Aviseringar
Rensa alla

Jävligt vass kille som löser Rubiks Kub


Ämnesstartare

Kolla! Sjukt bra


   
Citera

Vass kille? En sida på nästan en minut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, det är ju jag...

Hah fan, blir arg varenda gång jag håller på med min egen x)


   
SvaraCitera

meh, den var ju hel från början, bara att göra samma sak baklänges. sen var det ju ändå ganska långsamt om man jämför med alla typ 9åriga kineser som löser denpå 12 sekunder eller nåt^^


   
SvaraCitera

Kan man systemet så är det ju inte svårt öht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inte impad


   
SvaraCitera

Rekordet innehar polacken Tomasz Zolnowski, under grenen "Medel" (man kör fem omgångar, tar bort bästa och sämsta tiden, samt tar reda på genomsnittet på de tre andra), på 10,63 sek.

Men han som löst rubiks kub allra allra snabbast, på 7,08 sek, är nederländaren Erik Akkersdijk!

Jag blir bara galen på min rubiks kub. Pappa löste sin i november sen dess har han löst den x antal gånger till. Jag får till två sidor sen är det kört.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Kan man systemet så är det ju inte svårt öht.

Precis, går att lära sig utantill. Mer skill att lösa den på 80-talet när den kom först.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Inte svårt. Gäller bara att memorera en serie drag, i alla fall när det handlar om så lång tid 😛


   
SvaraCitera

Kan också


   
SvaraCitera
elinc

Är inte alls svårt att lösa den om man bara har tålamodet, men för att bli bra behövs en hel del mer träning


   
SvaraCitera
zIGGE

elinc:

Är inte alls svårt att lösa den om man bara har tålamodet, men för att bli bra behövs en hel del mer träning

Du har så rätt att med tillräckligt tålamod kan man inte misslyckas, men krävs det inte mer utav definitionen av "bra" för att vara bra på ett spatialt pussel, hur den ska sättas ihop, än bara träning och tålamod, elin?

Man behöver en naturlig perception och uppfattningsförmåga för att vara kapabel till att processera mönstren på alla sex sidor av kuben utan att slösa tid på att behöva tänka efter, som personen i videon. Att vara bra på rubikskub är en unik talang och som du skriver så kan alla lösa den på så kort tid med träning. Det går inte utan att vara begåvad med en skön talang som jag beskrev, och som krävs för att tillfreställa dig- uh, pusslet.


   
SvaraCitera
elinc

zIGGE:

träning och tålamod

Det beror självklart på hur man definierar "bra". Är bra att lösa den på så få drag som möjlig, eller att göra det så snabbt som möjligt?
Det som är vanligast att tävla i är speedcubing, dvs att lösa den så snabbt som möjligt.

Jag vet iallafall att jag enbart kommer att bli bättre(snabbare) genom träning och tålamod. Sänker mina tider hela tiden ju mer jag övar. Skulle jag kunna se en lösning till en blandad kub utan att ens röra den, då skulle jag ändå inte kunna lösa den snabbare än den som har världsrekordet. Både för att jag måste tänka och vrida på runt 10 sek.
Alla som sysslar med speedcubing följer till stor del den metod de anser bäst och har lärt sig exakt hur händerna, fingrarna och kuben ska röra sig för att det ska gå snabbast.

Men ja, vill man lösa den på så få drag som möjligt, då krävs det nog lite mer talang. (Även om jag tror att det går att öva in också.) Dessutom går alla kombinationer alltid att lösa med max 23 drag.


   
SvaraCitera
zIGGE

elinc:

Jag vet iallafall att jag enbart kommer att bli bättre(snabbare) genom träning och tålamod.

Man blir bara bättre genom träning, men träning kan bara ta dig så långt.

Min definition av "bra" är när man kan lösa pusslet genom intuition, och inte bara genom att memorera. Man kan känna vissa drag om man har gjort det tillräckligt länge, men det är inget mer än en hjälp och det är ingenting som kan ta dig hela vägen utan att besitta en förmåga att analysera pusslet intuitivt. Min definition av "bra" är också relevant till hur skicklig man är på att lösa kuben jämfört med andra.

Man kan vara bra på att lösa den på få drag som du vill att jag ska förstå, det tar naturligen längre tid men det handlade om att vara skicklig på speedcubing.


   
SvaraCitera