Aviseringar
Rensa alla

istället för alla tusentals viktminskningstrådar...


Ämnesstartare

... som alla egentligen har samma svar.
Ingen osm inte har ohälsosamt högt bmi behöver banta. Däremot kan man ta hand om sin kropp genom att tillföra det kroppen vill ha och behöver.

Kroppen behöver ett visst antal kalorier, vitaminer och mineraler per dag för att fungera. Vissa människor behöver mer och andra mindre energi än genomsnittet. Man bör hålla sig mellan 1500 och 2000 kcal som absolut minst. Om man ändå tycker att man är jättetjock, vad gör man då?

Se över vad du äter. Äter du näringsfattig mat med mängder av fett och socker, försök gå över till bättre mat. Husmanskost eller liknande.

Byt ut godis på alla dagar utom lördag, till grönsaker.

Minska datoranvändandet. Vår kropp vill allra helst vara ute och i rörelse en timme per stillasittande datortimme.

Tycker du att du är jättetjock fastän ditt bmi är under 20 måste du ta kontakt med en vuxen. En lärare på skolan, skolsyster, kurator eller dietist. Kanske har du en tränare i någon sport på fritiden?

Det viktigaste är ändå att äta ordentligt. Får kroppen inte i sig tillräckligt med bra saker och energi blir man mager och ful. Det vill man inte. Hoppa inte över måltider utan ät normalstora portioner. Äter du lite sallad till lunch kommer mest troligt ditt blodsocker falla, du blir arg, trött och sötsugen.

ÄT MAT
Image


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

bara klistra tråden och låsa alla andra [cheers]


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

Äter du näringsfattig mat med mängder av fett och socker

den är inte näringsfattig med tanke på att den har högt energiinnehåll=näringsrik. dock kan den vara fattig på vitaminer.

Postorderhoran:

Husmanskost eller liknande.

svensk husmanskost är rätt fet... men klart det är bättre att äta det än snabbmat.


   
SvaraCitera
time
 time

Nu klistrade jag tråden i min iver för att jag blev så fruktansvärt glad över det här hälsosamma initiativet och hoppas att alla med BMI 0-24 kan ta till sig denna information, för det är livsviktigt.

Tack postis. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

den är inte näringsfattig med tanke på att den har högt energiinnehåll=näringsrik. dock kan den vara fattig på vitaminer.

tänker näring = bra saker som ej är fett
är dock väldigt dålgi på ord
tror jag tänkte på "ät mat istället med många viktiga näringsämnen"

lr nåt
men d e du o inte ja som har en idrottsgymnasieutbildning (antalgien kostläraockså?) i bagaget [crazy]

Blivande_japan:

svensk husmanskost är rätt fet... men klart det är bättre att äta det än snabbmat

skrev nog ej d i texten, men husmanskost är ju bättre än snabbmat, halvfabrikat och chips som mellanmål.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

den är inte näringsfattig med tanke på att den har högt energiinnehåll=näringsrik. dock kan den vara fattig på vitaminer.

det beror på vem du frågar vad "näring" är, men jag skulle nog säga att tomma kalorier är just tomma kalorier och inte "näring"


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

tänker näring = bra saker som ej är fett

fast.. så är det ej[no-no]
+ fett är inte dåligt i bra former, dessutom behöver kroppen fett

Postorderhoran:

lr nåt
men d e du o inte ja som har en idrottsgymnasieutbildning (antalgien kostläraockså?) i bagaget

gör det väl inte mer rätt..?[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

just d
vegetarisk kost tycker många kroppar om, men det är lite klurigt innan man kommit på vad man sk aäta för att ersätta köttets proteiner på bästa sätt!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Blivande_japan:

gör det väl inte mer rätt..?

menar ju att visst, gå fram o säg hur det ska vara då jag faktiskt inte har någon utbildning här utan endast en hjärna med förnuft i. är ju mkt möljligt att jag har fel på detaljer.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

menar ju att visst, gå fram o säg hur det ska vara då jag faktiskt inte har någon utbildning här utan endast en hjärna med förnuft i. är ju mkt möljligt att jag har fel på detaljer.

ehm.. okej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker den här tråden är ett bra initiativ, fast jag skulle gärna se att den innehöll lite mer konkret information.

timeisrunningout:

hoppas att alla med BMI 0-24 kan ta till sig denna information, för det är livsviktigt.

Men BMI är ju ett jätteskräpigt mått på övervikt. Det är inte ens avsett att användas för individer.


   
SvaraCitera
time
 time

mediakatt:

Men BMI är ju ett jätteskräpigt mått på övervikt. Det är inte ens avsett att användas för individer.

Uuurk du har rätt. Ibland skriver jag utan att tänka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Uuurk du har rätt. Ibland skriver jag utan att tänka.

Jag håller btw på att skriva ihop en allmän infotråd till äs-forumet, det var lite ont om sådana i det. Har du tid och lust att kika på den när jag är klar och se om jag har missat något viktigt eller sagt något korkat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

Minska datoranvändandet. Vår kropp vill allra helst vara ute och i rörelse en timme per stillasittande datortimme.

[sad]


   
SvaraCitera
time
 time

mediakatt:

Har du tid och lust att kika på den när jag är klar och se om jag har missat något viktigt eller sagt något korkat?

Apselut, hojta till när den är klar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tips för att undvika småätning på kvällen:
ät ordentligt kvällsmat. Borsta sedan tänderna senast nio. Av någon anledning tar det emot att äta när man har nyrena tänder.


   
SvaraCitera