Aviseringar
Rensa alla

"Jämställd" festival.


VÄLKOMMEN TILLBAKA, SA IAG


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

Untouchable:

Du menar alltså att du tycker att det är bra som det är och att representationen av personer med kvinnlig könstillhörighet är acceptabel?

Så om 10% av alla artister är kvinnor så ska väl bara 10% av artisterna på en festival också vara kvinnor? Håller du med?


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

Untouchable:

Det är en väldigt hög siffra. Vad är din reflektion beträffande detta?

Jag lyssnar mest på rock, så det är inte så konstigt att det nästan bara är män.Hade jag däremot lyssnat på disney-pop så skulle det nog vara mer 50/50


   
SvaraCitera

GraGo:

Det skulle vara fel om 90% av de bästa artisterna var män och att det ändå är 50/50 på festivalerna, då har ju väldigt många kvoterats.Sedan tycker jag att man ska få göra en festival där män inte ens är tillåtna om man vill utan att det ringer från DO, men då gäller det även tvärtom.
När jag säger bästa artisterna så menar jag de som publiken helst vill se, dvs. de som drar in mest pengar.

Har jag missat nåt, vem snackade om kvotering? Jag har uppfattat det som att man vill starta en särskild festival där antalet kvinnor och män är jämviktigt, det behöver väl nödvändigtvis inte innebära kvotering?

Vilken tönt ringde DO? Frågar du mig så ska man få ha vilken festival man vill. 

Som jag uppfattar det så finns det ett antal personer som inte känner att de befintliga festivalerna uppfyller deras behov och att de därför ämnar starta en ny festival som gör det. Det tycker jag är konstruktivt och ambitiöst, hur dem vill utforma sin festival angår inte mig då jag inte kommer gå på den då jag inte går på festival.

Varför uttrycker du dig inte sakligt och faktiskt skriver det du menar då?


   
SvaraCitera

GraGo:

Jag lyssnar mest på rock, så det är inte så konstigt att det nästan bara är män.Hade jag däremot lyssnat på disney-pop så skulle det nog vara mer 50/50

Jag tycker du ska vara glad att du har möjlighet till att lyssna på musik du uppskattar. Det finns ju länder med stolliga religiösa lagar som hindrar medborgarna från att göra just detta. 


   
SvaraCitera

amsi:
VÄLKOMMEN TILLBAKA, SA IAG

TACK


   
SvaraCitera

kvaliteten styr ändå inte utbudet som det är nu, och fungerar idén marknadsmässigt så gör den.

vad finns att bli upprörd över? du verkar anse privat ekonomiskt risktagande vara etiskt förkastligt, men det är en helt annan fråga.


   
SvaraCitera

Det handlar väl mest om en attiyd-fråga och om normer inom musiksfären. För det finns lika mycket bra kvinnliga artister som manliga, men de syns inte. Och om vi ska kunna ändra på det måste frågan tas upp, inget stolleri i detta! Icke!


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

Untouchable:

Jag tycker du ska vara glad att du har möjlighet till att lyssna på musik du uppskattar. Det finns ju länder med stolliga religiösa lagar som hindrar medborgarna från att göra just detta. 

Javisst, men vad har det med ämnet att göra?


   
SvaraCitera

Men allt handlar inte om kön. Jisses. Det är inte så att jag lyssnar på t.ex Zeppelin för att jag attraheras av män. Endast. Hade Zeppelin haft kvinnliga artister, endast, hade jag ändå lyssnat på dem. PGA musiken. Men seriöst är verkligen detta folk går runt och tänker på? Njut av musiken istället jävla merda


   
SvaraCitera

GraGo:

Javisst, men vad har det med ämnet att göra?

Jag vet inte längre. Ytterligare en förgrenad diskussion.


   
SvaraCitera
fuling

Är det bara jag som lever under uppfattningen att kvinnor generellt sätt gillar manliga artister mer än kvinnliga? 

Men.. Ja.. Anti-sexism som om och om och om igen tas till nya nivåer med på dumma sätt.


   
SvaraCitera

tevepro:
Du fattar iofs inte min poäng här. Finns många duktiga kvinnliga
musiker som skulle kunna ta samma plats om de fick lov av de som styr
branschen. Att det är massa män där ute och tjänar pengar på musiken är
inget fel, men det säger absolut ingenting om att kvinnor skulle eller
inte skulle kunna göra samma sak. Det du beskriver är en
konkurrenssituation mellan könen som är biased till att börja med,
eftersom branchen kontrolleras av män.

Okej. jag tror inte jag missuppfattat dig alls men jag har lite frågor här.

1) Vad är det som får dig att tro att musikbranchen (som drivs av män) misskrediterar kvinnor?

2) På vilket sätt är det ett problem att musikbranchen drivs av män?

fuling: Är det bara jag som lever under uppfattningen att kvinnor generellt sätt gillar manliga artister mer än kvinnliga?

Det är nog svårt att gilla kvinnliga artister mer än manliga hursom just nog för att det faktiskt finns så få bra kvinnliga artister och som dessutom gör något annat än att sjunga.


   
SvaraCitera