Aviseringar
Rensa alla

Järva pride


mens
 mens
Ämnesstartare

 

Resurrectio:
Mycket skitprat kring detta, låt mig klargöra.

Det är inte idén i sig som är ett problem. Det finns ingenting förkastligt i att hålla en Prideparad i dessa områden, tvärtom, är det moraliskt önskvärt eftersom en stor del av invånarna i dessa områden är homofober. Statistiskt sätt är det ett faktum att en överväldigande majoritet av alla Sveriges muslimer är homofober - och ingen behöver börja med struntpratet att det inte är den homosexuella personen som fördöms utan handlingen - utfallet blir detsamma. Att vara homofobi är lika illa som att vara rasist.

Vad som är problemet är att denna parad arrangeras av en person som stödjer Sverigedemorkaterna. Sverigedemokraterna är i sin tur ett parti som vill frånta homosexuellas rätt att adoptera barn (det finns inga goda skäl för det och den som tycker olika är irrationell - pröva att utmana mig så visar jag hur rätt jag har). Mats Daglerlind är öppet en homofob, rasist och islamofob. Dessa människor arrangerar knappast denna parad i stöd för homosexuella utan snarare för att vinna röster till SD och skapa antipati mot muslimer. Motivet till paraden är lika intressant som paraden i sig. Det är pinkwashing.

Gärna en sådan här parad. Men med andra arrangörer. Dessa arrangörer är ett osmakligt skämt. Däremot så är jag enig i en sak - de som kallar sig liberaler sviker HBTQ människor och kvinnor i förorten. Den saken är klar. Religion ska inte vara en ursäkt för barbarism och allmän efterblivenhet som av något skäl just religiösa livsåskådningar ger upphov till runt om i hela världen som de alltid har gjort och fortsätter att göra.

Jo och det är illa. Dock är det  väl ingen kritiker som rört vid det faktum att en sådan här parad behövs i förorten? Det faktumet kommer helt i skymundan här och även om deras mål är att få invandrare att framstå intoleranta så ändrar det ju inte att de just nu är de enda som tar tag i i det här problemet. Lite som Sverigedemokraterna med andra ord. Andras ovilja att ta tag i vissa problem gör att folk med ont uppsåt kan få äga dessa frågor och på så sätt få en massa folk med sig.


   
SvaraCitera

tycker det behövs en parad där. Ska bli intressant att se hur de reagerar xD


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

NiklasW: Problemet är inte att paraden arrangeras av SD-sympatisörer. Naturligtvis kan man stå upp för HBTQ utan att vara för homoadoptioner.

Jo, det är ett väldigt stort problem om de som arrangerar paraden vill inskränka homosexuellas rätt att adoptera barn - för att de tror att det är för barnets bästa. ''Tro'' med närmast religiöst förtecken här, eftersom det inte är fakta, utan just det, tro, som i detta faller till och med strider mot fakta.

mens: Jo och det är illa. Dock är det  väl ingen kritiker som rört vid det faktum att en sådan här parad behövs i förorten? Det faktumet kommer helt i skymundan här och även om deras mål är att få invandrare att framstå intoleranta så ändrar det ju inte att de just nu är de enda som tar tag i i det här problemet. Lite som Sverigedemokraterna med andra ord. Andras ovilja att ta tag i vissa problem gör att folk med ont uppsåt kan få äga dessa frågor och på så sätt få en massa folk med sig.

Svenska politiker, journalister, och andra personer vill inte utmåla muslimer som homofober för att dom är rädda för att det ökar fientligheten mot islam. Samma sak gäller med feminism i förorten. God tanke, men knappast så väl genomtänkt. Problemet med detta resonemang är att det skjuter bakut; vanliga människor är inte så förbannat dumma att de inte förstår att muslimer är intoleranta mot homosexuella eller att Islam har en efterbliven syn på kvinnor. Det faktum att politiker försöker dölja detta kan främlingsfientliga krafter dra växlar på. Och vanligt folk kan enkelt genomskåda sådana lögner.

Vad som sker är i stället att homofobin och kvinnofientligheten får fritt spelrum att frodas.  Mats Dagerlind har dock en poäng i det han säger; det är enkelt åtgärdat. Allt som krävs är att andra människor annordnar pride i förorter.


   
SvaraCitera

Resurrectio: Jo, det är ett väldigt stort problem om de som arrangerar paraden vill inskränka homosexuellas rätt att adoptera barn - för att de tror att det är för barnets bästa. ''Tro'' med närmast religiöst förtecken här, eftersom det inte är fakta, utan just det, tro, som i detta faller till och med strider mot fakta.

Det kommer alltid finnas sådana personer som tycker så men samtidigt inte har något emot HBTQ-personer i största allmänhet. Tycker absolut att sådana personer ska få kunna gå med i prideparader för att visa att det inte är något fel på samkönade äktenskap överlag exempelvis. Att som skeptisk mot homoadoptioner ta ställning för HBTQ-rättigheter i allmänhet kan ju tom vara viktigare än när en vanlig person gör det.

Resurrectio: Svenska politiker, journalister, och andra personer vill inte utmåla muslimer som homofober för att dom är rädda för att det ökar fientligheten mot islam. Samma sak gäller med feminism i förorten. God tanke, men knappast så väl genomtänkt.Problemet med detta resonemang är att det skjuter bakut; vanliga människor är inte så förbannat dumma att de inte förstår att muslimer är intoleranta mot homosexuella eller att Islam har en efterbliven syn på kvinnor. Det faktum att politiker försöker dölja detta kan främlingsfientliga krafter dra växlar på.

Vad som sker är i stället att homofobin och kvinnofientligheten får fritt spelrum att frodas.

Tror också att det lite handlar om att man vill leva i förnekelse. Vita heterosexuella män ska vara de onda och SD och KD som ej vill tillåta homoadoptioner är de man bör bekämpa. Skulle man plötsligt inse som politiskt korrekt mångkultursvurmare att det verkliga hotet mot homosexuella är importerat och i själva verket kommer från invandrare, ja då blir det nog svårt att få saker att gå ihop. "Det var ju vita män som var roten till allt ont ju!" Det fick man ju lära sig när man pluggade genusvetenskap på Södertörn. Vita svenskar är onda homofoba rasister. Invandring och mångkultur berikar.  Och så vidare.. 


   
SvaraCitera

magiul:

De vill försöka provocera fram en reaktion från muslimer, som det sägs i en av artiklarna som länkades. SD brukar själva provoceras av pridefestivaler men nu vill de använda den som ett verktyg för att provocera andra.

Är ju förstås tråkigt om det är den enda orsaken. Men bra kan jag tycka ändå. 


   
SvaraCitera

Deras Pride tåg kommer ju att sprängas av alla de arga nysvenskar , för dom inte respekterar andra folk slag och reaktioner än deras själva.


   
SvaraCitera

NiklasW: Det kommer alltid finnas sådana personer som tycker så men samtidigt inte har något emot HBTQ-personer i största allmänhet. Tycker absolut att sådana personer ska få kunna gå med i prideparader för att visa att det inte är något fel på samkönade äktenskap överlag exempelvis. Att som skeptisk mot homoadoptioner ta ställning för HBTQ-rättigheter i allmänhet kan ju tom vara viktigare än när en vanlig person gör det.

Det där resonemanget fungerar inte.

Vad SD tycker om HBTQ-personer i allmänhet berättigar inte deras åsikt att förbjuda samkönade adoptioner. Vem som helst har naturligtvis rätt att vara skeptisk mot samkönade adoptioner. Frågan är av vilken anledning. SD påstår att barn som växer upp med samkönade föräldrar inte klarar sig lika väl som barn som växer upp i en kärnfamilj. Det är empiriskt falsifierat och det är en lögn.

Varför då inte överge den åsikten och gå vidare?

NiklasW: Tror också att det lite handlar om att man vill leva i förnekelse. Vita heterosexuella män ska vara de onda och SD och KD som ej vill tillåta homoadoptioner är de man bör bekämpa. Skulle man plötsligt inse som politiskt korrekt mångkultursvurmare att det verkliga hotet mot homosexuella är importerat och i själva verket kommer från invandrare, ja då blir det nog svårt att få saker att gå ihop. "Det var ju vita män som var roten till allt ont ju!" Det fick man ju lära sig när man pluggade genusvetenskap på Södertörn. Vita svenskar är onda homofoba rasister. Invandring och mångkultur berikar.  Och så vidare..

Jag är enig att SD och KD som inte vill tillåta samkönade adoptioner bör bekämpas av ett mycket enkelt skäl; KD:s motstånd mot samkönad adoption baseras på religiös övertygelse och Sverigedemokraternas syn på samkönad adoption baseras på ideologisk övertygelse. Både SD och KD bygger sina övertygelse i den frågan på falska premisser och lögner.

Personligen är jag för ett mångkulturellt samhälle, och jag omhuldar liberalism, problemet är att de som utger sig för att vara liberaler i dag, både från Sverige till USA, inte står upp för liberala principer. Jag struntar i om homofobi baseras på ideologisk, religiös eller personlig övertygelse, och jag struntar i om jag upprör någons känslor. För mig är religion ingenting beundransvärt eller speciellt och att diskutera religion för mig att som att diskutera precis vad som helst, som exempelvis plockepin. Ingen särskilt. Jag har inget problem med muslimer. Men uttrycker de eller lär de ut homofobi så kommer jag verbalt att attackera en sådan person och min åsikt är att staten hänsynslöst skall krossa all intolerans oberoende av var den kommer ifrån.


   
SvaraCitera

Resurrectio: Det där resonemanget fungerar inte.

Vad SD tycker om HBTQ-personer i allmänhet berättigar inte deras åsikt att förbjuda samkönade adoptioner. Vem som helst har naturligtvis rätt att vara skeptisk mot samkönade adoptioner. Frågan är av vilken anledning. SD påstår att barn som växer upp med samkönade föräldrar inte klarar sig lika väl som barn som växer upp i en kärnfamilj. Det är empiriskt falsifierat och det är en lögn.

Varför då inte överge den åsikten och gå vidare?

Jag håller med. Men får man inte tycka fel i den frågan och samtidigt gå i prideparader? 


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

Hade jag suttit i RFSLstyrelsen hade jag nog föredragit att vi själva arrangerade detta. Dock känns det ju rätt framtvingat nu. Har de svarat på hur de väljer att göra?


   
SvaraCitera
Exner

http://www.metro.se/nyheter/hbtq-aktivister-protesterar-mot-sd-profilens-pridetag-de-hetsar-mot-invandrare/EVHogt!PJwCm6IuceWC6/

http://www.friatider.se/richard-dawkins-st-djer-pride-j-rva-svenska-v-nstern-r-patetisk

Alltså, detta är bara för bra Mycket glad vänsterfolk vill hindra homosexuella från att uttrycka sin kärlek, för att beskydda vad de antar muslimers intolerans. "Rasistiskt" kallar de pridetåget xD
Åh.. Är helt lyrisk, det här slår knut på sig själv av briljans. Detta visar verkligen var vänstern står, när de antar att muslimer är såpass intoleranta att de inte kan hjälpa sig själva när de ser homosexuella, och att deras rätt att slippa bli kränkta står över homosexuellas rätt till att vara sig själva. De verkar ha glömt att islam är en ideologi och inte ens ras, men det verkar aldrig riktigt sjunka in heller.

Detta gjorde min dag. (okej det verkar vara old news men fyfan vilket gott skratt man får sig av folks retardation ibland)

/Tickstart


   
SvaraCitera

Evenemanget kallas Pride, inte Spite.


   
SvaraCitera
mynona

Oavsett om sd eller vilka som nu arrangerar det har en agenda mot invandrare eller inte, så tycker jag det är bra om man har en parad i ett område där toleransen är mindre. 


   
SvaraCitera

Resurrectio: Mycket skitprat kring detta, låt mig klargöra.

Hej, såg att du postade i den här tråden med så svarar på ditt föregående inlägg fast här då

Resurrectio: Nej, det är mer egendomligt att en ansamling rasister, homofober och islamofober skapar en prideparad och firar alla människors lika värde.

Homofober är ett rätt starkt ord. Bara för att du inte skriver under på hbt-rörelsens verksamhet så ogillar du inte homosexuella per automatik. Men visst är det egendomligt hur dessa individer med sin politiska hemvist i åtanke får för sig att anordna något sådant. Men jag förstår inte hur du inte kan se hur deras uppsåt bleknar i jämförelse med den riktiga HBT-rörelsens gensvar till deras aktion. I och med att de inte är några riktiga hbt-aktivister, att de agerar som trojaner och att alla vet detta så har de ju ingenting att ställas till svaras för, till skillnad från HBT-rörelsen, den riktiga, som konsekvent har kapitulerat inför sina principer.

Resurrectio: Skälet till att vänstern inte tågar in i dessa miljöer är på grund av att de är ryggradslösa, fega liberaler, som står upp för liberala principer så länge det inte krockar med andra människor religiösa tro. Kanske är det dags för liberaler att stå upp för liberala principer?

Det andra skälet är att inte skapa onödiga motsättningar mellan muslimer och icke-muslimer. Men det får motsatt effekt. Vilken vanlig person som helst vet att muslimer är homofober, och de vet att politiker ljuger och förtiger sanning. Om något är det detta faktum som främlingsfientliga krafter kan dra nytta av - att politiker är fega och förtiger sanning, samtidigt som de verkar tro att vanliga människor är för dumma för att förstå detta

Precis. Då är det väl inte mer än bra att inkonsekvensen påpekas, oavsett vem avsändaren är? Historiskt så var vänstern kompromisslösa i sitt förhållningssätt mot religion, nu har man kapitulerat på den punkten, och mot ett tankesystem som dessutom var långt värre än den kristendomen som vi hade här i väst.


   
SvaraCitera
keynan

magiul:
När SD:s toppolitiker många gånger uttryckt sig grovt homofobiskt och framförallt uttryckt avsky för prideparader, och dessutom när partiet inte vill att HBTQ-människor ska ha samma rättigheter som heterosexuella, så blir det lätt att man ifrågasätter deras motiv med att vilja anordna en prideparad.

Håller med. 


   
SvaraCitera