Aviseringar
Rensa alla

"jävla snobb"


Ämnesstartare

"Jävla snobbar"

Tror ni att folk som säger så går miste om rätt mycket? Jag förstår ,vissa kanske har en riktigt dryg attityd mot andra, men de som uttrycker så med imo.

Tex, jag var uppvuxen i en by utan elektricitet, och har även bott rätt fattigt i sverige under en annan period av min uppväxt men kommer dock överens med all slags folk, oavsett bakgrund eller socioekonomisk bakgrund osv och känner mig välkomnad överallt. 

Har dock märkt att många verkar ha ett förakt mot en viss slags folk. Tex igår när jag föreslog att vi skulle dra på klubb så sa många "Nej fyfan dit skulle jag aldrig dra jävla snobbställe", trots att dom aldrig vart där? Det är schyssta människor när man lär känna dem.

En annan tjej tyckte jag var en jävla snobb för att jag köpte cheesebugers till alla på festen med mina csn-pengar? Riktigt otacksamt.

Har förstås många fler erfarenheter men orkar inte skriva upp det. 

Detsamma gäller rasister, homofober osv. 

Peace and love Party


   
Citera
Ämnesstartare

Snacka om att missbruka ordet "snobb"Rullar ögonen

Hjärta


   
SvaraCitera

Att dra på klubb är ett jäkla normalbög-beteende dock. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:
Att dra på klubb är ett jäkla normalbög-beteende dock. 

Asså de menade att just den klubben kryllade av snobbar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Snacka om att missbruka ordet "snobb"Rullar ögonen

Hjärta

Snobb/överklass/rikemansfitta osv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: Snobb/överklass/rikemansfitta osv.

Jo men dom två situationer du beskriver ser jag inte något snobbigt med, ser det bara som att missbruka ordet "snobb".

Exodus: Asså de menade att just den klubben kryllade av snobbar.

Ah, då är det mer rimligt att man inte vill vara på ett ställe där det kryllar av snobbar.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Jo men dom två situationer du beskriver ser jag inte något snobbigt med, ser det bara som att missbruka ordet "snobb".
Ah, då är det mer rimligt att man inte vill vara på ett ställe där det kryllar av snobbar.

Hjärta

Dom har ju inte vart där så dom har ju ingen aning om stället ens?

Och ja det var rätt konstigt sagt men tycker folk håller på sådär hela tiden. Riktigt fjantigt.


   
SvaraCitera

Exodus:

Asså de menade att just den klubben kryllade av snobbar.

Saknar ordentligt underlag, men "snobbar" är oftast trevligare än vad folk brukar påstå. Såvida man inte förolämpar deras smak förståss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exodus: Och ja det var rätt konstigt sagt men tycker folk håller på sådär hela tiden. Riktigt fjantigt.

Inget jag upplevt. Dock vet jag en som är extremt mentalt omogen för sin ålder som bytt ut ordet "snobb" mot "borgare". Alltså exempelvis i stället för att säga "jävla snobbställe" så säger han "jävla borgarställe". Det är så... Rullar ögonen

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Inget jag upplevt. Dock vet jag en som är extremt mentalt omogen för sin ålder som bytt ut ordet "snobb" mot "borgare". Alltså exempelvis i stället för att säga "jävla snobbställe" så säger han "jävla borgarställe". Det är så... Rullar ögonen

Hjärta

Ja, menar sånt.  I en av mina kretsar hålle de på sådär hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Saknar ordentligt underlag, men "snobbar" är oftast trevligare än vad folk brukar påstå. Såvida man inte förolämpar deras smak förståss. 

Det hänger ju på hur man själv bemöter dem.


   
SvaraCitera
mynona

Jag hör faktiskt sällan sådant och yttrar heller inte sådant själv. Det är naturligt att i någon mån skaffa sig en uppfattning om olika grupper av människor för att orientera sig. Snobbar ser jag instinktivt som personer med annan värdeskala än mig själv, men mot mig brukar de som regel vara utmärkt snälla och respektfulla. Men jag förmodar att om är de snälla bör de heller inte vara snobbar i mer än klassmässigt avseende. Man får inte blanda ihop genuin snällhet med fint sätt dock, det är fint sätt att bete sig väl och det beteendet är designat just för att ge ett vänligt och angenämt intryck. 


   
SvaraCitera

Beror väl också på om man med snobbar menar rika eller ej, samt om de fötts med sina pengar eller om de själva har tjänat ihop dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:
Beror väl också på om man med snobbar menar rika eller ej, samt om de fötts med sina pengar eller om de själva har tjänat ihop dem.

Ja men palla bry sig?  Jag har ingen aning om hur mycket pengar mina "snobbvänners" familjer har. De själva går ju på csnlån men kommer från lite "finare områden". Fattar inte varför pengar ska ha nåt med saken att göra. 


   
SvaraCitera

Exodus:

Ja men palla bry sig?  Jag har ingen aning om hur mycket pengar mina "snobbvänners" familjer har. De själva går ju på csnlån men kommer från lite "finare områden". Fattar inte varför pengar ska ha nåt med saken att göra. 

Menar snarare folk som fötts med silversked i mun, inte övre medelklass.


   
SvaraCitera