Aviseringar
Rensa alla

Jävla humanist


Ämnesstartare

Mawns:

Bara för att de flesta humanister är ignoranta hycklare betyder inte att det är något fel med att vara humanist.

Finns väl inga fel med något.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nej. Det är i direkt konflikt att placera människan som det viktigaste, och att samtidigt tycka att djur och människor är lika värda.

Nej.


   
SvaraCitera

Mawns:

Nej.

Får intrycket att du inte håller med mig. I filosofisk mening är humanism ett etiskt-estetiskt förhållningssätt grundat på ett människocentrerat förhållningssätt till livet och samhället.
länk


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Får intrycket att du inte håller med mig

Det stämmer. Jag ser ingen anledning till varför det skulle vara omöjligt för en humanist att tycka att djur är lika mycket värda som människor.


   
SvaraCitera

Mawns:

Jag ser ingen anledning till varför det skulle vara omöjligt för en humanist att tycka att djur är lika mycket värda som människor.

Borde vara ganska svårt när man har en människocentrerad syn på livet, men det verkar som att vi tolkar det här olika så den här debatten är nog ganska meningslös.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Borde vara ganska svårt när man har en människocentrerad syn på livet, men det verkar som att vi tolkar det här olika så den här debatten är nog ganska meningslös.

Den är verkligen inte meningslös. Du säger att humanister inte kan se djur och människor som jämlikar, och använder detta som ett argument mot humanismen i stort. Jag ser det som ett väldigt dumt antagande.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera