Aviseringar
Rensa alla

IR Nightvision till videokamera


Ämnesstartare

Tja, jag har just köpt filmkameran Sony Handycam HDR-PJ580VE och har nu börjat leta efter ett passande night vision tillbehör. Nu när jag kollar runt så verkar det som att vissa säger att om inte kameran redan har inbyggda IR ljus så går det inte att ha ett IR ljus tillbehör??

har inte hittat någon mer information om detta ämne så skulle någon kunnig förklara? vad jag vet så funkar ju IR lampan som vilken video lampa somhellst som man fäster i kamerans "hot shoe" på ovansidan förrutom att du inte ser ljuset med blotta ögat.

tacksam för svar mvh,

J-P


   
Citera

Kanske går men kameran kanske inte har stöd för att filma i ir-spektrat, och att det därför inte funkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Kanske går men kameran kanske inte har stöd för att filma i ir-spektrat, och att det därför inte funkar.

jo alla digitala kameror kan se infrarött, har provat med enstaka diodrar och det har ju inte varit några problem. ska iaf köpa en billig IR lampa och se hur det går 🙂


   
SvaraCitera

Tjoge94:

jo alla digitala kameror kan se infrarött, har provat med enstaka diodrar och det har ju inte varit några problem. ska iaf köpa en billig IR lampa och se hur det går 🙂

Posta gärna mer info om detta ämne när du hittar det. Är själv på g att köpa en Canon Legria HF G10.


   
SvaraCitera
Zsasz

Tjoge94:

ska iaf köpa en billig IR lampa och se hur det går 🙂

Gör det, vet inte om det finns något specifikt framtaget som tillbehör till kameror, men som du själv säger så finns det ju IR lampor att köpa, köpte själv en massa dioder och gjorde en spotlight av det till min gammla kamera (en gammal digital Sony från ~06), har för mig dealextreme har billiga IR-spotlights (värt att nämna är dock att dealextreme har LÅNGA leveranstider, räkna med någon månad iallafall), Se bara till att din videokamera inte har ett IR-filter inbyggt bara, då är det knappt lönt att ens testa..


   
SvaraCitera

Kjell&CO själjer​IR-strålkastare [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Gör det, vet inte om det finns något specifikt framtaget som tillbehör till kameror, men som du själv säger så finns det ju IR lampor att köpa, köpte själv en massa dioder och gjorde en spotlight av det till min gammla kamera (en gammal digital Sony från ~06), har för mig dealextreme har billiga IR-spotlights (värt att nämna är dock att dealextreme har LÅNGA leveranstider, räkna med någon månad iallafall), Se bara till att din videokamera inte har ett IR-filter inbyggt bara, då är det knappt lönt att ens testa..

Jo det finns de som är speciellt framtagna för filmkameror, efter som jag har en Sony camera så köper jag nog sonys egna modell som man jag kan monetra på kameran http://www.amazon.co.uk/Sony-Flash-And-Lights-Cameras/dp/B0009M2C5U/ref=sr_1_sc_...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Gör det, vet inte om det finns något specifikt framtaget som tillbehör till kameror, men som du själv säger så finns det ju IR lampor att köpa, köpte själv en massa dioder och gjorde en spotlight av det till min gammla kamera (en gammal digital Sony från ~06), har för mig dealextreme har billiga IR-spotlights (värt att nämna är dock att dealextreme har LÅNGA leveranstider, räkna med någon månad iallafall), Se bara till att din videokamera inte har ett IR-filter inbyggt bara, då är det knappt lönt att ens testa..

nja men testa har jag ju redan gjort 🙂 Den kan utan problem se IR från diodrar så jag antar att den inte har ett inbyggd IR filter. När vi endå pratar om filter å så, jag köppt ett IR Filter som filtrerar bort allt annat ljus än just IR ljus. man kan ta fantastiska bilder i det infraröda spektrumet, å kanske det funkar bättre med ir lampan med på natten med det !


   
SvaraCitera
Zsasz

Tjoge94:

Jo det finns de som är speciellt framtagna för filmkameror

Ah, men då så, då borde ju det vara det bästa alternativet gissar jag på..

Priset på den du länkade verkar ju dock inte vara så överdrivet billigt, men om du inte kan hitta ett från någon tredjeparts-tillverkare så borde det ju ändå vara värt pengarna i längden skulle jag tro..


   
SvaraCitera