Aviseringar
Rensa alla

Islams syn på kvinnor?


Ämnesstartare

Har alltid haft för mig att Islam, som religion har en snedvriden syn på kvinnan. Att kvinnan skulle vara en sorts ägodel, tillfredställa mannen och är lite som ett husdjur. Har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar? 
Är detta sant vet jag inte hur mycket jag respekterar Islam som religion längre.


   
Citera
Ämnesstartare

Alla abrahamitiska religioner (kristendom, judendom, islam) är mer eller mindre patriarkala och föreskriver att männen ska kontrollera "sina" kvinnor på olika sätt. De måste klä sig på ett sätt som inte frestar männen, vara oskulder och inte ha sex förrän de gifter sig (om de har det betraktas de som befläckade) etc. etc. Sen kan man väl tolka de heliga skrifterna inom respektive religion lite hur man vill, men att de har använts och dessvärre fortfarande används för att kraftigt inskränka kvinnors fri- och rättigheter torde ju inte vara särskilt kontroversiellt att påstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ur koranen:

Sura 4:34: "Männen skall ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har givit dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor [i försvaret av de svagare].

Sura 33:59: Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar och till [alla] troende kvinnor - att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplagg på så sätt att de lättare blir igenkända [som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande.

Sura 2:223: Edra hustrur är för er [som] en åker; beträd därför er åker när och som ni önskar - men sörj [först] för era själar.

Kvinnor ska svepa om sig med kläder för att inte bli ofredade. Ens hustru är en åker som mannen får beträda som han önskar. Visar kvinnor illvilja är det tillåtet att tillrättavisa dem handgripligen. Där har du islams kvinnosyn som tyvärr praktiseras i stor grad i det muslimska civilsamhället. Både i Sverige men kanske framförallt i den muslimska världen.

Det som skiljer islam från exempelvis kristendomen, som också har väldigt mycket tveksamma budskap, är att deras heliga bok koranen är guds ord medan bibeln bara är tolkningar av guds ord. Det finns alltså större utrymme för att välja bort segment när det gäller kristendomen än vad det gör när det gäller islam. Det som också skiljer religionerna är att den kristna världen genomgått upplysningstiden då religionen ifrågasattes, medan den muslimska världen aldrig gjorde detta. Man kan därför säga att islam generellt ligger ett par hundra år bakom kristendomen.

Slutligen ska man naturligtvis komma ihåg att det finns undantag när det gäller alla religioner. Muslimer som är precis som vilken svensk som helst. Kristna som är lika fruktansvärda som de värsta islamisterna. Men det är ingen slump att det just är inom islam och inom den muslimska världen som dessa antidemokratiska åsikter är mest utbredda. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför ska man respektera en religion förresten? Räcker det inte med att respektera människor och värna om att de ska få tro på vad de vill?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Religioner (ofta i samarbete med samhället i stort) och i synnerhet de abrahamitiska religioner tycks ofta ha varit väldigt intresserade av makt över kvinnliga underliv på ett eller annat sätt.
 När det gäller islam så kan man precis som med de allra flesta trossystem utöver extremer så som Jehovas vittnen och scientologerna hitta flera varianter och variationer. Det är som svårt att säga att något mångdimensionellt som en världsreligion måste vara brutalt kvinnoförtryckande på det sätt jag antar du tänker på. Du känner kanske till berättelsen om Malala Yousafzai den pakistanska flickan och aktivisten för flickors rätt att gå i skolor som sköts i huvudet av talibanerna, hon är sunnimuslim men ställer för den sakens skull inte upp på talibanernas djupt reaktionära kvinnosyn. Men många gånger kan man säga att islam i något slags växelverkan med ännu äldre, tröga  institutioner  verkat ganska fjättrande kvinnor ja.
    Dessutom kan religion som fenomen i största allmänhet hindra en människa från att försöka välta omkull till sin natur fjättrande överbyggnader då man antar att dessa ingår i något slags gudomlig ordning, oavsett om det handlar om klassrelationer, patriarkat eller vad det nu må vara. Religionen kan verka som imaginära blommor på ens kedjor för att parafrasera Karl Marx lite.
   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra:
Varför ska man respektera en religion förresten? Räcker det inte med att respektera människor och värna om att de ska få tro på vad de vill?

Jo det är klart. Men ville vara tydlig med att jag inte föraktar ett visst folk eller annat då allting nuförtiden kan tolkas som rasism på ett eller annat sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

titanicfanatic:

Jo det är klart. Men ville vara tydlig med att jag inte föraktar ett visst folk eller annat då allting nuförtiden kan tolkas som rasism på ett eller annat sätt.

Det gäller att göra skillnad på ideologier och människor. Jag kritiserar ideologin islam. Jag tycker att islam är hemskt, farligt och antidemokratiskt. Jag kommer kämpa för att minska islams spridning. Däremot betyder inte det att jag är emot varenda muslim eller har något personligt mot individerna. Jag ser det ungefär på samma sätt som jag ser politiska meningsmotståndare. Jag avskyr miljöpartiet och deras, i mina ögon, skadliga politik. Jag kommer arbeta för att miljöpartiets politik får så lite spridning som möjligt. Men! Det betyder inte att jag har något personligt mot varenda miljöpartist i Sverige. Gäller att skilja på person och åsikt. Åsikter ska man kritisera hur mycket man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W:
Det gäller att göra skillnad på ideologier och människor. Jag kritiserar ideologin islam. Jag tycker att islam är hemskt, farligt och antidemokratiskt. Jag kommer kämpa för att minska islams spridning. Däremot betyder inte det att jag är emot varenda muslim eller har något personligt mot individerna. Jag ser det ungefär på samma sätt som jag ser politiska meningsmotståndare. Jag avskyr miljöpartiet och deras, i mina ögon, skadliga politik. Jag kommer arbeta för att miljöpartiets politik får så lite spridning som möjligt. Men! Det betyder inte att jag har något personligt mot varenda miljöpartist i Sverige. Gäller att skilja på person och åsikt. Åsikter ska man kritisera hur mycket man vill.

Det var så jag menade och tänkte också. Du satte lite bättre ord på det. Kommer dock inte kämpa för spridningen av vissa partier eller så, bara inte vara positiv till det. Känns lite överdrivet på något sätt.


   
SvaraCitera

när ska västerländska män fatta att dom är sjukt osofta mot kvinnor själva? 
blicka inåt innan ni smutskastar andra pliz.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det du inte verkar förstå är det att det NW och dazed säger är deras egna åsikter och tankar

ur koranen  

"[The Quran 17:36] You shall not accept any information, unless you verify it for yourself. I have given you the hearing, the eyesight, and the brain, and you are responsible for using them."

Läs en bra bok och skaffa dig din egen uppfattning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du är ju inte helt ute och cyklar. Sant är att islam främjar för kvinnors verkan i det traditionella samlivet, men exakt vart man vill dra gränsen till när detta övergår i förtryck är ju lite upp till en själv. Utefter västerländsk moralfilosofi finns det väl mycket som går att anmärka på i islamska länder.

Där modernitet brytit ny mark och religion förlorat sin inverkan över vanliga människors liv så har också kvinnan lyckats inta en friare roll. Exempel på de finns ju, men är långt, långt färre än sin västerländska motsvarighet där den råder i varje land. Och där den existerar så är den med största sannolikhet inte lika utbredd eller "fulländad" som i väst. Dvs, kvinnor i moderna muslimska länder är nog mindre frigjorda än i moderna västerländska länder.

Därtill befinner sig den musliska världen i en radikaliseringsprocess där islam fått en bredare politiskt kraft, mycket tack vare den breda allmogen som fortfarande är religiöst lagda och upplevt ett demografiskt uppsving under tidigare decenniers progression. Så de kvinnovänliga alternativen, som var få på förhand håller även på att bli färre just nu.

stereo total: när ska västerländska män fatta att dom är sjukt osofta mot kvinnor själva?
blicka inåt innan ni smutskastar andra pliz.

Tror du att det endast är män som beter sig illa till det motsatta könet eller kan situationen vara tudelad?


   
SvaraCitera

Weeaboo: Tror du att det endast är män som beter sig illa till det motsatta könet eller kan situationen vara tudelad?

nej, jag vet såklart att det finns sviniga kvinnor också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

10352376_10152558411232752_6872785559012


   
SvaraCitera

handlar väl mer om kultur överlag. i de länder där kvinnor har jävligt låg status är det inte bara muslimer som upprätthåller den bilden, utan _ALLA_ som bor i landet. så skulle säga att det är mer kulturellt

+

stereo total:
när ska västerländska män fatta att dom är sjukt osofta mot kvinnor själva? 
blicka inåt innan ni smutskastar andra pliz.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:
när ska västerländska män fatta att dom är sjukt osofta mot kvinnor själva? 
blicka inåt innan ni smutskastar andra pliz.  

När ska västerlänska kvinnor fatta att de också är osofta?  Sover


   
SvaraCitera