Aviseringar
Rensa alla

jätte svårt att somna på kvällar/nätter, någon som har några tips för bättre sömn? seriösa svar tack!


Vad gör du alla dessa sömnlösa timmarna som du inte lyckas somna på?
Ligger du still? Är det nedsläckt? Inget ljud på? Ingen mobil som stör?
Ligger du och grubblar?


   
SvaraCitera

gå upp tidigare så att du e ordentligt trött när du ska sova. jag gick upp kl 8 i morse och har nu varit vaken i 12 h. börjar bli lite trött iaf...


   
SvaraCitera

rocka_billy:

som vad

Läs en bok, se på tv, logga in på UM, ta en promenad runt kvarteret, ta en varm dusch, vad som helst som inte innefattar att ligga i sängen och bli stressad över att du inte kan sova. I sängen ska man helst bara vistas när man sover (möjligtvis med undantag för sex). Kroppen och hjärnan behöver lära sig att sängen betyder sömn och inte grubblande.


   
SvaraCitera

rocka_billy:

någon av er som har något tips för bättre sömn? något man kan dricka inann, eller någon övning eller vad som helst man kan göra? jätte jobbigt verkligen =(

Vilken tur du har, själv har jag den senaste veckan inte kunnat somna förren runt 4-5 i natten och då är det verkligen för sent att dra iväg till skolan dagen därpå. nu inatt har jag bara sovit 4 timmar [y] exempelvis.

Mitt tips är att du ett par timmar innan du lägger gör någon ansträngning, sittupps, armhävningar, hoppa, knäböjningar, skuggboxning. allt för att sedan bli så förbannat trött att du somnar ett par timmar senare.


   
SvaraCitera

UNdvik att ligga i sängen annat än vid läggdags. Ha svalt i rummet och läs något innan du ska somna.
Om man sedan vaknar mitt i natten (tidigt på morgonen) så kan man gå upp och gå ett varv i huset så brukar man knna somna lättare sen. [smile] Jag har själv samma problem so I know the feeling. [shake]


   
SvaraCitera

-Gå upp tidigt.
-Om du grubblar och absolut inte kan sova, gå upp och gör något lugnt som tex läsa en bok.
-Drick varmt innan läggdags (inget med koffein eller socker). Värmen ger en lugnande känsla.
-För att få kroppen att mjukna av när man ligger i sängen kan man systematiskt spänna och slappna av musklerna.
Börja från tårna och gå uppåt tills hela kroppen är spänd, slappna sedan av och andas ut länge. Upprepa tills det känns bra.
-Träna under dagen.
-Ät rätt


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera