Aviseringar
Rensa alla

Islam - vad säger Islam/Koranen?


Ämnesstartare

Anura: står det så nu med?

Vad menar du med "nu med"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Vad menar du med "nu med"?

är det vad det står i koranen? I bibeln står det inte så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: är det vad det står i koranen? I bibeln står det inte så.

Det är citat ur Koranen. Översättningen i de citaten är lite förenklad, den riktiga översättningen är mer poetisk och lite svårare att greppa men betydelsen av orden är samma.

Du kan slå upp citaten själv om du vill här på denna sajt där de har översatt Koranen till svenska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: I bibeln står det inte så.

I Gamla testamentet i Bibeln står det en hel del om hur brutal man bör vara mot otrogna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

I Gamla testamentet i Bibeln står det en hel del om hur brutal man bör vara mot otrogna.

precis. men de gör inte de längre?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: precis. men de gör inte de längre?

Eftersom det Nya testamentet har tillkommit. Det finns ingen sådan motsvarighet för Koranen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Nummer 1, Koranen ska helst inte översättas. Nummer 2, det är fel att ta citat direkt ur luften helt kontextfritt, läs koranen eller ha i alla fall med hela versen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Precis!!!!! De använder inte exakt samma ord men meningen är densamma - dvs är det okej att avrätta icke-troende helt plötsligt.
Just
like
that! boiiiiiii, now scram vill inte höra mer västerländsk antiislampropaganda


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagge: Nummer 1, Koranen ska helst inte översättas. Nummer 2, det är fel att ta citat direkt ur luften helt kontextfritt, läs koranen eller ha i alla fall med hela versen.

Den kan översättas då arabiska är ett språk. Om du vill försvara verserna peka exakt vart och vilket sätt de har tagits ur kontext och misstolkats, annars tror jag dig inte.


   
SvaraCitera
mynona

Razor:

Alltså, visst är Islam fredens religion dock inom den muslimska världen bland de rättroende. De otrogna ingår inte i denna fredens pakt.

Anser mig inte vara någon auktoritet eller expert, men just här tror jag mig veta att man med "otrogna" i islam menar icke-monoteister: judar och kristna anses alltså höra till de trogna precis som muslimerna, eftersom de alla är abrahamitiska monoteister som tror på samma gud. Historiskt sett har det som regel också rått en relativ tolerans för judar-kristna i muslimska länder - det enda de behövde göra var att liksom judar i kristna länder få sin tro beskattad. Inte för att de gör saken bättre för moderna ateister/ flumandliga förstås. 
Känner mig inte mer benägen att försvara islam än att försvara kristendomen dock :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Inte för att de gör saken bättre för moderna ateister/ flumandliga förstås.

hur ser de på buddhister d?


   
SvaraCitera
mynona

Anura:

hur ser de på buddhister d?

Jag vet inte hur man ser på buddhister i koranen. Den "rena" buddhismen har inga gudar alls, men den tillhör inte de tre abrahamitiska religionerna, och som jag förstår saken, så är det de tre religionerna: Judendomen, kristendomen och islam, som godkänns som icke otrogna. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Den "rena" buddhismen har inga gudar alls

precis.

mynona: Jag vet inte hur man ser på buddhister i koranen.

Har ju inte varit många konflikter mot buddhister?


   
SvaraCitera
mynona

Anura: Har ju inte varit många konflikter mot buddhister?

Man kände nog inte till mycket om buddhister när koranen skrevs. Buddhismen verkar inte respekteras särskilt mycket genomsnittligt i mellanöstern med tanke på vad jag har läst om hur hembiträden från det buddhistiska Fjärran Östern behandlas där, behandling som av arbetsgivarna har berättigats med att de är just buddhister, men då talar vi om skillnanden mellan islam som den är i koranen och islam som den ofta tillämpas och där vill jag nog inte sticka min fot. Det är ju inte vad tråden handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Anser mig inte vara någon auktoritet eller expert, men just här tror jag mig veta att man med "otrogna" i islam menar icke-monoteister

Är det inte snarare så att det bara rör monoteister som tror på den Abrahamitiska guden?


   
SvaraCitera