Aviseringar
Rensa alla

Jämställdhet!


Ämnesstartare

Idag är det jämställdhetsdagen!
Vad har du för tankar kring jämställdhet? Behövs det? Eller är det bara ett evigt tjat? Vad kan man själv göra för att öka jämställdheten? Har du upplevt ojämställdhet? Vilken är den hetaste jämställdhetsfrågan just nu enligt dig? 

Här diskuterar vi ämnet jämställdhet vitt och brett! 

Vi har skrivit en artikel dagen till ära. Läs den här och få inspiration till diskussion Party


   
Citera

Ja jämställdhet är mycket viktigt. Från artikeln ni länkat:

Här är några punkter där man kan se att samhället är ojämställt:

  • Kvinnor tjänar mindre än män trots samma jobb
  • Fler kvinnor än män utsätts för sexuella övergrepp
  • Kvinnor utför en större del av det obetalda hemarbetet
  • Det sitter fler män än kvinnor på chefs- och styrelsepositioner i Sverige

Punkt 1. Nej. Kvinnor tjänar mindre i genomsnitt för att de jobbar färre timmar än män och i andra yrken.
Punkt 2. Kan hända, men fler män utsätts för våldsbrott än kvinnor. Vad är er poäng?
Punkt 3. Om det stämmer, så är det fortfarande för att de kommit överens med familjen att göra så, inte pga tvång.
Punkt 4. Och? Fler män än kvinnor jobbar i gruvan, vill ni byta? Arbeta under jord 8-12-16 timmar om dagen och bo på den mest avlägsna platsen i riket? Det är bara att söka.
http://www.lkab.com/en/

Så listan om män:

  • Manlig könsstympning är inte förbjudet, kvinnlig är.
  • Män får högre straff för samma brott (samma på riktigt alltså, inte er definition av ordet samma) än kvinnor.
  • Mäns cancerforskning får långt mycket mindre finansiellt stöd än kvinnor. (prostata- vs bröstcancer)
  • Kvinnor har rättigheter i samband med födsel och försörjning som män inte har.
  • Arbetsplatsolyckor för män är mycket högre än den för kvinnor.
  • Män begår självmord i mycket högre utsträckning än kvinnor.
  • Fler kvinnor är universitetsutbildade än män.

Anledningen till att jag skriver "mycket" och "fler" etc är för att jag inte har tid att leta upp källorna och de exakta siffrorna på detta just nu, vill ni ha dem så kan jag återkomma eller så kan ni googla lite själva, ville bara upplysa om hur snedvriden debatten är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart: Vad är er poäng?

Punkt 1 – kvinnor har andra yrken (ofta lågavlönade) för de har inte haft "tillgång" till samma yrken som män. Men även idag ser man att kvinnor som utför exakt samma arbete som män ofta tjänar mindre. 

Punkt 2 – Du har helt rätt. Män råkar ut för fler våldsbrott. Män blir oftare attackerade/slagna av män de inte känner medan kvinnor utsätts för våld av män i nära relationer. 

Punkt 3 – Nej, det handlar def inte om tvång. Det handlar om normer i samhället som måste brytas ner. Det är lika mycket kvinnans ansvar som mannens att bryta dessa! 

Punkt 4 – Och? Really... Kvinnor ska väl ha samma rätt att få sitta på maktpositioner i samhället. Och jag tycker att alla yrken bör vara mer jämställda och inte vara så styrda av kön som de är idag. Jag har kört spårvagn (klassiskt mansdominerat yrke) och fick ofta höra "oj, ska du lilla fröken köra den här stora saken" eller liknande kommentarer. 

(källa: scb:s årliga jämställdhetskoll)

Men stort tack för tips på manliga ojämställdhetsproblem. Jag uppdaterar artikeln och för in några av dessa! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart: Fler kvinnor är universitetsutbildade än män

Tickstart: ville bara upplysa om hur snedvriden debatten är.

Jag håller dock inte med om att debatten är snedvriden. Men precis som du säger så finns det problem även för män när det kommer till jämställdhet och jag personligen tror att jämställdhetsfrågan kommer att börja handla mer och mer om män. För precis som du säger så är det männen som nu börjar "halka ur" samhället dels genom att färre män studerar vidare på univsitet/högskola och läsförståelsen bland unga killar försämras. men också för att precis som du säger så är mäns psykiska hälsa ofta underrepresenterad mm.  

Jämställdhet handlar inte om att någon grupp ska ha det bättre eller sämre. Utan att ALLA ska ha samma rättigheter och skyldigheter. 


   
SvaraCitera

Lucella: Kvinnor ska väl ha samma rätt att få sitta på maktpositioner i samhället.

Kvinnor får inte sitta i styrelser menar du? För det gör de. Det finns alltså inga hinder för kvinnor att arbeta sig uppåt i ett bolag.

Lucella: Män blir oftare attackerade/slagna av män de inte känner medan kvinnor utsätts för våld av män i nära relationer.

Kan tillägga att män blir slagna och psykiskt illa behandlade av främmande kvinnor och främst kvinnor i dess närhet också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart: Kvinnor får inte sitta i styrelser menar du? För det gör de. Det finns alltså inga hinder för kvinnor att arbeta sig uppåt i ett bolag.

Kvinnor får sitta i styrelser. Men det är ju tydligt att kvinnor är underrepresenterade i styrelser. Kolla Allbrights rapporter. 
Män väljer oftast män när de rekryterar eller väljer nya styrelsemedlemmar, det handlar inte om att kvinnor inte får eller inte vill. Det är normer och strukturer. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

Snart Lucella, snart kommer du att skriva grejer som "men herregu..." i  sådana här trådar och bli kallad feminazi mvh erfarenheten 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:
Snart Lucella, snart kommer du att skriva grejer som "men herregu..." i  sådana här trådar och bli kallad feminazi mvh erfarenheten 

Getting close...


   
SvaraCitera

Lucella: Män väljer oftast män när de rekryterar eller väljer nya styrelsemedlemmar, det handlar inte om att kvinnor inte får eller inte vill. Det är normer och strukturer.

Trots att det är bevisat att kvinnor i högre utsträckning är skyldiga till det fenomen du beskriver?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15491274
http://www.apa.org/monitor/dec04/women.aspx

Styrelseledamot väljer förmodligen den kandidat som är bäst för jobbet, skulle jag tro.


   
SvaraCitera
mynona

Lucella: Det är normer och strukturer.

Tickstart har vi ett flertal tillfällen gjort klart för mig att han inte förstår vad normer och strukturer är för någonting, och att han tvivlar på att sådana fenomen existerar, så jag tror inte att han förstår vad det är du säger när du lägger fram sådana argument.


   
SvaraCitera

dvs, mynonas uppfattning är att jag inte förstår normer och strukturer.

Hur tolkar ni normerna och strukturerna, när jag gång på gång visar hur män blir marginaliserade, och debatten fortfarande handlar om kvinnor?
Om hur jag svartmålas för att jag lyfter fram vetenskapliga artiklar i stöd för det jag säger?


   
SvaraCitera
mynona

Tickstart: dvs, mynonas uppfattning är att jag inte förstår normer och strukturer.

Nej, din egen, eftersom du vid flertal tillfällen, under den tid då jag faktiskt diskuterade feminism med dig, var mycket noga med att förlöjliga varenda hänvisning till normer med ord så som: "åååhh, så det beror på nån slags förändring i typ luften +.+" och insisterade på att du inte visste vad normer och strukturer var för någonting. Du har sagt att du inte förstår vad normer är, och jag tror dig. 


   
SvaraCitera

mynona:

Nej, din egen, eftersom du vid flertal tillfällen, under den tid då jag faktiskt diskuterade feminism med dig, var mycket noga med att förlöjliga varenda hänvisning till normer med ord så som: "åååhh, så det beror på nån slags förändring i typ luften +.+" och insisterade på att du inte visste vad normer och strukturer var för någonting. Du har sagt att du inte förstår vad normer är, och jag tror dig. 

Mycket glad du får tro vad du vill


   
SvaraCitera
mynona

Tickstart:

Mycket glad du får tro vad du vill

Tack. Jag tror på vad du säger om dig själv. Du får själv ta ansvar för hur du framställer dig själv. Den där smileyn också.


   
SvaraCitera

mynona:

Jag tror på vad du säger om dig själv. Du får själv ta ansvar för hur du framställer dig själv. Den där smileyn också. 

Men det är ju du som har sagt att jag inte förstår, inte jag. Kan inte föreställa mig att nån blir lurad av ditt "han sa själv att han inte förstod!"...


   
SvaraCitera