Aviseringar
Rensa alla

Israel vs Palestina vilka hejar du på?


Palestina är den rättmätige staten.

Israel är en skam för världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

presidente: Israel

enda logiska och moraliska alternativet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Palestina är den rättmätige staten.

varför?


   
SvaraCitera

Jag hejar inte på någon men jag säger som så att mycket hänger på Israel. En tvåstatslösning är en lönlös tanke idag, det skulle i så fall ha gjorts för länge sedan, saker har gått för långt vad jag förstått från vad jag läst såväl som frågat mig fram. Nu står landet och väger mellan ett apartheidlikande Storsrael eller en modern, pluralistisk demokrati på riktigt. Vad svaret blir är högst oklart idag.


   
SvaraCitera

Palestina är ju totalt uteslutet så jag lägger min röst på Israel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Jag hejar inte på någon men jag säger som så att mycket hänger på Israel.

Nej det hänger på Palestina. De är de som driver konflikten 

dazed: eller en modern, pluralistisk demokrati på riktigt. Vad svaret blir är högst oklart idag.

Tror inte det skulle funka med tanke på att Palestinier lär sig från barnsben att judar är onda och ska förgöras.


   
SvaraCitera

Att "heja" på någon i den konflikten känns i min värld inte så passande med tanke på vilka förödande konsekvenser varenda liten förändring i balansen mellan dem får för människor. Konflikten utspelar sig ju inte vid förhandlingsbordet direkt utan i högsta grad hos respektive sidas befolkningarna. 

En offensiv från ena sidan svaras ju alltid med en offensiv från andra sidan och således ännu fler civila dödsoffer.


   
SvaraCitera

presidente:                   ingen  

Eller jag vill ha en tvåstatslösning enligt gränser som är bestämda och ett delat Jerusalem. 


   
SvaraCitera

presidente: Nej det hänger på Palestina. De är de som driver konflikten

Jag tycker personligen inte att det går resonera så. Israel upprätthåller vad världssamfundet flera gånger har identifierat som en illegal ockupation och bedriver en likdels illegal kolonisation- och bosättningspolitik på ett annats folks mark - det är konfliktens kärna. Sedan så finns som Niklas skriver mycket av konflikten i medvetandet hos respektive befolkning och en växelverkan dom emellan där hatet får gro på båda sidor.


   
SvaraCitera

presidente:

varför?

För att de var inte en judisk stat som förtrycker muslimer och kristna innan andra världskriget. Vad ger rika judar sig rätt att köra bort folk från sina hem och införa sina lagar och bestämma över dem?


   
SvaraCitera

Fan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Jag tycker personligen inte att det går resonera så. Israel upprätthåller vad världssamfundet flera gånger har identifierat som en illegal ockupation och bedriver en likdels illegal kolonisation- och bosättningspolitik på ett annats folks mark det är konfliktens kärna. Sedan så finns som Niklas skriver mycket av konflikten i medvetandet hos respektive befolkning och en växelverkan dem emellan där hatet får gro på båda sidor.

det är i och för sig sant.  men det är Palestina har sagt nej till alla fredsförhandlingar.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:

För att de var inte en judisk stat som förtrycker muslimer och kristna innan andra världskriget. Vad ger rika judar sig rätt att köra bort folk från sina hem och införa sina lagar och bestämma över dem?

samma rätt som gav de muslimska araberna den rätten att göra så en gång i tiden.


   
SvaraCitera
Draug

presidente: Ingen

Det lär inte bli fred där under våran livstid ändå.


   
SvaraCitera