Aviseringar
Rensa alla

Irriterande klass....... några i klassen busar hela tiden!


Ämnesstartare

Finns det några fler som har samma problem??

Man kommer in i klassrummet, kan inte jobba därför det är så himla "busigt"??  Och lärarna gör ingenting för det mesta, en säger t.e.x "Jag tar era telefoner om du person inte slutar!"  Men den tar inte telefon, utan säger bara jag är snäll ni får fler chanser!!!    En lärare säger bara "tyst, tyst, TYST" annars ringer jag hem", fast föräldrarna bara tror på sitt eget barn för det mesta. Han är inte nog hård. Det roliga är att han är väldigt noga med att vi ska jobba och ringer hem så fort "vi har suttit av tiden", men han är inte hård vid stök och prat utan bara mot ovillighet att jobba, han säger ofta "JAG orkar allvarligt talat inte mer!"    Det blir ALDRIG tyst i klassrummet p.g.a allas för snäll het. Och sen har vi en lärare som bara är "elevernas kompis" och öppnar grupprum då de inte ska öppnas och skjutsar elever till idrotten och säger åt alldeles för snällt.  Lärarna ger med sig och går till hemringaren och pratar om klassen men han ger ju ingen stor konsekvens.  Två lärare tror att man ej får höja rösten och två lärare "starta-stoppa" TVN hela tiden.  Vi har en vikarie som är ungefär 20år som skrattar med klassen och bryr sig inte om stöket. Väldigt irriterande.

Man börjar tro om det är så här i alla klasser och skolor i Sverige, det blir inte bättre av att skolan inte pratar med eleverna och säger till de på SKARPEN!!!!!!!  Det är tyst på 4 personers lektioner, en av dessa fyra samlar alltid in telefoner och pratar strängt med varje om de gör fel och höjer rösten väldigt ofta, en annan skickar ut felgörande elev direkt och ger konsekvens och höjer rösten och någon gång ringer hem och är väldigt sträng så att föräldrarna måste bry sig , en tredje person är från ett grannland till Tyskland och skriker åt klassen, skickar ut och går till rektor och hotar och pratar väldigt strängt, en fjärde person är från Berlin i tyskland och ger stökare uppdrag, säger "håll mun" på engelska och skickar ut elev, hotar om längre lektion , pratar väldigt strängt...  Den som är från Tysklands grannland och Berlin tyskan frågar ut folk, de säger "Vad gjorde du nu?" Svara??
Det är bara de som kan säga åt klassen.

Det handlar om några väldigt omogna elever i en åtta i en högstadieskola någonstans i Sverige.  Eleverna kan till exempel: Säga mot lärare, springa runt i klassrum, fippla med telefoner, låsa ut lärare, inte vilja jobba, säga fula ,dumma saker till varandra, brottas med varandra, skrika, öppna fönster, kasta ut "bilar" som vi har jobbat med på NO:n genom fönstret", förstöra för andra, spela tetris/facebook.        

"Tyst, tyst, tyst"-läraren är vår klassföreståndare och förra läsåret gjorde han nånting mot buset i klassen men nu gör han nästan ingenting mer än hemringning därför att han verkar "utarbetad" och har "tappat hoppet".  Vår andra klassföreståndare höjer rösten men hon gör inte tillräckligt för att få gruppen tyst.  Det känns som att jag varje dag går in i en "lekstuga".

Syftet med tråden är att veta om någon annan har haft en liknande upplevelse som mig och vad era lärare har gjort mot saken eller om de flesta har varit  "alldeles för snälla" och inte gjort så mycket.  Det skulle vara kul att veta vad era lärare gör mot saken eller om någon har samma upplevelser av lärare som har någonting med Tyskland eller grannländer till det landet.  Eller om lärare brukar använda sig av utskickning.


   
Citera

Sommar12: "Jag tar era telefoner om du person inte slutar!"  Men den tar inte telefon, utan säger bara jag är snäll ni får fler chanser!!!

Tomma hot, bedrövligt utav dem att ens slänga sådana ord. Jag undrar vad de har tagit med sig från sina utbildningar.. 


   
SvaraCitera

Sommar12: Man börjar tro om det är så här i alla klasser och skolor i Sverige, det blir inte bättre av att skolan inte pratar med eleverna och säger till de på SKARPEN!!!!!!!

Vad som hade haft en positiv effekt, hade varit om skolan konstruerades om från grunden och anpassades efter varje enskild elev och dess egna intressen. Inte att tvinga i eleverna kunskap de ej intresseras utav, möjligtvis om det sker på ett inbjudande sätt där läraren i fråga själv anpassar lektionerna efter eleverna så att ett intresse väcks till liv i dem.  


   
SvaraCitera

Då jag gick i gymnasiet hade vi samma problem. Vissa lärare kunde inte hantera klassen, eller snarare de ca tre elever som lever håle.

I många fall sket jag helt enkelt i att gå på lektionerna och studerade själv. Men förklarade också för lärarna hur det ligger till, oftast hade de förståelse.

Jag jobbade själv som gymnasielärare ungefär ett år, och vissa klasser var väldigt livade. Det jag gjorde var att be elever som störde resten av klassen att helt enkelt lämna rummet.
De var vuxna nog att besluta själva hurvida de vill studera eller sabba sin framtid. De allra flesta tog till sig det och det blev mycket bättre ordning.

Om man får göra så eller ej vet jag inte, jag är inte utbildad lärare, men det funkade för mig.


   
SvaraCitera

Icke kompetenta lärare + bortskämda och respektlösa elever = kaos

Jag hade det liknande ifrån 5:an till 9:an och det har fått mig att få det svårare i gymnasiet, extremt svårt att koncentrera mig oavsett hur det är.


   
SvaraCitera

S3ON: bedrövligt utav dem att ens slänga sådana ord

Ett desperat försök att få ordning i klassrummet, inte en metod som funkar värst bra kanske. Samtidigt är det inte nödvändigtvis lärarens fel att situationen uppstått. Vill eleverna inte vara del av lektionen är det bättre om de avlägsnar sig.


   
SvaraCitera

Hmm...


   
SvaraCitera

aristoteles: Vill eleverna inte vara del av lektionen är det bättre om de avlägsnar sig.

Det där en ju ett form utav straff snarare än hjälp. På så vis tvingas kunskapen in i eleverna, och bidrar till att de drabbas av motgångar i form av psykisk press, ångest och annat. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det som är synd är att en lärare från Tyskland som är väldigt bra på att säga åt klassen och är vikarie för klassen i en vecka under höstterminen 2014 , inte är så bra på svenska, hon blir kallad "efterbliven" av retsamma elever då hon faktiskt är duktig på att hålla ordning jämfört med andra lärare. Exempel på hur lite respekt elever har. );


   
SvaraCitera

S3ON: Det där en ju ett form utav straff snarare än hjälp

Nej det är hjälp för resten av klassen. Det är inte ansvarsfullt att låta en hel klass drabbas av att en enda eller ett fåtal elever inte känner för att bete sig som folk.

Ok om de inte vill lära sig eller inte vill delta, men varför behöver de skada resten av de som deltar, är det produktivt tycker du?


   
SvaraCitera
reben

ta upp det här med rektorn, det är absolut inte rättvist mot de elever som faktiskt vill arbeta att en del stör på det sättet.


   
SvaraCitera

Min nuvarande och min förrra klass var såhär. Men min nuvarande klass har blivit mycket bättre. Synd bara att vi han sjukskriva 3 lärare Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
ta upp det här med rektorn, det är absolut inte rättvist mot de elever som faktiskt vill arbeta att en del stör på det sättet.

Klassen har redan haft kontakt med rektor. Rektor har pratat mycket med klassen. Kontaktpolis har också haft etik och moralsamtal med klassen och hur man bör bete-sig. Det är "tyst-tyst-hemringning"-läraren som fick dit kontaktpolis men nu är den läraren "trött, utarbetad" och orkar inte med så mycket åtgärder. Det märker man på honom.


   
SvaraCitera
reben

Sommar12:

Klassen har redan haft kontakt med rektor. Rektor har pratat mycket med klassen. Kontaktpolis har också haft etik och moralsamtal med klassen och hur man bör bete-sig. Det är "tyst-tyst-hemringning"-läraren som fick dit kontaktpolis men nu är den läraren "trött, utarbetad" och orkar inte med så mycket åtgärder. Det märker man på honom.

det är en del av hans jobb
han ska se till att folk lär sig det dom ska även om det innebär att dom måste ha in 3 andra lärare 🙁 äsch då vet jag inte


   
SvaraCitera
reben

va själv en sån elev i högstadiet 🙁


   
SvaraCitera