Aviseringar
Rensa alla

Jättehjälp


Ämnesstartare

E lite deppig så var snäll.

Igår så kom det upp en grej på min dator, typ virus infected blablabalba. Jag var trött så jag ba tjoff tjoff bort hej och hå allting gick så snabbt fattar ingenting. Nu är det iaf såhär:

Kommer upp rutor på engelska om alla mina virus, ibland skriker en katt till som att den blir trampad på [sad] Jag kan inte öppna mitt egentliga virusprogram, inte heller ett antispionprogram som jag laddade ner eller typ aktivitetshanteraren? Viruset har tagit över allt som gör det möjligt för mig att mucka med det. [sad] Seriöst aldrig haft ett sånt här monstervirus? Seg uppstart är det också. Kom ifrån ingenstans, var inte inne på några konstiga hemsidor.

Vet inte om denna dator kan formatera utan windowscd (som jag inte har)/återställningsskivor som jag ska ha skapat tidigare.. (inte aktuellt då detta är en lånedator, antagligen också därför det kom upp skit ifrån ingenstans när jag surfade på typ um)

Help me out [sad]


   
Citera

Hur länge ska du ha lånedatorn?

Dold text: Ps, du borde hålla dig borta från teknik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Hur länge ska du ha lånedatorn?

Kanske typ två veckor..

Macktorsken:

Dold text:

Jaha?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jo det kommer upp skumma random sidor när jag surfar.. och när jag klickar på något sätt på rutorna som kommer upp så kommer man till en betalsida om hur man tar bort viruset, vilket antagligen är deras grej


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Kanske typ två veckor..

Okej, vänta tills då? [smile] Eller pröva använda ett annat anti-virus program?

Lounge fact:

Jaha?

Är det inte du som gör massa trådar om att din dator är konstig eller har virus osv? [confused]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Lounge fact:

Jo det kommer upp skumma random sidor när jag surfar.. och när jag klickar på något sätt på rutorna som kommer upp så kommer man till en betalsida om hur man tar bort viruset, vilket antagligen är deras grej

Ehm, skaffa fram skivor. Tror det är det ända sättet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

vilket antagligen är deras grej

Tror inte det försvinner även om man betalar [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Okej, vänta tills då? [smile] Eller pröva använda ett annat anti-virus program?

Finns väll en anledning till att jag skaffade lånedatorn. Jo ska prova fler.. undrar mer om det är någon som kommer gå att starta.

Macktorsken:

Är det inte du som gör massa trådar om att din dator är konstig eller har virus osv? [confused]

Skapade en tråd typ för ett halvår sedan om att min dator höll på att sprängas, mest så

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Macktorsken:

Ehm, skaffa fram skivor. Tror det är det ända sättet.

Känns inte aktuellt att lägga cash på det då det är en lånedator.. men han i butiken formaterade utan någon skiva så får väll leta..

Gröna Vesslan:

Tror inte det försvinner även om man betalar [rolleyes]

Nä inte jag heller


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Finns väll en anledning till att jag skaffade lånedatorn. Jo ska prova fler.. undrar mer om det är någon som kommer gå att starta.

Alltså om inget funkar som det ska så är det bara att formatera.

Lounge fact:

Känns inte aktuellt att lägga cash på det då det är en lånedator.. men han i butiken formaterade utan någon skiva så får väll leta..

Du kan ladda ner det du behöver och bränna det till en skiva, du kan nog låna någon kompis dator.

Lounge fact:

Skapade en tråd typ för ett halvår sedan om att min dator höll på att sprängas, mest så

Ok, då hade jag fel. Ber om ursäkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Alltså om inget funkar som det ska så är det bara att formatera.

Mja. Ska försöka hitta något sätt utan att använda skivor, orkar inte fiffla med det.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

Mja. Ska försöka hitta något sätt utan att använda skivor, orkar inte fiffla med det.

åtta:

j

aristoteles:

t

Hehe, nu kommer hjälpen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om ditt system nu blivit infekterat så har du inget alternativ än att installera om hela operativsystemet och formatera hårddisken i processen. Detta om du garanterat vill bli av med viruset.

Jag kan inte rekommendera annat, skaffa en windows-skiva om det är windows du vill köra.

Jag har själv installerat windows xp från usb-minne, men det är inget jag skulle rekommendera någon oteknisk individ.


   
SvaraCitera

aristoteles:

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Om ditt system nu blivit infekterat så har du inget alternativ än att installera om hela operativsystemet och formatera hårddisken i processen. Detta om du garanterat vill bli av med viruset.

Oki.. tack. Grejen är den att detta är en lånedator jag fick igår och efter några timmar användande så kom det där tjoffset upp, aldrig hänt tidigare så antagligen är det något skit som ligger kvar i datorn trots att han i butiken formaterade igår. Men hoppas det blir bättre av att formatera iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Jo det kommer upp skumma random sidor när jag surfar.. och när jag klickar på något sätt på rutorna som kommer upp så kommer man till en betalsida om hur man tar bort viruset, vilket antagligen är deras grej

Hade liknande. Fick betala många kronor för ett bra antivirusprogram, och då försvann det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Oki.. tack. Grejen är den att detta är en lånedator jag fick igår och efter några timmar användande så kom det där tjoffset upp, aldrig hänt tidigare så antagligen är det något skit som ligger kvar i datorn trots att han i butiken formaterade igår. Men hoppas det blir bättre av att formatera iaf.

Att helt formatera och göra sig av med allt innehåll hjälper, det är möjligt att personen i butiken tabbat sig.


   
SvaraCitera
Åtta

Det kan tänkas att det finns en återställningspartition som du kan använda istället för en skiva. Jag har själv aldrig återställt Windows på det viset, så exakt hur du går tillväga kan jag inte svara på. Vanligen så är det någon knapp du ska trycka på under uppstart (det står medan du bootar).

Men om det är en lånedator du ska ha i två veckor så är ett alternativ att du helt enkelt står ut och låter bli att använda några känsliga tjänster (paypal, internetbank, o.s.v.) Risken att någon ska stjäla ditt MSN- eller UM-konto är nog inte så stor, och även om det skulle hända vore det ju inte hela världen. Men se definitivt till att inte använda t.ex. internetbank.

Ett tredje alternativ är såklart att helt enkelt gå tillbaka till butiken och säga åt dem att göra en ordentlig formatering.


   
SvaraCitera