Aviseringar
Rensa alla

ironi som klassmarkör


Ämnesstartare

ironi är en humorform skapad av, och för, överklassen, övre medelklassen och akademiker. till skillnad från annan humor kräver ironin bakgrundsfakta inom det givna ämnesområdet, kunskap och förståelse av den kontext ironin riktar sig till/mot - om detta saknas uppfattas ironin oftast inte som ironisk. i de fall ironin inte uppfattas som ironi kan en tydlig klassmarkör urskiljas.

"För en gentleman passar ironin bättre än pajasfasoner. Den ironiske mannen skämtar för att roa sig själv, pajasen för att roa andra." - aristoteles

diskussionsunderlag:
använder du dig av ironi?
tillhör du också överklassen?


   
Citera
Ämnesetiketter

internet:

använder du dig av ironi?

ja. har skurit ner på det en del, men inte helt.

internet:

tillhör du också överklassen?

nej.


   
SvaraCitera

marulk


   
SvaraCitera

internet:

använder du dig av ironi?

lite för ofta ja

internet:

tillhör du också överklassen?

nee
men man kan tro det när jag oftast har några tusenlappar över/mån när räkningar etc är betalt av studielånet och många ur klassen knappt har en enda krona kvar, så jag är rik [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

men man kan tro det när jag oftast har några tusenlappar över/mån när räkningar etc är betalt av studielånet och många ur klassen knappt har en enda krona kvar, så jag är rik

klassbegreppet är inte så intimt förknippat med ekonomi som det en gång var, det har betydligt fler dimensioner.


   
SvaraCitera

Jag använder det ibland som en slags härskarteknik. Otroligt drygt, jag vet. Men jag gör det bara i hotade situationer. Eller när jag känner mig kränkt.
Jag tillhör inte överklassen.


   
SvaraCitera

Använder ironi ibland men har insett hur drygt det låter så nu har jag omvandlat ironin till roa-ironi. Obs: roar andra med det också, hoppas jag. Ej överklassen.


   
SvaraCitera

internet:

klassbegreppet är inte så intimt förknippat med ekonomi som det en gång var, det har betydligt fler dimensioner.

tell me more!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

tell me more!

stil, kroppsspråk, bildning, status osv. utgör ditt samlade kulturella kapital - dvs. det kapital som inte är pengar vilka ger dig "förtur" i samhället. ett bra exempel är t.ex. författare och konstnärer som tillhör någon form av samhällelig kulturelit, spetsnålen för "finkultur", utan att nödvändigtvis dra in några stora pengar alls.

socialt kapital spelar också roll, vilka människor du känner och umgås med - och har kontakter hos.


   
SvaraCitera

internet:

stil, kroppsspråk,status osv. utgör ditt samlade kulturella kapital

Så man kan spela överklass fast man är obildad och fattig och räknas som det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snowie:

Så man kan spela överklass fast man är obildad och fattig och räknas som det?

nej, och ja. man kan maskera sin klasstillhörighet, men det var inte vad jag menade eller syftade på.

det jag menade är att man kan genom att ha "rätt smak och stil" tillhöra en högre klass än någon som tjänar mer pengar. många industriarbeten är mer välbetalda än vissa akademikeryrken, trots det har akademikern högre status p.g.a. sitt kulturella kapital.


   
SvaraCitera

internet:

"För en gentleman passar ironin bättre än pajasfasoner. Den ironiske mannen skämtar för att roa sig själv, pajasen för att roa andra." - aristoteles

Fast det stämmer ju inte riktigt, se bara på Magnus Betnér.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

Fast det stämmer ju inte riktigt, se bara på Magnus Betnér.

han är elak, inte ironisk.


   
SvaraCitera

Ja. Bekänner mig inte till någon s.k. "klass."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Bekänner mig inte till någon s.k. "klass."

typiskt medelklass


   
SvaraCitera