Aviseringar
Rensa alla

Islam står för diskriminering?


Ganthuc:

Du får gärna visa prov på att kristna idag skulle utgöra en lika stor fara för vår stabilitet. Har kristna åkt in i några torn? spräng upp något tåg? Eller sprängt sig själva i småbitar tillsammans med oskyldiga civila på folktäta offentliga miljöer?

Kristna tenderar att vara rikare, därför spränger de bara andra, inte sig själva, och dessutom gärna från ett bekvämt flygplan.


   
SvaraCitera

Ganthuc:

En religion utgörs av sina utövare, och då kristna inte ställer till med närmelsevis lika mycket som muslimer gör så finner jag det mycket osmakligt att man försöker bunta ihop dom och säga att "alla är lika goda kålsupare".

Tror att det var KingGurka som skrev det i en annan tråd om att majoriteten av alla terrordåd som görs har gjorts av icke-muslimer?

KingGurka:

.

Eller?

Ganthuc:

En religion utgörs av sina utövare

Jag håller inte med dig. Dels ser jag själv kristendomen inte som en religion, men sen om vi säger att alla s.k religioner är religioner bara för att göra det enkelt, så håller jag inte med om ditt påstående.
Människan är en människa med fel och brister. Religionen i sig blir anklagad för att människan gör det i religionens namn. Vilket blir fel.
Rykten är enkla att sprida men svåra att stoppa, eller hur var det?


   
SvaraCitera

Knarko:

Tror att det var KingGurka som skrev det i en annan tråd om att majoriteten av alla terrordåd som görs har gjorts av icke-muslimer?

Och jag har i samma tråd påpekat att puttra irländare som spränger upp kiosker är obetydliga i den stora bilden. Det finns stora skillnader mellan separatiströrelserna och islamisterna.

Och nu ska vi se här.

KingGurka:

Vartenda krig USA deltar i.

Utveckla.

KingGurka:

Sprängda abortkliniker.

Sant.

KingGurka:

Dödade bögar.

Det är inom islam som homosexualitet är belagt med dödsstraff. Inte i västerländska länder.

KingGurka:

Ku Klux Klan.

Utveckla.

KingGurka:

Kvinnlig könsstympning och liknande skit i länder som Nigeria och Etiopien.

även om könsstympning är vanligt förekommande bland kopterna så praktiseras den främst bland muslimska grupper. Båda länderna har stora muslimska populationer. och utan närmre insikt så utgår jag ifrån att den är mer vanligt förekommande bland muslimer. Att tillägga finns det fler länder som av händelse råkar vara muslimer där könsstympning är är mer utbrett.

Ett bättre exempel kanske skulle vara Egypten. Även om jag är osäker på hur stor den kristna minoriteten är i landet.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Kristna tenderar att vara rikare, därför spränger de bara andra, inte sig själva, och dessutom gärna från ett bekvämt flygplan.

Saudierna är bra fattiga. Det är därför dom torkar sig med tusendollarssedlar och kör runt i rolls-royce och lägger sina pengar på moskeer runtom i världen medan man fortfarande dömer utefter en tusenårig mossig bok i sitt rättsväsende.


   
SvaraCitera

Ganthuc:

Utveckla.

USA är ett kristet land med kristen ledning som sysslar och sysslat med en hel del fuffens lite överallt i världen.

Ganthuc:

Det är inom islam som homosexualitet är belagt med dödsstraff. Inte i västerländska länder.

False dichonomy. Finns muslimska länder där homosexualitet är lagligt och kristna där det är förbjudet. Jämför Etiopien och Turkiet. "Västerländskhet" kommer inte in i bilden.

Ganthuc:

Utveckla.

Kristna som ställer till med grejer. Det du efterfrågade.

Ganthuc:

Att tillägga finns det fler länder som av händelse råkar vara muslimer där könsstympning är är mer utbrett.

Ja, framförallt för att det är fler fattiga länder där det utförs. Men absolut, könsstympning är vanligare inom islamska kulturer än kristna - det är dock inget fenomen isolerat till islam.


   
SvaraCitera

Islam står inte för diskriminering.

Finns idioter inom islam, som i allt annat.

Skulle inte tro att min granne skulle säga att hans religion står för diskriminering.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Ja, framförallt för att det är fler fattiga länder där det utförs. Men absolut, könsstympning är vanligare inom islamska kulturer än kristna - det är dock inget fenomen isolerat till islam.

Ursäkta mig, med det är felaktigt att säga "könstypning" för det står för en annan betydelse.

Det kallas att omskuren. En del starkt troende judar är också omskurna.

När det gäller kvinnor tas en del av skinnet bort för att skydda mot sjukdomar och för att hålla könsorganet rent.

Samma sak med pojkar och män. De skär sig endast en liten del av könsorganet för att ska vara rent.

Ex. En gg kom skolsystern till oss i mentors tiden och hade till uppgift att visa vilka sorters krämer pojkar skulle använda för att skydda könsorganet. Men när nån arab frågade något sa skolsystern att de som har blivit omskurna behöver inte sådana krämer för att den del är redan borta, med andra ord hålla rent.

Alltså att bli omskuren är för hälsans skull och det är ingen förnedringen.


   
SvaraCitera

Prinsen Darren:

Ursäkta mig, med det är felaktigt att säga "könstypning" för det står för en annan betydelse.

När det utförs på tjejer så kallas det könsstympning.


   
SvaraCitera

Till Gantu

då kristna inte ställer till med närmelsevis lika mycket som muslimer gör så finner jag det mycket osmakligt att man försöker bunta ihop dom och säga att "alla är lika goda kålsupare".

Du menar säkerligen att eftersom kristendomen har tappat mycket makt under 1600 talet samt antalet kristna troende minskade samt inflytande på människor så kunde människorna utveckla vidare obehindrat av prästerna. Kan nämna att det var kristendomen som påbörjade sina korståg mot Palestina, och det var minst två korståg minns jag.


   
SvaraCitera

isola:

När det utförs på tjejer så kallas det könsstympning.

Om det kallas könstypning, kan du förklara med länk eller något hur det går till i Islam?


   
SvaraCitera

Ganthuc:

Saudierna är bra fattiga. Det är därför dom torkar sig med tusendollarssedlar och kör runt i rolls-royce och lägger sina pengar på moskeer runtom i världen medan man fortfarande dömer utefter en tusenårig mossig bok i sitt rättsväsende.

Länk till klara bevis så jag tro på det med?


   
SvaraCitera

Prinsen Darren:

Om det kallas könstypning, kan du förklara med länk eller något hur det går till i Islam?

I vilken religion det än utförs så är det könsstympning när det utförs på tjejer.
Att ta bort klitoris är inte detsamma som att ta bort förhuden.


   
SvaraCitera

Det är otroligt viktigt att se vilken islamisk inriktning skaparna/användarna av muslim.se hör till. Det finns ofantligt många inriktningar, syn på religionen och livet inom islam och bland muslimer.

Bara av att kolla på bilderna/klicka runt lite skulle jag nog gissa på typ Saudimuslimer...


   
SvaraCitera

isola:

I vilken religion det än utförs så är det könsstympning när det utförs på tjejer.
Att ta bort klitoris är inte detsamma som att ta bort förhuden.

Eftersom jag är ingen utbildad expert om vad gäller könstypning får jag fråga dig mer avancerade svar, ex att texten ska innehålla länk?


   
SvaraCitera

Muslim.se skaparna är sunni muslimer. Enligt mig så är sunni muslimer den enda rätta vägen medan de andra är ogiltiga för politiska mål, ex Iran som styrs av shi-iska sharia lagar.


   
SvaraCitera