Aviseringar
Rensa alla

Irriterande.


Ämnesstartare

Jag är kristen, tror jag. Visst tvivlar jag, men samtidigt tror jag ganska starkt (logiskt, oh no).

Men jag är faktiskt inte så intresserad av religion.
Jag blir mer än irriterad på muslimer, judar, budister osv.
Jag vet inte varför, men jag vill inte höra om deras tro.
(Omskärelse är fel.)

Men så i skolan så snackas det rätt ofta om religion.
Tycker ni inte att det ska vara förbjudet?
Det tar så mycket tid. Det finns så mycket annat man kan lära sig, än om just varför judarna omskärs, eller vad det kallas.
Kort sagt; det irriterar mig.
Irriterar det inte dig?

Samma sak på stan. När religösa fundamentalister hoppar, skuttar, skriker och ber om nåd. Whot the fock?!

Förbjud kristdemokraterna.
Man kan vara kristen, men man behöver ju inte överdriva.


   
Citera
Ämnesstartare

cabaret:

Man kan vara kristen, men man behöver ju inte överdriva.

Du gav mig precis en orgasm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cabaret:

Jag blir mer än irriterad på muslimer, judar, budister osv.
Jag vet inte varför, men jag vill inte höra om deras tro.

Jag har inte blivit predikad av buddister om buddism iallafall.


   
SvaraCitera

cabaret:

Tycker ni inte att det ska vara förbjudet?

förbjud religion [y]

Dold text: Som i Kina


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är väldigt viktigt att vi i skolan får lära oss om något som spela en stor del i de flesta människors liv, i samhället, politiken, kulturlivet, ja, i stort sett alla områden påverkas på något sätt av religionen, även om det inte alltid borde det.

Jag tycker inte att skolan ska gå in och tycka något om religionen, eller säga vad som är rätt att tro eller vad som är fel. Däremot så måste den få lära ut varför människor handlar som de gör, att det finns flera olika sätt att se påå den värld vi lever i.

Men jag kan hålla med om att religionsundervisningen ofta inriktar sig på ganska tråkiga saker, för mycket traditioner och för lite grundläggande människosyn etc.


   
SvaraCitera

cabaret:

jag vill inte höra om deras tro.

hur annars ska vi lära oss förstå och respektera andras syn på livet, om vi inte förstår varför de gör och tycker som de gör? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lifeisjustabubble:

hur annars ska vi lära oss förstå och respektera andras syn på livet, om vi inte förstår varför de gör och tycker som de gör?

Jag vill inte höra om varför ett par muslimer körde in i world trade center, jag vill inte veta hur grovt fel det kan bli i en människas hjärna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kudde:

Jag har inte blivit predikad av buddister om buddism iallafall.

Inte jag heller. Det bara slank med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imagine, with John Lennon, a world without religion! [cool] [love] Eller iallafall en enad och fredlig religion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är rätt meningslöst att förbjuda religion. Till vilket syfte, förövrigt?

Religionen har förövrigt haft en stor inverkan i vårt samhälle, på gott och ont. Som allt annat, i princip.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cabaret:

Men så i skolan så snackas det rätt ofta om religion.
Tycker ni inte att det ska vara förbjudet?
Det tar så mycket tid. Det finns så mycket annat man kan lära sig, än om just varför judarna omskärs, eller vad det kallas.
Kort sagt; det irriterar mig.
Irriterar det inte dig?

Det är viktigt att lära sig om andra kulturer och religioner. Det ger en större förståelse för olika människor. Och man börjar även tänka på hur och varför man lever som man gör. Vet du ens varför judarna har sin omskärelse-ritual?

Du som är kristen och tvivlare borde inte du ha desto större anledning att få svar på det som gör dig osäker i din tro?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi88:

Det är viktigt att lära sig om andra kulturer och religioner. Det ger en större förståelse för olika människor. Och man börjar även tänka på hur och varför man lever som man gör. Vet du ens varför judarna har sin omskärelse-ritual?

Egentligen inte. Men antagligen för att de ska bli renade eller något sådant.

Malachi88:

Du som är kristen och tvivlare borde inte du ha desto större anledning att få svar på det som gör dig osäker i din tro?

Jag vet inte ens om jag vill ha svar på mina frågor som gör mig så osäker. Dessutom får man inte svar på det i skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cabaret:

Jag vet inte ens om jag vill ha svar på mina frågor som gör mig så osäker. Dessutom får man inte svar på det i skolan.

Sant. Skolan är rätt begränsad i när det gäller lärande. Du tycks dock inte bry dig alltför mycket. Inget fel med det. Vissa människor har andra intressen. Som den tänkare jag själv är gillar jag att försöka förstå det mesta. Alla kan dock inte dela det intresset. Då skulle hela världen bestå av munkar och kloster skulle jag tro. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Malachi88:

Du tycks dock inte bry dig alltför mycket.

Där har du helt fel. Jag funderar och försöker förstå tills jag blir alldeles yr. Dessväre är det ganska svårt att ge den bilden där [crazy]

Det jag menar med skolan, att de inte ska lära ut om religion - är för att det är så stressande. Jag tycker inte att ens tro ska kunna betygsättas, vilket den på sätt och vis gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cabaret:

Det jag menar med skolan, att de inte ska lära ut om religion - är för att det är så stressande. Jag tycker inte att ens tro ska kunna betygsättas, vilket den på sätt och vis gör.

Jag tror snarare att förståelsen av olika religioner betygssätts.

cabaret:

Där har du helt fel. Jag funderar och försöker förstå tills jag blir alldeles yr. Dessväre är det ganska svårt att ge den bilden där

Vad exakt är det du försöker förstå? Kanske kan hjälpa.


   
SvaraCitera