Aviseringar
Rensa alla

Islam står för diskriminering?


Ämnesstartare

Innan jag fortsätter skriva måste jag, så att det inte blir några missförstånd, säga: Är inte rasist, jag älskar att träffa människor från hela världen och har lätt att tycka om dem. Sjukt att man ska behöva säga det men vill klargöra det så det är klart innan jag fortsätter!

Däremot tycker jag vi har ett problem som borde diskuteras. Var inne på sidan muslim.se för ett tag sen och jag måste erkänna, jag blev rätt skrämd. Av allt jag läste där så var det en sak jag reagerade mer på, nämligen det här:

"Förtydligande av den viktiga regeln: Det är haraam att ta kuffaar som nära vänner och beskyddare.",
http://www.muslim.se/fragorasvar/basgrundernaitron/232-foertydligande-av-den-vik...

Här står bland annat att det är förbjudet... "Att sätta dem i administrativa ställningar där de är chefer över muslimer och kan förödmjuka dem, bestämma över deras angelägenheter och hindra dem från att praktisera sin religion."

Tänk om kristna eller bara svenskar hade skrivit så om muslimer. Muslimer får aldrig vara chefer över icke-muslimer. Vad hade det varit om inte diskriminering???

Läste andra artiklar också, bland andra: "Min frus föräldrar är icke troende": http://www.muslim.se/fragorasvar/psykologiskaasocialaproblem/811-mina-frus-foera... där det står att det är OBLIGATORISKT att HATA de otrogna svärföräldrarna.

Asså seriöst. Det här funkar inte!


   
Citera

läskigt


   
SvaraCitera

Du får värdera varje musse du träffar på individuellt, precis som med alla andra.


   
SvaraCitera

Jag tror faktiskt att de flesta som kallar sig muslimer i Sverige har en tro som är lite mer "liberal" än den som den länkade hemsidan uppger.

Jag skulle alltså inte kalla muslim.se representativ för muslimer i Sverige eller ens den islamska tro muslimer i Sverige tillskriver sig.


   
SvaraCitera

jason:

som kallar sig muslimer

de är nog muslimer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du får värdera varje musse du träffar på individuellt, precis som med alla andra.

Självklart ska man ta varje person för vad den står för. Men vad står islam för? Om det här är det islam står för och även liberala muslimer har svårt att argumentera emot att det är så, då tycker jag det är skrämmande.


   
SvaraCitera

kärlekenframförallt:

Men vad står islam för? Om det här är det islam står för och även liberala muslimer har svårt att argumentera emot att det är så, då tycker jag det är skrämmande.

Ja, det är skrämmande. Jag har suttit hela kvällen och läst FAQ:n på hemsidan och jag blir rädd.

Ju mer jag läser desto mer benägen blir jag att förkasta hela den religionen.


   
SvaraCitera

kärlekenframförallt:

Men vad står islam för? Om det här är det islam står för och även liberala muslimer har svårt att argumentera emot att det är så, då tycker jag det är skrämmande.

Vissa delar är alldeles knasiga och framförallt kvinnoförnedrande och inte så djurvänliga, ja.


   
SvaraCitera

men passaro kommer säkert med en passande smiley snart, hämtar honom så att det går fortare.

passaro:


   
SvaraCitera

[tired]


   
SvaraCitera

jason:

Jag tror faktiskt att de flesta som kallar sig muslimer i Sverige har en tro som är lite mer "liberal" än den som den länkade hemsidan uppger.

+1

De flesta muslimer som kommer till Sverige möts av ett land som är väldig olikt deras eget och det tar tid att förstå sig på det nya, om man någonsin gör det. Många grundläggande värderingar skiljer sig stort mellan en muslim och en vanlig svensk.

Det svenska systemet bygger på individen. Vi tänker individualiserat. Skolan fostrar barn till fristående, starka individer. Svenskar tycker att man ”sköter sitt eget”. Känslan för gruppen är svag, även i familjen. För oss innebär begreppet familj, mamma, pappa och barn. När barnet lämnat föräldrarna bildar de en ny familj.

I det muslimska samhället tror jag aldrig man bildar en ”ny” familj. Man bara bygger på den man har med barnbarn, kusiner och svägerskor/svågrar. Barnen fostras till att ta hänsyn till familjen. Familjekänslan är enormt stark. En utbildning skaffar man sig för att gynna familjen. En ung kvinna har inte sex före äktenskapet för att inte vanhedra familjen. Man lämnar inte bort mormor när hon blir gammal, utan det är först då man börjar lyssna till henne.


   
SvaraCitera

kärlekenframförallt:

Självklart ska man ta varje person för vad den står för. Men vad står islam för? Om det här är det islam står för och även liberala muslimer har svårt att argumentera emot att det är så, då tycker jag det är skrämmande.

Om du bara visste vad kristendomen står för[ops]


   
SvaraCitera

kärlekenframförallt:

Tänk om kristna eller bara svenskar hade skrivit så om muslimer. Muslimer får aldrig vara chefer över icke-muslimer. Vad hade det varit om inte diskriminering???

Det finns sidor där kristna skriver liknande saker och icke-kristna och även sidor där svenskar skriver så om muslimer. Vad är problemet du vill diskutera, exakt?

En internetsida representerar inte vad alla muslimer tycker, på samma sätt som Svenskarnas Parti inte representerar vad alla svenskar tycker. Islam står inte för något särskilt, i likhet med alla andra större religioner omfattar den människor med kraftigt skilda åsikter som inte nödvändigtvis ens delar någon slags grundtro.


   
SvaraCitera

Panda:

Om du bara visste vad kristendomen står för[ops]

Att hänvisa till en gammal sagobok som inte tagits seriöst av kristna under flera hundra år är inte ett valid argument för att kristendomen kan likställas med islam. En religion utgörs av sina utövare, och då kristna inte ställer till med närmelsevis lika mycket som muslimer gör så finner jag det mycket osmakligt att man försöker bunta ihop dom och säga att "alla är lika goda kålsupare".

Du får gärna visa prov på att kristna idag skulle utgöra en lika stor fara för vår stabilitet. Har kristna åkt in i några torn? spräng upp något tåg? Eller sprängt sig själva i småbitar tillsammans med oskyldiga civila på folktäta offentliga miljöer?


   
SvaraCitera

kärlekenframförallt:

Men vad står islam för? Om det här är det islam står för och även liberala muslimer har svårt att argumentera emot att det är så, då tycker jag det är skrämmande.

Men alltså, det är på samma sätt som bibeln innehåller en jävla massa skit, som kristna har svårt att bortförklara på ett trovärdigt sätt. Typ, krossa alla icke-kristna, mer eller mindre, eller avrätta den som arbetar på en söndag och så vidare.

Om alla muslimer varit såpass radikala som muslim.se, då hade det varit ett stort problem. Nu är ju ökande religiositet ett problem oavsett, men oroa dig inte för att muslim.se skulle vara representativt för islam.

Ganthuc:

En religion utgörs av sina utövare, och då kristna inte ställer till med närmelsevis lika mycket som muslimer gör

Vartenda krig USA deltar i. Sprängda abortkliniker. Dödade bögar. Ku Klux Klan. Kvinnlig könsstympning och liknande skit i länder som Nigeria och Etiopien.

I SVERIGE är jag beredd att hålla med dig om att den genomsnittlige muslimen är mer fundamentalistisk än den genomsnittlige kristne, men att säga att kristna på ett globalt plan inte skulle ställa till med "närmelsevis" lika mycket känns lite väl att ta i.


   
SvaraCitera