Aviseringar
Rensa alla

Israel-Palestina konflikten


Ämnesstartare

Vilka är dem utlösande faktorerna och hur ser ni på den moderna konflikten?

Håller på att göra ett arbete om detta och är intresserad av andras åsikter då jag försöker att få in så många synsätt som möjligt.Glad


   
Citera

Israel använder övervåld och ockuperar Västbanken, Gaza och Golanhöjderna medan Palestinierna haft chanser till fred men inte velat gå med på dem. Dessutom är Hamas och olika terrororganisationer aktiva på Palestinska områden.
Hur som helst skulle väl en tvåstatslösning vara den bästa för judarna och araberna kan tydligen inte samarbeta alls. (Egentligen var det ingen bra idé att grunda Israel just i Mellanöstern, fast det hör kanske inte hit direkt).


   
SvaraCitera

Utlösande faktorer är gruppernas historiska koppling, förintelsen i Europa, arabernas ovilja till samarbete, Israels ockupation som en konsekvens, arabernas ständiga anfall mot Israel och år av polarisering mellan israeler och palestinier. 

Utifrån nuvarande situation stödjer jag Israel, även fast det med den historiska kontexten i beaktande känns svårt. 


   
SvaraCitera

Jag stödjer Palestina till 100% tycker att palestinierna ska få tillbaks sitt land Israel använder övervåld och behandlar palestinier som skit 


   
SvaraCitera

Knepig konflikt det där. Det bästa vore ju om Israel och Palestina kunde enas om en tvåstatslösning, men jag har svårt att se den dagen komma.


   
SvaraCitera