Aviseringar
Rensa alla

jätteknäpp fråga, jag vet...


Lounge
Ämnesstartare

skrivit hemtenta och radavstånd och punkter är jag med på

men vad är eg marginal? googlade lite snabbt och hittade att man kunde ändra i utskriftsformatet

min lärare har skrivit "ca. 2 cm marginal", menar han på båda sidor då? uppe och nere? skrev in 20 mm marginal på vänster/höger och 25,4 marginal uppe/nere. ska det vara så?

*osäker*


   
Citera
Ämnesetiketter

Gissar att han menar 2cm marginal åt alla fyra sidor (uppe, nere, höger, vänster)


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Biologen:

Gissar att han menar 2cm marginal åt alla fyra sidor (uppe, nere, höger, vänster)

oki tack. studerat på uni i 2 år men aldrig brytt mig om detta men klarat mig ändå.. antar att det är ganska standard i word. men klickar in 20 mm på alla då


   
SvaraCitera

Standard i word är 2,5cm marginaler åt alla håll tror jag.

Dumma lärare som vill ha det i 2cm. Ser så fult ut.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Biologen:

Standard i word är 2,5cm marginaler åt alla håll tror jag.Dumma lärare som vill ha det i 2cm. Ser så fult ut.

jaaaaaaaaaaaaa + att han ville ha 1.0 radavstånd. "strandrad" är ju 1,50. tär lite på mitt självförtroende när jag enligt hans mått har skrivit 5 sidor men enligt det vanligare måttet 7 [crazy]


   
SvaraCitera

Lounge:

jaaaaaaaaaaaaa + att han ville ha 1.0 radavstånd. "strandrad" är ju 1,50. tär lite på mitt självförtroende när jag enligt hans mått har skrivit 5 sidor men enligt det vanligare måttet 7 [crazy]

Sämst. Tycker också det är dumt när de vill ha ett antal sidor och inte ord/tecken.

Vill alltid ha minst 2,5cm marginaler (gärna mer), 1,5 radavstånd samt Garamond lr Georgia som typsnitt (så trött på TNR). Dumma lärare som kommer och förstör...


   
SvaraCitera

det handlar ju om att bryte ned ditt psyke helt klart.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Biologen:

Sämst. Tycker också det är dumt när de vill ha ett antal sidor och inte ord/tecken.

Vill alltid ha minst 2,5cm marginaler (gärna mer), 1,5 radavstånd samt Garamond lr Georgia som typsnitt (så trött på TNR). Dumma lärare som kommer och förstör...

ja.. så länge de skriver en lagomt stor variation av ordflöde. annars sitter man där och räknar ord och får panic.

du måste ha det svårt med typsnittet 🙁 aldrig stött på någon som förespråkade garmond lr georgia. brukar vara cambria eller tnr. men jag trivs med tnr, känns som man verkligen skriver en akademisk text då

tevepro:

det handlar ju om att bryte ned ditt psyke helt klart.

ja, borde strejka genom att inte lämna in hemtentan


   
SvaraCitera

Knasigt, aldrig fått instruktioner om marginal [sad] Inte ens tänkt mig att folk normalt ändrar sådant, trodde man alltid körde efter standard


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

calibri var det förresten, inte cambria

fast d har ej angivit typsnitt på denna utan enbart 12 punkter


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

ainos:

Knasigt, aldrig fått instruktioner om marginal Inte ens tänkt mig att folk normalt ändrar sådant, trodde man alltid körde efter standard

förstår om d är så att d vill ha plats att skriva kommentarer (vilket de ändå aldrig gör).. förstår inte riktigt grejen annars


   
SvaraCitera

Lounge:

calibri var det förresten, inte cambria

fast d har ej angivit typsnitt på denna utan enbart 12 punkter

du måste plugga nu da


   
SvaraCitera

Lounge:

du måste ha det svårt med typsnittet 🙁 aldrig stött på någon som förespråkade garmond lr georgia. brukar vara cambria eller tnr. men jag trivs med tnr, känns som man verkligen skriver en akademisk text då

Föreläsare har vekligen ingen koll på det där med typsättning [sad]

Brukar fråga den som ska rätta tentan om hen skall läsa på dator eller skriva ut. Om det skall läsas på skärm använder jag Georgia och om det skall läsas på papper använder jag Garamond [blush]

Rätt ska vara rätt.


   
SvaraCitera

Calibri är sämst hnnnnnngh


   
SvaraCitera

Man kan inte lämna in stora textmängder i sans-serif-typsnitt [cry]


   
SvaraCitera