens läge är det främst på grund av två orsakar:

1, Kulturen. Aldrig tidigare har vi haft invandring från folkgrupper som har så olik kultur gentemot oss och det bidrar såklart till mera komplikationer då det kommer till assimilering.

2, Utbud/efterfrågan. Som det ser ut idag har Sverige ingen arbetsmarknad till att ta emot ~100 000 personer varje år.

passaro:

B) Om man ser till invandrings historia och dess utformning och utveckling genom historiens gång, hur tror ni att den kommer att se ut om 25 år?

Om den fortsätter som den gör idag kommer bland annat Islam få en större makt då det gäller hur svenska samhället ska utformas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Srbija:

Du är för liten för flashback [confused]

So is 90% av dess användare, märker man fan på inläggen... [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Srbija:

Varför?

Varför jag inte vill att min kultur ska utrotas? Ehh, det motiverar ju i princip sig självt om man bara tänker efter. Människor är, vare sig de vill det eller ej, bundna till sina kulturer. Om sedan en kultur försvinner så påverkas givetvis människorna som är bundna till kulturen av det. Jag säger inte att det behöver bli sämre för den sakens skull, men det kommer uppstå en enorm osäkerhet som jag personligen helst vill undvika.


   
SvaraCitera