Aviseringar
Rensa alla

Jämställdhet - den eviga lönefrågan


Tickstart:

Kvinnor är mångfacetterade, bära är väl knappast det enda de inte duger till (skämt åsido)
Att blanda män och kvinnor på arbetsplatsen är nyttigt, det bidrar till en bra och balanserad arbetsmiljö, och bara för att bära och skjuta är det enda man gör i lumpen, innebär inte det att kvinnor är malplacerade vart de än kommer [wink]

I SPY WITH MY LITTLE EYE A SEXIST


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

I lol'd

Jag var allvarlig. Eller, ganska allvarlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

Jobbar du på Arla-kannan eller? x)

Nej, hurså? [bigsmile]

Tickstart:

Att blanda män och kvinnor på arbetsplatsen är nyttigt, det bidrar till en bra och balanserad arbetsmiljö, och bara för att bära och skjuta är det enda man gör i lumpen, innebär inte det att kvinnor är malplacerade vart de än kommer

Absolut! Nu gäller exemplet jag gav inte bara kvinnor. Det var kanske ett dåligt exempel med tanke på att tråden handlar om jämställdhet xD Men att slöa på en arbetsplats när det inte är orättvist mer fysiskt krävande och sedan hävda att man ska ha lika lön för lika arbete är ju sjukt egentligen. Sånt stör jag mig extremt mycket på.


   
SvaraCitera

Kacki:

Efter könen, alla lika! (Du röstade på detta alternativ)

Från var och en efter förmåga, till var och en efter behov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Från var och en efter förmåga

Och vem avgör om någon arbetar efter förmåga? [smile]


   
SvaraCitera

Kacki:

Och vem avgör om någon arbetar efter förmåga? [smile]

Personen själv + medarbetare.

Om någon inte jobbar ordentligt tar man upp det med personen på ett arbetarmöte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Personen själv + medarbetare.

Om någon inte jobbar ordentligt tar man upp det med personen på ett arbetarmöte.

Och ger honom/henne sänkt lön om han/hon inte förbättrar sig! Då är vi inne på rätt spår.. gött 😉


   
SvaraCitera

Kacki:

Och ger honom/henne sänkt lön om han/hon inte förbättrar sig!

Så länge det beslutas av en 2/3 dels majoritet av arbetarna och inte av någon chef så, ja. [smile]

Kacki:

då är vi inne på rätt spår

Det tror jag däremot inte. Enligt mig ska det exempelvis inte finnas några chefer överhuvudtaget, utan produktionen sköts gemensamt av arbetarna och vad som ska producerar bestäms av folket i regionen. Jag är definitivt emot att någon företagschef ska kunna sänka folks löner för att de anser att de inte jobbar tillräckligt hårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och vem hade du tänkt skulle sitta och utvärdera exakt hur effektivt någon utför sitt arbete? Hur skulle det ske på ett objektivt sätt? Den typen av åtgärder tenderar att slå tillbakaoväntade sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Och vem hade du tänkt skulle sitta och utvärdera exakt hur effektivt någon utför sitt arbete?

Först och främst räcker det ju att säga att en anställd ska klara av ett rimligt antal burar per dag för att få behålla sin nuvarande lön. Ett rimligt antal är inte speciellt svårt att komma fram till efter flera år som chef i en dagligvarubutik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Först och främst räcker det ju att säga att en anställd ska klara av ett rimligt antal burar per dag för att få behålla sin nuvarande lön. Ett rimligt antal är inte speciellt svårt att komma fram till efter flera år som chef i en dagligvarubutik.

Du läste inte länkarna jag postade, eller hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Du läste inte länkarna jag postade, eller hur?

Jo det gjorde jag absolut. Men hur du ser ett samband mellan de och med att plocka upp ett visst antal varor i en dagligvarubutik under en arbetsdag vet jag inte. Om man vill köra med samma "krav" i andra branscher så får man helt enkelt hitta på en bra fungerande plan.

Att jobba på "ackord" är relativt vanligt. Detta är ju en variant på ackord fast med fast lön ändå och där finns inga bonusar som man är beredd att "döda för".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

och vad som ska producerar bestäms av folket i regionen

Det har enligt historien haft väldiga framgångar på andra ställen har jag läst! (läs min ironi) Lycka till med det! Nu tillbaka till rubriken!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kacki:

Men hur du ser ett samband mellan de och med att plocka upp ett visst antal varor i en dagligvarubutik under en arbetsdag vet jag inte.

Och vad gör du om någon i personalen råkar få sitta i kassan mer än de andra? Ska han/hon bestraffas för att han/hon inte hann packa upp lika många lådor?

Kacki:

Att jobba på "ackord" är relativt vanligt. Detta är ju en variant på ackord fast med fast lön ändå och där finns inga bonusar som man är beredd att "döda för".

Jag har en kompis som jobbar på ackord, som säljare. Av sin fasta månadslön har han kvar mindre än vad man får från CSN under en månad när skatten är betald på den. Vissa dagar hinner han inte ta lunch, eftersom han är beroende av att sälja tillräckligt för att ha råd att äta. Låter det som en bra arbetssituation i dina öron?

Tror du verkligen att folk jobbar bättre av att behandlas som lata, inkompetenta och opålitliga av sin chef? Tror du de kommer att ge en positiv bild av företaget utåt sett? Har man ett jobb sköter man det så gott man kan. Kan du i ärlighetens namn säga att anställda som packar upp för få lådor skulle vara ett problem i dagens Sverige?

Prestationsbaserade bonusar är ingenting annat än ren förnedringstaktik, som skadar både de anställda och företaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Och vad gör du om någon i personalen råkar få sitta i kassan mer än de andra? Ska han/hon bestraffas för att han/hon inte hann packa upp lika många lådor?

Självklart inte. Då finns det en anledning som dessutom är konkret.

KID_IS_BACK:

Tror du verkligen att folk jobbar bättre av att behandlas som lata, inkompetenta och opålitliga av sin chef?

Där är nog många som hade gjort det. Om man vet att man inte maskar så har man ju inget att vara rädd för. Man kanske t.o.m slipper slita som det djur man varit innan när det gick ut över dig själv för att du var ambitiös och tog ditt jobb på allvar.

KID_IS_BACK:

Prestationsbaserade bonusar är ingenting annat än ren förnedringstaktik, som skadar både de anställda och företaget.

Jaha? Det var en intressant liten notis. Denna tråden handlar inte om några bonusar utan om helt vanliga löner som kräver lika hårt utfört arbete av alla.


   
SvaraCitera