Aviseringar
Rensa alla

Islam är en fortsättning på Kristendomen...


Ämnesstartare

[love]Salam Aleikum wa rahmatulahi wa barakatuh! Frid med er alla!

Islam är inte en ny religion som skapades ca år 600 e.kr.. Inom Islam tror man på alla Guds sändebud som kom med budskapet "tro på endast en Gud". Jesus (som inte var Guds son), Moses, Noah, Abraham till det första sändebudet och den första människan Adam. Det finns hundratals profeter från Gud och som muslim tror man på alla.

Muhammed, frid vare honom, nämns i bibeln av Jesus, och han nämns av Moses. Jag kan inte alla fakta så bra, men läs själva lite böcker skriva av en fd kristen, Ahmed Deedat. En av de mest kända debattörerna inom religion. Han har avlidit för något år sedan, Må Allah vara nöjd med hans själ..

Iallafall, så har Judendomen och Kristendomen exakt samma fundament som Islam, Tills de blev ändrade. Muhammed (saw) kom för att rädda oss alla från att vilseledas helt. Muhammed kom med det sista budskapet, Koranen. Med Muhammed (saw) och Koranen fullföljde Allah (Gud), alla religioner i en.

Må vi alla vägledas till den rätta vägen, Må alla icketroende och alla vilseledda bli vägledda till den rätta vägen! Må alla muslimer få starkare tro! Ameen[love]


   
Citera

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Orka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur kommer det sig att det är så många trådar om islam idag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ApgBlogg:

Jesus (som inte var Guds son

Alltså först skrevs Nya Testamentet i bibeln och där påstås att Jesus är Guds son, alltså Jesus är Gud som människor. Men sedan efter några hundra år kommer Muhammed och ändrar på det hela och koranen säger då att Jesus inte är Guds son. Så vilken ska man tro på, nya testamentet i bibeln eller koranen?

Den som vill välja mellan kristendomen och islam har två möjligheter:
1) Sanning kom först, Jesus är Guds son enligt bibeln. Efteråt kom lögnen i form av en vilseledande profet och påstod att Jesus inte är Guds son.
2) Bibeln var sanningen men judarna gjorde den korrupt och ändrade på den (muslimer brukar väl anse detta?) och således kom Muhammed för att rätta till det genom att skriva koranen.

En fråga till muslimer: Varför korringen till bibeln, alltså koranen, så sent som 600 e.kr ? Budskapet att Jesus har dött och uppstått från döden började spridas före 100 e.Kr och således har det budskapet hunnit sprida sig i minst 500 år före korringen kom. Så varför hittade Gud inte någon korrigering tidigare? Om vi dessutom ser tillbaka till åren f.Kr så hade ju Guds folk minsann fått leva länge utan Guds Ord i skriftlig form. Det finns kristna som tror att Muhammed hörde alla ord från Satan som är Guds motståndare i bibeln, alltså från den onda sidan. Gud är överlägsen Satan och således tog det så länge som 500 år för Satan att hitta på en falsk lära efter att budskapet om Jesus i nya testamentet börjat sprida sig.

Bland världens alla religioner och religiösa gestalter sticker Jesus ut eftersom han påstod sig vara sanningen:
"Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig. "
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Joh%2014:6;&version=44;
Jag vet inte om Muhammed ens påstod sig vara sanningen?

Muhammed påstod sig vara Guds sista profet, men såvitt jag vet, så visade han inte detta på något sätt. Borde inte Guds sista profet ha profeterat något? Jesus däremot visade att han var den han påstod sig vara genom att dö och uppstå från döden och göra mirakel och övernaturliga saker som att gå på vatten. Då det gäller att sätta min tro på en person som ska ge mig evigt liv efter döden så ser jag inget bättre alternativt än personen som själv uppstod från döden! Kunde Jesus uppstå från döden så kan han säkert ge nytt liv åt mig också. Men Muhammed kunde inte ens förutsäga framtiden, vilket en profet borde kunna.

ApgBlogg:

Muhammed, frid vare honom, nämns i bibeln av Jesus, och han nämns av Moses.

Jag känner inte till att Muhammed nämns av varken Jesus eller Moses. Visa mig gärna de bibelställen där han nämns så jag får se själv.

ApgBlogg:

Iallafall, så har Judendomen och Kristendomen exakt samma fundament som Islam, Tills de blev ändrade. Muhammed (saw) kom för att rädda oss alla från att vilseledas helt. Muhammed kom med det sista budskapet, Koranen.

Var finns bevisen för att bibeln ändrats så grovt så att det behövdes en helt ny korring d.v.s. koranen? Muhammed kom däremot lite väl sent så att människor han vilseledas i 500 år som jag nämnde tidigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

Jesus är Gud som människor.

En liten korring, men viktig sådan till det jag skrev ovan: Jesus är Gud som människa menade jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det var många frågor! Alla dessa svar kan du få genom att kolla på :

Ett långt snack av Ahmed Deedat, Må Gud vara nöjd med hans själ

En tio minuters föreläsning av en indier..
http://apg.blogg.se/2009/may/10-000-dollar-till-den-som-kan-bevisa-att-jes.html#...
En fem minutare av Khalid Yasin! rekommenderas!

Må Gud vara nöjd med dem alla!!!

marcus1987:

Varför korringen till bibeln, alltså koranen, så sent som 600 e.kr ?

Koranen kom då det blivit som värst, och Koranen kom på en tid då de skulle förstå budskapet. Koranen är mycket mer komplicerad än gamla testament, Koranen innehåller allt i livet man behöver veta! Om inte så gör Muhammeds (saw) läror det! Muhammeds (saw) läror och beteende är detsamma som exakt alla andra profeter, frid vare dem alla! Med Koranen, blev religionen fulländad.

Jesus(as) kom med budskapet till Israeliterna, inte till mänskligheten. Muhammed(saw) kom däremot till hela mänskligheten!

marcus1987:

Alltså först skrevs Nya Testamentet i bibeln och där påstås att Jesus är Guds son

Skrevs bibeln ens av Jesus? nej. Andra människor som inte ens träffat eller ens SETT Jesus skrev bibeln. Har sett många dokumentärer om förändringarna i bibeln.. Som kristna har gjort!

marcus1987:

Det finns kristna som tror att Muhammed hörde alla ord från Satan som är Guds motståndare i bibeln, alltså från den onda sidan. Gud är överlägsen Satan och således tog det så länge som 500 år för Satan att hitta på en falsk lära efter att budskapet om Jesus i nya testamentet börjat sprida sig.

Skrattretande!!!!!! Kristna borde omfamna Islam istället för att göra sig motståndare. Det står så mycket gott om alla Profeter i Koranen, som muslim ska man tro på de gamla texterna som de var innan de blev ändrade. Inom Islam är Jesus också en stor Profet! Muhammed kom med samma budskap, med ett mirakel - Koranen! Den har inte blivit ändrad sen den blivit skriven.. För att Gud har lovat det. Det finns ett helt kapitel i Koranen som heter "Mary", vem är det? Jesus(as) mor!

Att Jesus var en Gud är påhittat av Paulus och romarna. Hur ska en Gud dö? Hur ska en Gud bajsa? Kan Gud blöda? Står det inte i bibeln "Gud är en"? Hur kommer det sen att NEJ Gud är tre? Då går kristna emot sig själva! Och sen att gå runt med ett kors som de kristna tror Jesus dog på.. Varför gå runt med någonting som dödat den dem älskar mest ?

marcus1987:

Muhammed påstod sig vara Guds sista profet, men såvitt jag vet, så visade han inte detta på något sätt. Borde inte Guds sista profet ha profeterat något?

Koranen. Koranen var Muhammeds (saw) mirakel. Koranen har inte blivit ändrad sen den uppenbarades för ca 1400 år sedan nu. I den står det otroliga saker som en man omöjligt kunnat hitta på själv.

marcus1987:

Jesus däremot visade att han var den han påstod sig vara genom att dö och uppstå från döden

Jesus dog aldrig, han gömde sig. Allt detta att Jesus bärde på korset innan han skulle dö en plågsam död är påhitt. Vem vill dö? Jesus ville inte dö, Jesus som inte var en Gud som människa, ville inte dö! Jesus bad Gud om hjälp. I bönen Fader Vår, ber Jesus till sig själv? Knappast. I Koranen står det att Jesus inte har dött, Jesus har en uppgift kvar innan domedagen. Jesus kommer att komma tillbaka en dag, och berätta sanningen till alla kristna. Och det är en av de stora tecknen på domedagen..

Vet att det kan vara svårt som kristen att få sånahära fakta om sin tro. Det är inte de kristnas fel heller, det är dem som skrev bibeln, som ändrade den till sin egen vinning. (Rom) Men det är bara sanningen.. Islam är fortsättningen på kristendomen, och Gud gjorde allting fullbordat med Koranen och Muhammed(saw).

Läs om islam på http://islamguiden.se och http://kalamullah.com ..

Se föreläsningen med Khalid Yasin -

där säger Khalid Yasin vad Jesus sa om Muhammed (saw)..

Många debatter mellan kristna och en muslim, Ahmed Deedat
http://kalamullah.com/deedat.html

Och Gud vet bäst![love]


   
SvaraCitera

och det du vill ha sagt är att


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ApgBlogg:

Skrevs bibeln ens av Jesus? nej. Andra människor som inte ens träffat eller ens SETT Jesus skrev bibeln.

Inte ens träffat Jesus? De som skrev bibeln var ögonvittnen för Jesus och hans liv! Ett exempel på detta:
http://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20John%201:3;&version=31;

ApgBlogg:

Har sett många dokumentärer om förändringarna i bibeln.. Som kristna har gjort!

Det finns arkeologiska bevis för att bibeln inte har ändrats:
"Dead Sea Scrolls exhibit reveals little change in Bible over 2,000 years"
http://www.nctimes.com/articles/2007/07/27/faith/21_13_557_19_07.txt

ApgBlogg:

Att Jesus var en Gud är påhittat av Paulus och romarna.

I gamla testamentet kallas Gud ofta för Herren, alltså står det Herren så menas det Gud. Men det finns t.ex. denna vers i gamla testamentet att en person som ska komma som kallas Herren:
"Den tid kommer, när jag ska låta en frisk gren skjuta upp ur Davids stam, säger Herren. Han ska bli en kung som regerar med vishet och rättvisa, och han ska slå vakt om rättfärdighet över hela jorden. Vid den tiden ska Juda bli frälst och Israel bo i trygghet. Han ska kallas 'Herren vår rättfärdighet'."
http://www.biblegateway.com/passage/?search=Jer%2023:5-6;&version=44;
Alltså här säger Herren, som är Gud, att en annan person ska komma som även kallas Herren.

Sedan anser vi kristna inte att Jesus är en skild Gud utan att Jesus är Gud som människa.

ApgBlogg:

Hur ska en Gud dö? Hur ska en Gud bajsa? Kan Gud blöda

Gud gjorde sig till människa så kunde han dö och sedan uppstod han från döden. Gud kunde blöda och lida om han gjorde sig till människa.

ApgBlogg:

Står det inte i bibeln "Gud är en"? Hur kommer det sen att NEJ Gud är tre?

Jag hade ju just ett bibelcitat om att det även ska komma en annan person som kallas Herren. "Gud är en" kan tolkas som att det finns inga andra gudar än Gud. Men Gud kan ha flera former om alla dessa former ändå är samma Gud.

ApgBlogg:

Och sen att gå runt med ett kors som de kristna tror Jesus dog på.. Varför gå runt med någonting som dödat den dem älskar mest ?

För att Jesus älskade mänskligheten så mycket att han var villig att dö för hela mänskligheten och ta på sig alla våra synder!

ApgBlogg:

Koranen har inte blivit ändrad sen den uppenbarades för ca 1400 år sedan nu.

Har du några bevis för detta? Jag hade åtminstone arkeologiska bevis för att gamla testamentet inte har ändrats, som jag nämnde längre upp i detta inlägg.

ApgBlogg:

Jesus dog aldrig, han gömde sig. Allt detta att Jesus bärde på korset innan han skulle dö en plågsam död är påhitt. Vem vill dö? Jesus ville inte dö, Jesus som inte var en Gud som människa, ville inte dö! Jesus bad Gud om hjälp. I bönen Fader Vår, ber Jesus till sig själv? Knappast.

Men Jesus kunde ju be enbart för att undervisa människor att be bönen Fader vår så att vi ska börja be till Gud t.ex. med den bönen. Kristna än idag ber ju denna bön. Jag ser inte heller några starka bevis för att det skulle vara påhittat att Jesus bar på korset och dog. Det är inte enbart en person som vittnar i nya testamentet om Jesus död och uppståndelse utan flera författare (Matteus, Markus, Lukas och Johannes).

ApgBlogg:

Det är inte de kristnas fel heller, det är dem som skrev bibeln, som ändrade den till sin egen vinning

Anser du att gamla testamentet eller nya testamentet är ändrat eller båda? Isåfall, vilka bevis har du att bibeln ändrats?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

Det finns arkeologiska bevis för att bibeln inte har ändrats:
"Dead Sea Scrolls exhibit reveals little change in Bible over 2,000 years"

Ingen ändring i bibeln på över 2000 år sen? Bara titeln säger emot sig själv. Jesus föddes ju 2 år e.kr ungefär.. och bibeln skrevs nog inte när Jesus var barn.. ?

marcus1987:

Sedan anser vi kristna inte att Jesus är en skild Gud utan att Jesus är Gud som människa.

Varför skulle Gud vilja bli människa? Gud är den mest Heliga, Den som inte behöver oss människor, men som vi behöver. Att Gud skulle bli en människa samtidigt som Gud finns i himlen.. Betyder det att Gud delar sig själv till två olika Gudar ? Det är inte logiskt något att en människa, även om det var Jesus, som vars namn var Isa', var Gud som människa.. Gud är inte mänsklig på något sätt!

marcus1987:

För att Jesus älskade mänskligheten så mycket att han var villig att dö för hela mänskligheten och ta på sig alla våra synder!

Här är en annan motsägelsefull sak. Jesus älskade mänskligheten, okej. Men han kom med sitt budskap till israeliterna endast. Och dessutom, står det inte i bibeln att man ska stå svars för sina egna synder? Och sen påstås det att Jesus dog för mänskligheten.. För det första. 1.VARFÖR isånnafall har kristendomen fortfarande regler som de tio budorden? 2.Varför finns isånnafall Helvetet? För det finns väl? 3.OM Jesus nu ville dö, varför kämpade han emot och gömde sig från att bli dödad?

Men som jag skrev förut så kan inte jag själv bibeln men jag rekommenderar starkt att du ser en debatt mellan Ahmed Deedat och en svensk präst som ägde rum i Sverige för många år sedan. Om just detta ämne..

marcus1987:

Har du några bevis för detta? Jag hade åtminstone arkeologiska bevis för att gamla testamentet inte har ändrats, som jag nämnde längre upp i detta inlägg.

marcus1987:

Anser du att gamla testamentet eller nya testamentet är ändrat eller båda? Isåfall, vilka bevis har du att bibeln ändrats?

Den har ändrats, båda böckerna är ändrade, pågrund av att alla biblar är olika från varandra.

Jag rekommenderar starkt att du ska lyssna på alla klipp jag lägger upp för dig, och vill bara säga att alla dessa som talar är de som själva varit kristna och kan kristendomen. Speciellt Ahmed Deedat kunde kristendomen ordentligt. Han kunde åtminstonde en bibel utantill och Koranen utantill. Han har dött för något år sedan, Må Gud vara nöjd med hans själ..

Som sagt förr, kan jag inte all fakta om kristendomen och sådant då jag var ateist innan jag blev muslim. Men lyssna på föreläsningarna så ser du var jag får mina argument ifrån, inshaallah! Om Gud vill!

Salam! Frid


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ApgBlogg:

Ingen ändring i bibeln på över 2000 år sen? Bara titeln säger emot sig själv. Jesus föddes ju 2 år e.kr ungefär.. och bibeln skrevs nog inte när Jesus var barn.. ?

Du har rätt i att bibeln inte skrevs när Jesus var barn. Gamla testamentet började skrivas långt före Jesu födelse, det är väl frågan om några tusen år före Jesu födelse och de sista böckerna i gamla testamentet blev skrivna strax före Jesus födelse. Det stod däremot att det var lite över 2000 år så det kan vara före Jesu födelse. Det nämns också att det var frågan om böcker från gamla testamentet.

Ok det var inte bästa beviset jag kunde kasta fram för att kullkasta islam men detta arkeologiska fynd är dock inte heller ett bevis för att gamla testamentet har ändrats. Skulle vara intressant om man hittade arkeologiska fynd som visar att bibeln har ändrats, har inte sett några sådana ännu.

ApgBlogg:

Varför skulle Gud vilja bli människa? Gud är den mest Heliga, Den som inte behöver oss människor, men som vi behöver.

Jag håller med dig om att Gud som är den mest Heliga inte borde behöva oss. Bibeln (gamla + nya testamentet) säger:
1) synden kom in i världen och separerade människan från Gud. Gud som är helig kan inte existera med en syndig människa.
2) Alla människor borde därför dömas av Gud för sina synder och således skulle ingen komma till himlen.
3) Men Gud älskade världen så mycket att han blev människa och tog på sig alla människors synder genom att dö på ett kors så att vi människor inte ska bli dömda. Alltså Guds nåd. Så enligt kristendomen fanns det inget annat sätt för människor att komma till himlen än att Jesus måste dö först. Alltså Gud är domaren i rättegången men han älskade oss så mycket så han frikände oss alla och burade in sig själv istället!

ApgBlogg:

Att Gud skulle bli en människa samtidigt som Gud finns i himlen.. Betyder det att Gud delar sig själv till två olika Gudar ? Det är inte logiskt något att en människa, även om det var Jesus, som vars namn var Isa', var Gud som människa.. Gud är inte mänsklig på något sätt!

Gud i himlen = andlig form, Gud på jorden = materiell form. Alltså Gud behöver inte skapa en till Gud utan han skapar bara en kropp åt sig!

ApgBlogg:

Här är en annan motsägelsefull sak. Jesus älskade mänskligheten, okej. Men han kom med sitt budskap till israeliterna endast.

Gud hade valt Israel där Jesus skulle leva sitt liv. Men budskapet om Jesus spred ju sig senare till andra folk också och nya testamentet säger att vi ska sprida det till alla världens hörn. Men är det inte samma med koranen, kom inte den till araberna först?

ApgBlogg:

Och dessutom, står det inte i bibeln att man ska stå svars för sina egna synder? Och sen påstås det att Jesus dog för mänskligheten..

Ja man ska stå till svars för sina synder och de flesta människor kommer att få göra det. Men de som bekänt sig som kristna och vänt sig till Jesus kommer inte att bli dömda för synder. Alltså det är precis som om några brottslingar kommer till en rättegång och blir dömda men några av dem blir frikända!

ApgBlogg:

För det första. 1.VARFÖR isånnafall har kristendomen fortfarande regler som de tio budorden? 2.Varför finns isånnafall Helvetet? För det finns väl? 3.OM Jesus nu ville dö, varför kämpade han emot och gömde sig från att bli dödad?

De tio budorden säger t.ex. att "Du ska inga andra Gudar ha vid sidan av mig" och "Du ska inte dräpa/döda". Varför skulle Gud ta bort dessa goda budord? Om Jesus dog för våra synder betyder ju inte detta att Gud börjat acceptera synder och att man kan fortsätta att synda avsiktligt utan att be om förlåtelse. Gud som är helig är emot synder och all ondska och såldes borde väl han lämna kvar budorden eftersom de minskar på synder som görs.

Att Jesus dog för hela mänskligheten betyder inte automatiskt att alla människor kommer till himlen. Jesus har dött för alla men ytterligare måste man bekänna sin tro på Jesus muntligen för att på det viset visa att man ångrat sina synder och vill ha förlåtelse. Men alla människor vänder sig inte till Jesus och då blir de inte befriade från domen. Alltså behövs helvetet fortfarande.

Ni muslimer anser att Jesus kämpade emot då han skulle dödas och står det i koranen? I nya testamentet kämpade Jesus inte emot och han gömde sig inte heller. Så det beror alltså på om man anser berättelsen nya testamentet eller koranen vara sann.

ApgBlogg:

en som jag skrev förut så kan inte jag själv bibeln men jag rekommenderar starkt att du ser en debatt mellan Ahmed Deedat och en svensk präst som ägde rum i Sverige för många år sedan.

Tänkte se alla youtube länkar du har nån gång då jag får tid, har lite ont om tid nu då jag studerar men har mina pauser från studierna så då har jag tid med annat också. Det är ju viktigt man som kristen även får se vilka argument muslimer har för att islam är rätt och säkert är det även nyttigt för muslimer att se kristnas argument för kristendomen. Det jag menar är att om man verkligen vill vara säker på att man titt sanningen så bör man ta sig en titt på någon annan religion än sin egen också. Jag har även en hel del youtube länkar för kristendomen på min profilsida.

ApgBlogg:

Men lyssna på föreläsningarna så ser du var jag får mina argument

Islam är väl den största konkurrenten till kristendomen. Det finns många likheter mellan koranen och bibeln och islam och kristendomen. Dock finns det några avgörande skillnader i lärorna, som jag inte tänkte redogöra för här, men kortfattat kan man säga att: islams och kristendomens Gud skiljer sig åt, olika sätt man kommer till himlen, islam går emot kärnan i kristendomen och man har två olika storyn om Jesus. Det jag ville få sagt är att jag anser att det finns goda argument för både islam och kristendomen. Däremot kan ju inte båda vara sanna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

marcus1987:

Alltså Gud är domaren i rättegången men han älskade oss så mycket så han frikände oss alla och burade in sig själv istället!

Vad menar du att Gud skulle bura in sig själv? Vardå? I helvetet eller ? Må Gud förlåta för alla lögner vi båda kanske säger.

marcus1987:

Men budskapet om Jesus(as) spred ju sig senare till andra folk också och nya testamentet säger att vi ska sprida det till alla världens hörn. Men är det inte samma med koranen, kom inte den till araberna först?

Jesus(as) sade bara sitt budskap till israeliterna, Muhammed(saw) däremot, eftersom han fick det sista budskapet, så spred han det själv genom att berätta för så många länder han kunde medan han levde.

marcus1987:

Så det beror alltså på om man anser berättelsen nya testamentet eller koranen vara sann.

Nej, det jag syftade på var faktiskt någonting som står i Nya testamentet.. Men kan inte kapitlena lr så.. hehe måste säga Ahmed Deedat igen, det är han som kan bibeln och som jag lyssnat på i debatter.. ^^

Jo det blir lite klarare för dig vad mina synpunkter är när det gäller allt detta sedan när du sett på debatterna.. Väldigt svårt att förklara något jag inte är expert på! hehe! ^^

marcus1987:

islams och kristendomens Gud skiljer sig åt, olika sätt man kommer till himlen, islam går emot kärnan i kristendomen och man har två olika storyn om Jesus. Det jag ville få sagt är att jag anser att det finns goda argument för både islam och kristendomen. Däremot kan ju inte båda vara sanna.

Jo, det är ju samma Gud enligt mig och alla muslimer, eftersom alla Profeter fått sina budskap från samma Gud, och alla Profeter lärt ut samma lära att tro på endast En Gud. Det är nog det med Jesus(as) som gör att kristna inte kan acceptera Muhammed(saw) som en älskad Profet, och Islam som en fortsättning på kristendomen. Och eftersom alla muslimer tror på alla Profeter som just Profeter,frid vare dem, och tror på de gamla oändrade texterna, och tror på att Koranen är de sista testamentet från Gud, så är det inte många muslimer som kan tänka tanken att Gud skulle göra sig till en människa. Då vi muslimer, inte kan tro på någonting som går emot Guds ord i Koranen... ^^

Religion är svårt! Men det är bra att förstå varandras religioner iallafall !

Vi kan åtminstonde hålla med om att det inte finns någon annan Gud än Gud![love]

Må Gud förlåta mig om jag sagt någonting fel, Må vi alla bli vägledda till den rätta vägen.. Amiin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ApgBlogg:

Vad menar du att Gud skulle bura in sig själv? Vardå? I helvetet eller ? Må Gud förlåta för alla lögner vi båda kanske säger.

Ok jag menade ju inte bokstavligt att Gud skulle bura in sig utan det var en jämförelse för att det ska bli lättare att förstå det att Gud kan frikänna oss från att dömas. Jag jämförde då Gud ska döma oss människor med då brottslingar blir dömda och kommer i fängelse.

ApgBlogg:

Jesus(as) sade bara sitt budskap till israeliterna, Muhammed(saw) däremot, eftersom han fick det sista budskapet, så spred han det själv genom att berätta för så många länder han kunde medan han levde.

Jag ser inte att det är något avgörande eller kritiskt om Jesus sade sitt budskap enbart till israeliterna och inte spred budskapet själv till andra folk. Huvudsaken är väl att budskapet spreds av någon.

ApgBlogg:

Må Gud förlåta mig om jag sagt någonting fel, Må vi alla bli vägledda till den rätta vägen.

Vill man bli säkrare på att man tror på sanningen så tycker jag man ska be till Gud om saken och att Gud ska visa en den rätta vägen om man kommit fel.

Ifall du vill lära dig mer om kristendomen och bibeln rekommenderar jag videon på youtube av en som heter Lee Strobel. Hans presentationer handlar om bibeln, Jesus, Gud, vetenskap för Guds existens men även lite om koranen och islam. Hans Internetsida är http://leestrobel.com/ och finns även videon under Video Channels på hans sida.


   
SvaraCitera

Enligt oss muslimer så lever Jesus och en dag kommer han ner till jorden och kommer ta sönder korset och säga att "Det var inte det jag sa att ni skulle följa, ni följde Satans fotspår och ni blev vilseledda. Jag är bara guds sändebud som Moses, Josef. Salamon och som Muhammed saw.
Det kommer att vara en chock för världen.

Jag menar inget illa men det vad vi muslimer tror på. [smile]


   
SvaraCitera

En sak till varför skulle gud ha en son sen få honom och lida och ta honom tillbaka??? Då betyder det att Gud är elak. Tänk logisk, varför skulle han göra så för ?


   
SvaraCitera