Aviseringar
Rensa alla

jätte svårt att somna på kvällar/nätter, någon som har några tips för bättre sömn? seriösa svar tack!


Ämnesstartare

jag har verkligen jätte jätte svårt att somna på kvällarna/nätterna trots att jag är hur trött som helst! sen på morgonen då är man jätte trött så då kan jag somna om flera gånger om & sova hur länge som helst :S la mig halv 9 igår kväll för jag var super trött. somnade kl 2! efter några timmar börjar jag grubbla massa på allt möjligt och då är det nästa omöjligt att somna.

någon av er som har något tips för bättre sömn? något man kan dricka inann, eller någon övning eller vad som helst man kan göra? jätte jobbigt verkligen =(


   
Citera
Ämnesetiketter

Gå upp på morgonen och snooza inte.
Rutiner...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Gå upp på morgonen och snooza inte.

jo fast jag har inge skola eller jobb att gå till så ställer aldrig alarmet, men kanske borde göra det ändå regelbundet?


   
SvaraCitera

rocka_billy:

jo fast jag har inge skola eller jobb att gå till så ställer aldrig alarmet, men kanske borde göra det ändå regelbundet?

Gå upp klockan åtta och spring ett varv. Då vaknar man till.


   
SvaraCitera

Har samma problem men fick lite tips i en annan tråd.

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=279815


   
SvaraCitera

har hört att det ska hjälpa att dricka mjölk innan man lägger sig, vet dock inte om det funkar. kaffe och te innehåller koffein så det ska du nog undvika. oboy är antagligen inte heller så bra med tanke på allt socker.

det är bra att röra på sig på dagarna har jag hört, motion leder till att du använder mer energi (no shit [zzz]) men iaf, då sover man bättre och blir då inte lika trött på dagarna.


   
SvaraCitera

orgasmer hjälper för många


   
SvaraCitera

Samma här., jag trodde kroppen var inställd på överlevnad men min kropp verkar sällan vara det. Den försöker snarare självdestruera. På kvällarna/nätterna är jag pigg men på mornarna är jag extremt trött.

När man bör sova så kan man inte, när man väl är trött så måste man upp.


   
SvaraCitera

valerina finns på apoteket. super bra och receptfritt.


   
SvaraCitera

Jag har också skitsvårt för att somna. Det som kan fungera för mig är kvällspromenader, varma bad samt orgasmer.

Om du går och lägger dig och sedan inte kan somna så ska du inte ligga kvar i sängen. Det gör dig bara frustrerad och då lär du inte kunna somna. Kliv upp istället och gör något annat tills du känner dig sömnig igen. Sedan går du och lägger dig. Kan du inte sova den gången heller så upprepar du proceduren.

Om du har riktigt stora problem så kan du kontakta vården. Jag fick Zolpidem (Stilnoct) som hjälper mig att somna de gånger inget annat fungerar. Dock ska man vara försiktig med sömn-/insomningstabletter eftersom de kan rubba kroppens egen sömnfunktion vid överdriven/regelbunden användning.


   
SvaraCitera

Dygna.


   
SvaraCitera

Mow Skwoz:

Dygna.

är värdelöst.


   
SvaraCitera

bara att börja gå upp på morgon så löser det sig rätt bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kul_bus:

Kliv upp istället och gör något annat tills du känner dig sömnig igen

som vad^^ ?? nä tabletter vill jag helst undvika ^^


   
SvaraCitera

Complicated:

är värdelöst.

Ja.


   
SvaraCitera