Aviseringar
Rensa alla

IPRED - Skivbolagen kan skapa HÄXJAKT på fildelare.


Ämnesstartare

För två veckor sedan presenterade vår regering förslaget till privatpolislagen. Förslaget ger de stora film- och skivbolagen fria tyglar att börja jaga fildelare i stor skala. Går förslaget igenom kommer privata företag att få större befogenheter än polisen att sätta dit människor som de misstänker för fildelning. Det öppnar dörren för laglig utpressningsverksamhet som kommer att drabba helt vanliga människor. Det vet vi av erfarenhet från andra länder, där underhållningsföretagen har fått de här befogenheterna till skänks av politikerna.

IPRED handlar i korthet om följande:

* Film- och skivbolagen får rätt att begära ut namnet bakom ip-adressen om de anser att någon fildelar olagligt.
* Internetleverantörerna måste lämna ut namnet, annars får de böter.
* Film- och skivbolagen får rätt att bygga personregister med ip-nummer och namn för att kunna administrera hotbrev och stämningar i stora mängder.
* Torrent-trackers kommer att bötfällas varje gång de vägrar samarbeta och lämna ut uppgifter om användare. (Exempelvis The Pirate Bay (TPB) varken lagrar eller kommer ge ut uppgifter om sina användare.)

De borgerliga partiledningarna har ännu inte bestämt sig för om de ska driva det här vidare. Blir det en tillräckligt stark opinionsstorm mot förslaget kan förslaget dras tillbaka.
Regeringen behöver inte genomföra direktivet
I januari i år föll en dom i EG-domstolen om just det här EU-direktivet. Domen sa att det är upp till varje regering att själv bestämma om de vill införa de här reglerna. Vill de så får de. Vill de inte behöver de inte. Det finns inget tvång från EUs sida att ge film- och skivbolagen fria händer att jaga pirater.

Skriv under protest nu!
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?IPRED

Och läs mer vad du kan göra här: http://www.stoppaipred.nu/ !!


   
Citera

Ja, det här är jävligt viktigt att skriva under. Kan inte förstå hur någon kan vara för den här lagen. Det är illa nog att vi tvingas förlora vår integritet till staten - att privata företag får ignorera den är desto värre.


   
SvaraCitera

wut[tard] stört förslag[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo jag vet, skriv under och stoppa det. Att ge polisens jobb till folk som bara vill tjäna pengar är nog bland det dummaste jag hört.


   
SvaraCitera

Har redan skrivit under. Funderade nästan på att slå en pling till min ISP, men jag orkade inte riktigt. Kanske tar mod till mig vid ett senare tillfälle.


   
SvaraCitera

Signed.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevon:

Har redan skrivit under. Funderade nästan på att slå en pling till min ISP, men jag orkade inte riktigt. Kanske tar mod till mig vid ett senare tillfälle.

Samma här, det är ju de som har pengar att motarbeta förslaget! Doit!


   
SvaraCitera

Förjävligt.

Ska nog också ringa min leverantör.


   
SvaraCitera

Nevon:

Har redan skrivit under.

Helt jävla cp lag, Kontrollpartiet get sig visst aldrig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Signed.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Det är illa nog att vi tvingas förlora vår integritet till staten - att privata företag får ignorera den är desto värre.

Har personligen inget emot det förstnämnda, men när det handlar om privata företag håller jag helt med. Dom har ingenting där att göra, den här lagen är helt absurd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nog för att jag tycker att fildelning är fel, men detta är fel sätt att gå tillväga. Det är ju som FRA!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu kommer de första programmet där man kan börja gömma sin IP eftersom politikerna vägrar ge med sig, det kommer innebära att riktiga brottslingar, sånna som sprider barnporr, pedofiler med mera med mera, inte kommer gå att få tag på, fan vad jag hatar politikerna. Kan de inte tänka ett steg längre. Jävla idioter.


   
SvaraCitera

KennyStarfighter:

Nu kommer de första programmet där man kan börja gömma sin IP

Länk?


   
SvaraCitera

politikerna är sjuka i huvudet ja !.. men om man tänker efter så har dem jävlarna rätt på ett sätt. Då vi kommer fortsätta ladda ner filmer så kommer alla företag få så dålig budget till att göra filmer så det kommer bara va slampiga b-filmer i framtiden , artisterna kommer sluta göra musik då skivbolagen inte har pengar till att producera , och då har vi ingem musik att ladda ner i framtiden heller.[tard]


   
SvaraCitera