Aviseringar
Rensa alla

iTunes och å, ä, ö


Det funkar för mig :o.. tror jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

intressant dock.

Något för er datornördar att ta reda på [cute]


   
SvaraCitera

ClosingTime:

foobar är snyggt om man skinnar det, otroligt osmidigt däremot. Winamp är äckligt. iTunes är the shit.

vad är det som är osmidigt med foobar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

vad är det som är osmidigt med foobar?

Så vitt jag minns är det vanligare att artister och låtar inte döps korrekt, det är mer omständigt med albumbild, jobbigare sökfunktion (vill jag minnas), jobbigare att skinna.


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Så vitt jag minns är det vanligare att artister och låtar inte döps korrekt, det är mer omständigt med albumbild, jobbigare sökfunktion (vill jag minnas), jobbigare att skinna.

jag använder varken auto-tagging eller sökfunktionen, så det kan jag inte uttala mig om, men annars tror jag bara att du är för fast i hur du tänker dig att det ska fungera.

jag har inga problem alls med foobar, och dessutom tar det upp cirka en tusendel så mycket minne som iTunes, smittar inte ner datorn med en massa skit (iTunes helper..) och försöker inte få mig att köpa låtar från apples musikaffär.

(nämnde jag att det kan konvertera låtar till vilket format som helst?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

och försöker inte få mig att köpa låtar från apples musikaffär.

Har inte sett till det sedan jag installerade det, äckligt lätt att "stänga av".

Rodja:

jag använder varken auto-tagging eller sökfunktionen, så det kan jag inte uttala mig om

Du taggar låtarna själv menar du? Det skulle jag nog aldrig orka.

Rodja:

(nämnde jag att det kan konvertera låtar till vilket format som helst?)

Tankar enbart mp3, annat format är överflödigt i min värld.

Rodja:

men annars tror jag bara att du är för fast i hur du tänker dig att det ska fungera.

Ja, det ska vara bekvämt. Jag var mer van vid foobar-stuket (Winamp som jag använde i flera år innan är enligt mig mycket mer likt foobar än iTunes). Sedan upptäckte jag iTunes och fastnade.


   
SvaraCitera
Åtta

ClosingTime:

Något för er datornördar att ta reda på [cute]

Aningen svårt att göra det när inte källkoden finns tillgänglig.


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Du taggar låtarna själv menar du? Det skulle jag nog aldrig orka.

hur pass bra funkar det, då?

ClosingTime:

Tankar enbart mp3, annat format är överflödigt i min värld.

[no-no]

i alla fall, faktum kvarstår: jämfört med både foobar och winamp använder itunes enorma mängder RAM, och det plus finesser som itunes helper gör att jag aldrig skulle gå tillbaka till det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

hur pass bra funkar det, då?

Du menar i iTunes? Var ett tag sedan jag använde foobar, men när jag gjorde det och la till låtar döptes de ofta fel. I iTunes blir det rätt till 99% typ.

Rodja:

enorma mängder RAM

Har aldrig stört mig, som ändå bara har 1,5 gb, de med bra datorer bör inte märka av det alls.


   
SvaraCitera

ClosingTime:

Du menar i iTunes? Var ett tag sedan jag använde foobar, men när jag gjorde det och la till låtar döptes de ofta fel. I iTunes blir det rätt till 99% typ.

och hur fungerar det? utgår det från filnamnet eller från information från nätet eller vad?

måste kollas upp

ClosingTime:

Har aldrig stört mig, som ändå bara har 1,5 gb, de med bra datorer bör inte märka av det alls.

jag har 1 gb, men egentligen är det mest en principfråga. känns bara efterblivet att ha ett sånt monsterprogram för den uppgiften.


   
SvaraCitera
Åtta

Rodja:

och hur fungerar det? utgår det från filnamnet eller från information från nätet eller vad?

De använder väl ID3 taggar, antar jag. Att utgå ifrån filnamnet kan ju vara bland det dummaste som finns.


   
SvaraCitera

Åtta:

De använder väl ID3 taggar, antar jag. Att utgå ifrån filnamnet kan ju vara bland det dummaste som finns.

?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

fatar ej [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodja:

och hur fungerar det? utgår det från filnamnet eller från information från nätet eller vad?

Åtta har redan svarat ser jag, och det stämmer som han skriver. Samt att jag bara måste hålla med om att det vore weird att utgå ifrån filnamnet.

Rodja:

känns bara efterblivet att ha ett sånt monsterprogram för den uppgiften.

Monsterprogram är att ta i, oneligen, eftersom allt flyter för mig som har en skräpdator. Samt att jag använder ett program som tar mer minne, om programmet i fråga är bättre.


   
SvaraCitera
Åtta

Rodja:

?

http://en.wikipedia.org/wiki/ID3

Om man utgår från filnamnet så kan ju Britney's nya hit bli "Snopprumpa - Under my fellatio", förutsatt att personen som döpt filen är tillräckligt infantil. Eller om den heter: "<låtnamn>.mp3", hur ska programmet veta vilken artist det är? Och vilket album låten tillhör?

Det vettiga musikspelare gör är att kolla ID3-taggarna för att få fram låtinformation. Sedan har vissa musikspelare utökad funktionalitet så att de sedan använder någon databastjänst för att få fram albuminformation gällande albumet låten tillhör.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det vettiga musikspelare gör är att kolla ID3-taggarna för att få fram låtinformation. Sedan har vissa musikspelare utökad funktionalitet så att de sedan använder någon databastjänst för att få fram albuminformation gällande albumet låten tillhör.

men nu handlar det ju om program som skriver taggar åt låtar, alltså, öh, någon här har missförstått något


   
SvaraCitera