Aviseringar
Rensa alla

Islam och kritik


Ämnesstartare

Är det bara jag som är otroligt trött på hur Islam absolut inte får kritiseras?

Och att en Islamofob anses vara rasist?

Sure, kristendomen och andra religioner får LIIITE specialbehandlning av stat och medier, men att kritisera islam är ju t o m tabu!

Trots att denna religion varit grunden till en majoritet av terrorist-attacker och många andra konflikter i århundraden.

Att man pga rädsla mot våld eller att vara IPK inte kan kritisera denna skitreligion är fel.

ÄNDRAT 2009-06-12 18:07


   
Citera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Trots att denna religion varit grunden till en majoritet av terrorist-attacker och många andra konflikter i århundraden.

Ha? Det där är ju felaktigt.

Visa källa vid sådana påståenden.[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Trots att denna religion varit grunden till en majoritet av terrorist-attacker och många andra konflikter i århundraden.

Vadå grunden? Snälla kan man överdirva lite mer eller [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Trots att denna religion varit grunden till en majoritet av terrorist-attacker och många andra konflikter i århundraden.

Felfelfel. Terrorister har verkat GENOM Islam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kanske skulle ta och kolla upp lite fakta?

McKay, A History of world societies
Björn Kumm, Terrorismens historia
Gunnar Jervas, Terrorismens tid
Reuter Cristoph, My Life As A Weapon

Den sista är dessutom en tysk islamolog som fördjupat större delen av sin forskning i detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår mig inte på att man hävdar att det är tabu att kritisera islam när islam faktiskt blir kritiserat från olika håll väldigt ofta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Felfelfel. Terrorister har verkat GENOM Islam.

Motivera den åsikten isf.

Vad skulle de tjäna på att verka genom Islam? Ett behagligt liv levandes på endast det nödvändiga?

Det är som att säga att pershmerga skulle verka GENOM ideologin att kurderna ska ha ett eget land.

Partisaner/terrorister är inte konstiga enstöringar, dom är bara personer som med våld är beredda att försvara resten av befolkningens behov, eller vad dom tror dom behöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Du kanske skulle ta och kolla upp lite fakta?

Du kanske borde läsa koranen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Du kanske borde läsa koranen.

Jag har läst den.

Och där står det verkligen att islam har varit grunden till större delen av allt våld.[rolleyes]

Mordet på ryske tsaren år 1881 som begicks av ryska studenter har vi koranen att tacka för alltså 😀

Eller varför inte mordet på Bernadotte.

[rolleyes]

Du ger inga som helst källor till dina påståenden och därav är de noll värda.

tack och hej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Trots att denna religion varit grunden till en majoritet av terrorist-attacker och många andra konflikter i århundraden.

Koranen misstolkas fritt, förmodligen med flit, för att uppnå egna syften.

Det står visserligen någonstans att om man faller i strid så kommer man till Paradiset.

Å andra sidan står det också att man inte får döda oskyldiga/civila.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Motivera den åsikten isf.

Terroristerna använder sig utav Islam för att motivera terroristattacker och för att rekrytera/skapa sympatisörer. Hade stora folkmassan haft kristendom som gemensam sak så hade det varit kristendomen som dem verkade igenom.

Ta bara de "kristna" korstågen under medeltiden. För att rättfärdiga att man utvidgade sina imperium så rekryterade/slogs man i guds namn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Islam för att motivera terroristattacker och för att rekrytera/skapa sympatisörer.

Vad skulle de få ut av det?

Buddah:

Ta bara de "kristna" korstågen under medeltiden. För att rättfärdiga att man utvidgade sina imperium så rekryterade/slogs man i guds namn.

Man utvidgade inte med korstågen. Det var gamla områden som Moorerna och senare ottomanerna tagit från kristna, som senare försökte tas tillbaka.

Det är en väldigt gammal skuld och myt som lätt slås sönder om man läser om Moorerna och Ottomanska riket, kalifaten etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Det står visserligen någonstans att om man faller i strid så kommer man till Paradiset.

Det har jag läst på åtminstone 2 sidor i "koranens lära" eller vadfan översättningen kallas.

Nachac:

Å andra sidan står det också att man inte får döda oskyldiga/civila.

Det tror jag inte, minns du vilken sura?

passaro:

större delen av allt våld.[rolleyes]

Vet du vad en majoritet innebär? Över 50%. Sure, om än överdrivet, så behöver det inte innefatta mordet på bernadotte.

Så lär dig svenska innan du debatterar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Det tror jag inte, minns du vilken sura?

Tyvärr inte, men jag tror det är allmänt omdiskuterat.


   
SvaraCitera